Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV9

Startet av bmw2002, torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.

Kjeks1

Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.

Hvordan blir regnestykket? Og det er med vinterhjul også? Blir kjøpet uten moms i Sverige, så betaler man norsk moms på det som overstiger 500k når man innfører den?

Og må vel ikke har serviceavtale i Sverige på bilen?

Electric cars in Norway

#122
Sitat fra: Kjeks1 på torsdag 29. august 2024, klokken 15:57
Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.

Hvordan blir regnestykket? Og det er med vinterhjul også? Blir kjøpet uten moms i Sverige, så betaler man norsk moms på det som overstiger 500k når man innfører den?

Og må vel ikke har serviceavtale i Sverige på bilen?

Her er slik jeg har forstått det. Siste først, BOS gir deg nok en serviceavtale. Tipper det.

BOS er dyre på felgpakken. Min erfaring...Hvertfall når jeg var med å kjøpte KIA EV der. Sjekk ut Meghjul.no først er mitt tips. Bor du i Oslo så stikk opp på Stålfjæra ved Kaldbakken 

Avgifter: Slik forstår jeg systemet: betaling v engangsavgift og visning på trafikkstasjonen tar du senere og du betaler moms på beløpet over 500 000,- betaler du på grensestasjonen når du passerer grensen.

Kjeks1

Akkurat det med betaling er greit. Men noen som har gjort det, må man ha svenske skilt på bilen fra forhandler, eller finnes det noe midlertidig skilt man kan bruke. Og får man forsikret bilen hos et norsk selskap om bilen har svenske skilter?

Så det jeg lurer på er vel egentlig hvordan man i praksis får bilen fra forhandler og hjem, med forsikring.

RJK

Sitat fra: Kjeks1 på mandag 02. september 2024, klokken 20:34Akkurat det med betaling er greit. Men noen som har gjort det, må man ha svenske skilt på bilen fra forhandler, eller finnes det noe midlertidig skilt man kan bruke. Og får man forsikret bilen hos et norsk selskap om bilen har svenske skilter?

Så det jeg lurer på er vel egentlig hvordan man i praksis får bilen fra forhandler og hjem, med forsikring.
Svenskene har prøveskilt/eksportskilt som gir deg rett til å kjøre inn til Norge. Så må du innom tollen, og du får visstnok tillatelse til å kjøre hjem/til nærmeste tollstasjon med disse. Ev. at du med chassisnummer får bestilt norske prøveskilt du setter på ved grensa.

Ihvertfall det jeg har lest om import ved kjøp av bil i Sverige. Men kanskje noen av forhandlerne i Gøteborg og nærmere grensa er så vant med dette, at de har skaffet seg tillatelse til å utstede norske prøveskilt, eller kanskje og skilt man få lov å sette på etter at papirene er ordnet ved tollstasjonen!.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaiat

Norske prøveskilt er gyldige i Sverige i følge SVV. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skilt/proveskilt/

Jeg er derimot litt usikker på om det er slik at bilen må ha vært momset inn i landet før du får ut prøveskilt til den. Syns å hørt noe om dette en gang. Men husk på at det er kun ansvarsforsikring på prøveskilt. Svenske eksportskilt med forsikring er kanskje like greitt. Du kan kjøre på svenske skilt i 30 dager etter innførsel. https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§2-7

i98grda

#126
Jeg er svensk, men har bodd i Norge i 15 år. Jeg har vært i kontakt med et par bilforhandlere i Sverige og har fått beskjed fra en av dem at de ikke kan selge til meg fordi jeg ikke har et aktivt svensk personnummer, siden jeg har bodd i Norge i mange år. Den andre sa at de ikke fikk selge nye biler for eksport. Jeg skrev at jeg hadde lest på et forum at det er nordmenn som har fått det til, men har ikke fått noe svar. Dere som har fått det til, fra hvem har dere kjøpt?

Er det mulig å få tilbake moms hvis jeg kjøper en brukt bil i Sverige?

Medisilvanus

Noen tidlige erfaringer med EV9 exclusive for dem det måtte interessere.  Etter 13 år og nærmere 300.000 km med Sharan var det på tide å fornye (før det 11 år med Citroen Evasion).  Lang ID.Buzz var vurdert, forsåvidt også E-5008. Prøvde også VW Multivan eHybrid som var en vits.  Jeg syntes Buzz skuffa litt, og jeg fikk den bare lirka inn i garasjen og måtte ut gjennom skyvedøra, så det blei EV9 Exclusive til slutt, sju seter og firehjulstrekk.  Det har tydeligvis blitt vanskelig å prute på nybiler nå.  Etter noen uker fram og tilbake sa jeg ja til et avslag på ca. 25.000, så det kom noe under 800k med avtakbart hengerfeste og noe småpjank.  Hengerfestet venter jeg ennå på.  Vinterhjul var håpløst dyrt hos BOS, så dette skaffes best annetsteds.  Pass bare på dette med vekt og innpress.  Billig er det ikke, men enkelt å spare 15.000 i forhold til BOS.

Det største irritasjonsmomentet til å begynne med var den helsikes fartsgrensevarslinga.  En ting er at den begynner å klage når en nærmer seg fartsgrensa (speedometeret har ca 5% feilvisning), men den piper hver gang fartsgrensa endres også, og den gjetter riktig på fartsgrense i beste fall 80% av tida.  Sjøl med hurtigknapp til rett meny krevde det flere skjermtrykk å skru av, og det tar tid før menyene er tilgjengelige, så da er en allerede godt i gang med kjøringa, så dette blir jo trafikkfarlig.  Men etter programvareoppdatering kan varslinga nå enkelt skrus av med en knapp på rattet uten å ta blikket av vegen, så jeg anser dette som løst.

Støynivået er behagelig, og den holder det den lover på rekkevidde nå på sommeren.  Første langtur var Oslo-Trondheim og ved ankomst etter 48 mil hadde jeg ennå 25% på batteriet og bilen mente jeg kunne kjøre helt til 65 mil!  Antakelig godt hjulpet av sommertemperatur og treg trafikk på E6.  Ved passering Alvdal var det enda 50% igjen, så det var bare å peise på.  På returen, som starta med 98%, hadde jeg imidlertid bare 5% igjen ved hjemkomst 350 moh etter 50 mil, men også mer kjøring i 110 km/t enn motsatt veg.

EV9 er stor.  Dvs innvendig volum ganske lik Sharan, men utvendig en god del større.  Når jeg kommer fra Sharan føles panseret enormt og ser ganske harry ut.  Trange parkeringsplasser er trøblete, og sharanen føles veldig lettparkert i forhold.  Parkeringssensorene går lett i konstant pip og nødbremsen slår raskt inn sjøl om det kan være både 20 og 30 cm klaring.  Det er jo helst når bilen må lirkes inn med mindre enn 10 cm klaringerer at sensorer kunne være nyttige.  I garasjen har jeg lagt planker som styrer bilen så jeg enkelt kan parkere med cm-presisjon.

Navigasjonssystemet er greit, men jeg ender som regel med å bruke Google Maps når det trengs.  Det mases om digital nøkkel på mobilen, men registrering gir bare feilmelding, så dette får jeg vel ta med forhandler etterhvert.  Kjøreassistanse funker også greit nok.  Har prøvd andre biler som river langt mer i rattet for ingenting, og på motorvegen ender jeg ofte med å la den styre fart og ratt.  Om jeg kjører ut på E6 fra Oslo, skrur alt på og tar en lur, tipper jeg det er ca. 50% sjanse for at jeg ikke krasjer før rundkjøringa etter Mjøsbrua.

Som fersk elbilsjåfør er egentlig det største irritasjonsmomentet betaling ved ladestasjoner.  Etter så mange år med elbiler i Norge, hvordan får bransjen lov til å holde på slik?  Jeg går i alle fellene, men jeg lærer.  Først trudde jeg at jeg skulle få Kia Charge Plus-abonnement uten månedsavgift i to år slik jeg blei fortalt, så jeg bestilte det ettersom det ikke syntes å være noe å tape, men det gjaldt visst ikke fordi det tilfeldigvis gikk noen få dager over 1. juni før kontrakten blei underskrevet, og jeg fikk ikke kansellert det uten oppsigelsestid sjøl om jeg oppdaga feilen etter ei uke uten å ha hatt lada noen steder.  Neste feil var å prøve Kia Charge-kortet på en stasjon der det så fint stod 4 kr/kWh på skiltet, men den prisen fikk jeg langt fra.  Da må en bla seg langt inn i en app for å se.  Nok en nybegynnerfeil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Medisilvanus på torsdag 26. september 2024, klokken 14:40Som fersk elbilsjåfør er egentlig det største irritasjonsmomentet betaling ved ladestasjoner.  Etter så mange år med elbiler i Norge, hvordan får bransjen lov til å holde på slik?  Jeg går i alle fellene, men jeg lærer. 
Takk Medis....... :+1: du skriver godt.

Ja som det heter "hvorfor skal du ha det noe bedre enn alle andre"?  ;D  og vi har vel alle vært der. Trøsten er at man lærer litt hver dag. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 21:39
Sitat fra: Medisilvanus på torsdag 26. september 2024, klokken 14:40Som fersk elbilsjåfør er egentlig det største irritasjonsmomentet betaling ved ladestasjoner.  Etter så mange år med elbiler i Norge, hvordan får bransjen lov til å holde på slik?  Jeg går i alle fellene, men jeg lærer.
Takk Medis....... :+1: du skriver godt.

Ja som det heter "hvorfor skal du ha det noe bedre enn alle andre"?  ;D  og vi har vel alle vært der. Trøsten er at man lærer litt hver dag.

Ja, ofte når en har sånne mellomledd av noen ladetilbydere så får en ikke kampanjepriser som den direkte ladetilbyderen gir. På Uno-X kan du til og med betale med Visa/Mastercard. Har du f.eks. DNB Mastercard får du i tillegg en ekstrarabatt på 10-16% avhengig av Mastercard-program hos de fleste ladeoperatører.

En bør egentlig sette seg ned en kveld og kikke på https://chargefinder.com/no og se hvilke ladeoperatører en kan tenke seg å lade hos, og så laste ned tilhørende apper, og registrere inn Mastercard. Mer har mange men dyre ladere. Uno-X har blant de billigste, om en ikke har et veldig bra abonnement. Tesla har og rimelige og mange stolper, så svært sjeldent kø.
Tesla Model Y                         2021-

Medisilvanus

Det var Uno-X jeg var innom, ja. De har gjort det riktig. Jeg toppa batteriet neste dag. Drog da bankkortet, toppa batteriet med 25 kWh og blei trukket 100 kroner.

Heldigvis kan jeg stort sett lade hjemme og på jobb.  Blir stort sett 4-5 langturer i året som krever ladestasjoner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA