Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død bil - 12V batteri

Startet av AlMe, mandag 08. november 2021, klokken 09:07

« forrige - neste »

thomasez

Var og hurtiglada (Leafen) igår og der sto det en Kona som ventet på NAF. Dødt 12V batteri og hurtiglading ville ikke funke. NAF kom, satte på en booster og bilen starta. Feka en del med å få den til å ta imot ladepluggen, men når bilen ble slått av igjen gikk ladepluggen inn. En eller annen form for fysisk sikring?

Fyren fra NAF var oppgitt. Dagen før hadde han måttet hjelpe igang en Ioniq 5 som hadde gått 1098 kilometer. Jeg nevnte jeg hadde en Kia på vei og han var veldig tydelig på at jeg burde kreve nytt batteri på plass før jeg hentet bilen. Han stolte ikke på de batteriene overhodet.

Jeg kjøper en starthjelp/booster før jeg henter bilen. Litiumbatteri-versjonene har gjerne USB og lykt i tillegg og er kjekke å ha. De skal klare seg uten lading et halvt års tid også.

TB

Spesielt at biler har kjørt frem til hurtiglader skal oppleve dødt 12V. Da har 12V batteri nylig blitt ladet, og en trenger bare stoppe en kort tid for å starte hurtigladingen. Så snart lade prosessen er i gang starter DC-DC opp på nytt, og 12V lades.

Må kanskje kjøpe meg en slik starthjelp selv i tilfelle..  :o
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Konaen

Sitat fra: thomasez på mandag 27. desember 2021, klokken 20:00


Fyren fra NAF var oppgitt. Dagen før hadde han måttet hjelpe igang en Ioniq 5 som hadde gått 1098 kilometer. Jeg nevnte jeg hadde en Kia på vei og han var veldig tydelig på at jeg burde kreve nytt batteri på plass før jeg hentet bilen. Han stolte ikke på de batteriene overhodet.

Jeg kjøper en starthjelp/booster før jeg henter bilen. Litiumbatteri-versjonene har gjerne USB og lykt i tillegg og er kjekke å ha. De skal klare seg uten lading et halvt års tid også.

Har ingen tro på at man får et nytt (helt likt) batteri før utlevering av bil. Uansett hvor mye man krever. Det er heller ikke sikkert at bergeren har rett, kan være forskjellige grunner til at det trekkes strøm. Jeg mener at den løsningen du nevner her er helt riktig. Burde være i alle hanskerom uavhengig om man har bensin, diesel eller elbil.

arthur

Fikk i fjor levert "på døren" en Seat Mii, og sjåføren som leverte bilen kunne fortelle at hans erfaring med biler fra Korea via Drammen havn så var rundt 80% av batterien tomme slik at de måtte lades opp før de kunne kjøres i land. Han har dette som profesjon og Drammen havn som sin reelle arbeidsplass så trolig vet han hva han snakket om! Min Hyundai Kona kom fra Tsjekkia, men like fulklt så måtte batteriet byttes etter bare et par måned. Et batteri av et helt annet merke ble da satt inn og har fungert siden )sks måneder).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jorn01

#34
Jeg mener jeg fikk opp varsel om lavt 12V batteri et par ganger da bilen var helt ny. Etter det har jeg ikke hatt noen slike meldinger/problemer. (Bilen har f.eks pt stått nedsnødd i 5 dager i -5-15C på fjellet og rapporterer fremdeles "OK" på 12V batteristatus).
Som enkelte har vært inne på allerede, så mistenker jeg at det kan ha vært "noe" i intervallet mellom at bilen forlot fabrikk og ble utlevert som kan ha ført til tømming av/skade på 12V batteri - for noen biler.
(Noe så enkelt som at noen har glemt å låse bilen ved parkering på båt vil vel f.eks kunne føre til at bilen med jevne mellomrom vil våkne opp og forsøke å sende meldinger via bluelink-systemet?)
I så fall - gi det noen måneder og se hva som skjer...

RayBomb

Sitat fra: Driver2 på onsdag 17. november 2021, klokken 21:15
Noen av dere som har målt ladespenning på 12 v batteriet?  Jeg har bare 13,5v og det er for lavt for å ha fulladet batteri.  Kan den lave spenningen være årsak til  el biler med tomt batteri?  Kapasiteten til mitt batteri er ca 7Ah og det er for lite i forhold til 45 Ah som det skal yte.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
I begge tilfeller er ladekabel koblet til. Bilen velger å lade 12v batteriet på 2 forskjellige måter. Hvorfor?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

TB

Sitat fra: RayBomb på mandag 31. januar 2022, klokken 19:15
I begge tilfeller er ladekabel koblet til. Bilen velger å lade 12v batteriet på 2 forskjellige måter. Hvorfor?
Spenningen ligger på ca 14,7 Volt frem til batteri ikke lengre tar lading, da stoppes lading en periode?
"Smarte" 12V ladere, som Ctek og lignende gjør det på samme måten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

FThorsen

Jeg var innom Birger N- Haug for noen uker siden for å få montert tilhengerfeste og få riktig TPMS sensorer på vinterdekkene. Nevnte samtidig problemet med at 12v'en har dødd tre ganger over natten etter at jeg koblet til scheduled lading. De byttet batteriet. Har ikke hatt problemet etter dette, men det skjer ikke veldig ofte, så vanskelig å si om dette vil løse problemet. Har P45 modell, så den har nok ikke stått lenge. Har heller ikke fått varsel om lav 12v
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Christian Borchgrevink-Vigeland

Vil en Noco GB40 fungere bra som booster?

RayBomb

Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på fredag 04. februar 2022, klokken 21:43
Vil en Noco GB40 fungere bra som booster?
Den er utmerket. Hvis batteriet er totalt utladet (under 6v) kan du likevel bruke denne boosteren (ulikt mange boostere på markedet)
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt


jon.weberg@gmail.com

Jeg har en Ioniq5 fra 2021 og har hatt starthjelp fra NAF tre ganger siste fire måneder. pga flatt startbatteri. Bilen har stått med ladepluggen i hver gang og har da ikke vært brukt på noen dager etter at bilen har vært fulladet. Det er ingen ting som har vært skrudd på i bilen.
Hos Birger Haug mener de at årsaken til tappingen av startbatteriet er at ladekabelen har stått i etter at bilen er fulladet. Da vil, etter sigende, ladeboksen (Easee) til stadighet spørre om bilen trenger lading. Noe den svarer at den ikke gjør. Når dette har gjentatt seg mange nok ganger er batteriet dødt. Så nå har jeg kjøpt både lader og nødstarter, men jeg må jo si jeg synes det burde være unødvendig å måtte gjøre til en elbil som knapt er ett år gammel.

power59

Jeg har etter lengre stillstand og "overdreven" app-bruk opplevd flatt 12V batteri en gang i fjor sommer på min Ioniq 5. Heldigvis i min egen garasje og med minimale komplikasjoner.

Da vi dessverre ikke får informasjon om status eller alarm fra 12V systemet i appen - og bilen heller ikke ser ut til å lade 12V batteriet under stillstand - så er eneste mulighet for ro i sjelen på tur i grisgrendte strøk en nødstarter i bagasjerommet.


 

TB

Kona lader 12V batteriet normalt sett.
Men, oppdages noe unormalt, da stopper ladingen. Eksempelvis om bakluken ikke er helt stengt. Antar Ioniq er gjør det mye likt?

Om app er koblet mot Easee kan det gjøre bilen ikke "sover" og 12V batteriet tappes.

At selve ladekabel står i bør ikke gjøre noe. Ladeboksen kan i svært begrenset grad kommunisere med bilen direkte via ladekabelen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

o.b.lix

Sitat fra: TB på mandag 20. februar 2023, klokken 16:53
At selve ladekabel står i bør ikke gjøre noe.

Men at ladeluken står åpen hindrer vel bilen i å sove, og den tapper 12v-batteri?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA