Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæringskompressor deaktivert - igjen

Startet av skretting, onsdag 10. november 2021, klokken 09:26

« forrige - neste »

Ellemelle

Men da ser du kanskje feil sted? Dette er foran i frunken, rett ved siden av spylervæskeinntaket.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Rævedilter

Fant du ut av dette kvar sikringen for luftkompressor sitter?
Har samme problem, og finner ikkje sikringen, og har skudd ut frunken om sikringen skulle sitte på 12V batteriet.

Ellemelle

Sikringen er i boksen foran ved vindusspylervæsken. Du trenger ikke å skru ut frunken.
https://fuseandrelay.com/other/tesla-model-s-x-fl.html

Det er 40 amp sikring F154, men husk at 10 amp sikringen ved siden av (F117) er til ventilblokka, så det kan være den som har gått også.

Rævedilter

#34
Nei, den er ikkje der på min eller Øggen sin, det er derfor eg spør.
F117 er ok.
Det ser slik ut på min:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Rævedilter


Ellemelle

I delekatalogen ligger begge variantene inne:

Din:
1094405-02-F: FUSEBOX,MDLX,12V,FRUNK,EFUSE

Min:
1034405-02-E: FUSEBOX,MDLX,12V,FRUNK

Forskjellen er altså at du har EFUSE.

Rævedilter

Mange takk! Da treng eg ikkje leite lengre.Og det er vel forklaringa på at i dag (når det vart mildvær) gjekk kompressoren igjen; så mulig den holder over sommeren til frosten tar den til vinternen.
33000 er estimert pris på reperasjon hos EV service, da utsetter eg den litt.

Hodetelefoner


Ellemelle

Den instruksen er gammel. Hvis bilen har vært på service for luftfjæringene de siste årene, så har Tesla montert en påfyllingsventil på passasjersiden, rett under dekselet bak frunken. Tror den kalles "Fill valve".

Hodetelefoner

Takk. Fjernet innlegget da.
Så det er mulighet for å tappe anlegget via service meny. Så fylle på nitrogen i tanken?  Hvordan er det på de nye bilene? Mener refresh har to tanker.

kodax

Fikk nå «Justering av luftfjæring ikke tilgjengelig. TAS_a218»
Bilen er under 5 år, så regner med at dette går på garantien.
Må de ned under frunken for å fikse dette? (Jeg har montert automatisk åpning av frunk, og det må jeg nok demontere hvis de skal inn der.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Ja, alt under panseret må ut. Kompressor og fordelingsblokken sitter under der. Og enkleste måten å komme til er å ta ut "bøtta" fra frunk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Takk for svar!
Feilmeldingen var borte da jeg akulle skulle kjøre hjem igjen senere på dagen, og har ikke vært der i dag.
Må jeg regne med at det dukker opp igjen, og burde kreve at Tesla ser på/gjør noe med dette nå? Det er  fortsatt over ett år til garantien får ut.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

TAS_a218 er "LimpModeHome".
Hvis jeg skal spekulere i hva dette innebærer, så er det at bilen vet det er noe galt i luftfjæringssystemet, men ikke nødvendigvis hvor, og lar deg derfor kjøre hjem uten at den starter kompressor eller lar deg justere høyden selv.
Det kan være en sammenheng med den EFUSE-varianten som er nevnt ovenfor; At en vanlig sikring hadde gått nå, mens den elektroniske sikringen bare blir nullstilt inntil neste gang du kommer utenfor referanseområdet.

Tipset er å sette fjæringen til Svært høy, og så sette fjærene i service-mode. Sett en stram tape-bit mellom hjulet og hjulbuen på alle hjul. Hvis noen av disse er slakke dagen etter, så har du mest sannsynlig en lekkasje i en eller flere luftfjærer. Hvis de ikke er slakke, så kan det være ventilblokka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA