Forstår tankegangen din.
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.
Hvor mye tregere er det å lade en elbil fra 90 til 100 % versus 10-20 % på AC? F.eks. på en bil som støtter hhv 3,6 kw, 7,4 kw, 11 kw og 22 kW lading? Jeg gjetter at det er minimalt. Det som eventuelt trekker tid på den siste prosenten, er som @ev sier, at bilens BMS balanseres når du går til 100 %, og dette trekker bittelitt strøm i tiden.
Den andre tingen er at ved hjemmelading så er det ikke tiden her som er viktig, det lades mens du sover, pakker i bilen eller gjør andre ærend, om ikke du startet ladingen for seint. Om du må hurtiglade fordi du ikke ville lade opp de siste 10 %, så kaster du bort langt mere tid enn du "kastet bort" hjemme. Og det koster tildels langt mere.
Men klart, skal du uansett stoppe for en hvil, så lad selv om du kanskje ikke trenger det siden litt energi i reserve aldri er å forakte.