Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2, app og andre ting.

Startet av Panduck, lørdag 06. november 2021, klokken 18:04

« forrige - neste »

Panduck

Etter å ha prøvekjørt både det ene og det andre, står jeg snart igjen med Polestar 2 som eneste alternativ. Grunnen til at Polestar 2 har vært "langt nede på lista" er mest fordi vi ønsker oss noe mer bagasjeplass enn det Polestar har. Men etter en prøvesitting på Polestar Space har jeg en følelse av at vi kommer til å falle for denne når vi har prøvekjørt.

Fungerer appen bra? Kan jeg fjernstarte klima når jeg ikke er i nærheten av bilen via mobil? Finner litt motstridende info om dette, men etter det jeg har forstått, går det. Men fungerer det normalt bra? På LEAFen var det gambling på om bilen mottok melding eller ikke. Samme på i3en, men det har blitt bedre. Dette er noe jeg bruker mye, så vil gjerne at det fungerer...

Vi vil gjerne ha så lang rekkevidde som mulig, samtidig er jeg litt usikker på å ha en elbil som dette med forhjulstrekk. Vi har riktignok aldri eid firehjulstrekk før, og det har normalt gått helt greit. Er forhjulsdrift på Polestar 2 en grei vinterbil på "normalt vinterføre", eller bør vi ofre den ekstra rekkevidden og gå for firehjulstrekk?

Er det noen ting folk irriterer seg spesielt over, som man bør være klar over før man bestiller? Er folk fornøyd med lane assist / ACC?

Vi kommer eventuelt til å bestille Pilot og Plus.

Tesla88

Forhjulstrekkbiler spinner på vinterføre. RWD og AWD er best når det kommer til elbil.

bårdk

Du kan styre klima fra appen og det fungerer bra så lenge appen fungerer. Selve appen er derimot litt ustabil, men svenskeknappen fungerer greit (slå av og på smart-telefonen)  :)

Polestar-eier

Tips:

Ha NULL forventninger til appen. Den er dårlig i tillegg til ustabil.


  • Den er av og til treg, og det har ikke noe sammenheng med hastigheten din på WiFi eller 4G-dekning
  • Det hender ofte at den rett og slett ikke får kommunisert med bil, ukjent årsak
  • Av og til, når tilkobling feiler, så fungerer klima-start til tross for at appen forteller det motsatte
  • Appen suger strøm (snakker for Android), den topper listen min over strømtyver
  • Mobil som nøkkel tror jeg ingen tør å satse på

Er du ekstra uheldig, får du en random frakobling (ikke helt uvanlig). Det er mulig å få tilkoblingen til å virke igjen, men fremgangsmåten er et helt eget eventyr å begi seg ut på ...

mroek

Sitat fra: Polestar-eier på mandag 08. november 2021, klokken 10:28
Tips:

Ha NULL forventninger til appen. Den er dårlig i tillegg til ustabil.


  • Den er av og til treg, og det har ikke noe sammenheng med hastigheten din på WiFi eller 4G-dekning
  • Det hender ofte at den rett og slett ikke får kommunisert med bil, ukjent årsak
  • Av og til, når tilkobling feiler, så fungerer klima-start til tross for at appen forteller det motsatte
  • Appen suger strøm (snakker for Android), den topper listen min over strømtyver
  • Mobil som nøkkel tror jeg ingen tør å satse på

Er du ekstra uheldig, får du en random frakobling (ikke helt uvanlig). Det er mulig å få tilkoblingen til å virke igjen, men fremgangsmåten er et helt eget eventyr å begi seg ut på ...
Appen har utvilsomt stort forbedringspotensiale, men det med at den er strømtyv kan lett fikses så lenge man ikke forsøker å bruke den som nøkkel (som uansett også er bingo). Hvis man fjerner tillatelsen til "Lokasjon" i Android, så blir strømforbruket minimalt (men da er nøkkelfunsjonen utilgjengelig). På iPhone tror jeg ikke det er noe problem med at den bruker mye strøm uansett bruk, men har ikke personlige erfaringer her.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Panduck

Sitat fra: Polestar-eier på mandag 08. november 2021, klokken 10:28
Ha NULL forventninger til appen. Den er dårlig i tillegg til ustabil.

Takk.. Dette gjør meg ekstremt skeptisk. Å ha en app som starter klimatisering er ikke akkurat det mest avanserte man skal kunne lage. Når Polestar i tillegg skryter hemningsløst av "tilkoblet bil" skal jo software stå sentralt, og så får man ikke til noe så enkelt som en liten app.

Blir litt engstelig for at jeg kan kjøpe en bil der plutselig vesentlige funksjoner blir ubrukelig fordi de ikke evner å holde kvalitet på softwaren. :/

ReneM

Sitat fra: Panduck på mandag 08. november 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Polestar-eier på mandag 08. november 2021, klokken 10:28
Ha NULL forventninger til appen. Den er dårlig i tillegg til ustabil.

Takk.. Dette gjør meg ekstremt skeptisk. Å ha en app som starter klimatisering er ikke akkurat det mest avanserte man skal kunne lage. Når Polestar i tillegg skryter hemningsløst av "tilkoblet bil" skal jo software stå sentralt, og så får man ikke til noe så enkelt som en liten app.

Blir litt engstelig for at jeg kan kjøpe en bil der plutselig vesentlige funksjoner blir ubrukelig fordi de ikke evner å holde kvalitet på softwaren. :/

At appen er ikke helt ferdig kan jeg være enig i. Men at den er ubrukelig vil jeg ikke påsto.

+ Den bruker mindre enn 1 prosent batteri per dag på min mobil (iphone 11 pro max).
+ Digital Key har fungert i mange uker, jeg har ikke brukt fysisk nøkkel de siste 2 måneder. Helt problemfritt.
+ Start av klima, samt sette tid til forvarming virker også helt fint her.
- SOC i appen (og tilsvarende rekkevidde) blir ikke oppdatert slik det skal. litt lotto om det stemmer. Tid for ferdig lading er derimot alltid korrekt.
- Det mangler en del funksjoner (programmering av lading, start stop av lading og kjørebok for å nevne noen).
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

rmi

Sitat fra: Polestar-eier på mandag 08. november 2021, klokken 10:28
Ha NULL forventninger til appen. Den er dårlig i tillegg til ustabil.

Helt enig i at appen er særdeles dårlig, og at den alt for ofte går i timeout på tilkobling til bilen, men jeg lever jo i håpet om at det skal bli bedre  :)

Jeg la inn tidsstyring for oppvarming av bilen om morgenen, men de falt ut etter en oppdatering for litt siden, men får legge inn igjen og se om det holder seg nå.

rowu98ab

Forvarming via app fungerer for meg. Jeg har satt den til oppvarming samme tid hver dag og det har ikke feilet. Den er jeg fornøyd med.

Det som jeg ikke er så fornøyd med er at appen oppleves treig. Om du ikke har lukket appen helt ned før du åpner den, er det sirup å få status på batteri, dører og klima og det kommer gjerne feilmelding at info ikke kan hentes. Starter jeg appen opp på nytt går det raskere, men likevel er det snakk om 10-15 sekunder før jeg har oppdatert info. Samme med oppdatering etter jeg har trykket på klima. Da kan det gå lang tid før den responderer og jeg tror den ikke har oppfattet og trykker en gang til. Så registreres begge trykkene og slår den på og av igjen.

Det som ikke fungerer i det hele tatt for meg er å bruke mobilen som nøkkel. Jeg har fortsatt til gode å kunne åpne døra, uten fysisk nøkkel, men med mobil i nærheten. Eneste måten er å åpne via selve knappen på appen.

Å starte bilen uten fysisk nøkkel har heller ikke fungert en eneste gang. Bruker en gammel Iphone 8, om det er det vet jeg ikke, men likevel. Hvor avansert er dette.

At appen ser ut som en betaversjon i utsende og i bruk er forsåvidt greit, særlig når opplevelsen er på betanivå.

Men er strålende fornøyd med bilen, bagasjeplassen er stor nok til to vokse og to barn.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

Panduck

Leser litt på andre forum med PS2 eiere som er frustrert over diverse bugs i softwaren i bilen også. Gitt antall biler Polestar selger (ikke store volum) og hvor lite seriøst det virker som om de tar software, blir jeg litt nervøs med tanke på hva som kan skje dersom vi skaffer oss en PS2 og firmaet går under, med software i en tilstand som gjør bilen mer eller mindre ubrukelig. Eventuelt nødvendige oppdateringer som måtte komme fordi det ikke finnes noe firma som gidder å rette det lengre.

Selve bilen virker jo fantastisk, folk skryter hemningsløst av den, men biler blir jo mer og mer "PC på hjul", og da er det jo greit å vite at softwaren er på stell og vil bli holdt oppdatert. Eller er jeg unødig beskymret? Folk kjøper jo biler fra startups som når som helst kan gå dukken.

rowu98ab

Geely som eier både Volvo og Polestar er en stor aktør på markedet med over 2,4 millioner solgte biler i 2020. Tviler for at de ser for seg at Polestar skal ligge i toppen av salgslistene, den nærmer seg vel mer en nisjebil og skal ha fokus på det sportslige og jeg har forstått at et av målene er å konkurrere mot Porsche.

Jeg sover godt om natta, vel vitende om at bilen innfrir over det jeg hadde håpet på og den gir meg et smil hver gang jeg starter opp. Når du setter deg i setet, omslutter bilen deg, skjermen har akkurat passe størrelse og er rask til å respondere. Google kan software. Bilen kjennes trygg og sikker og har tydelige Volvogener når det kommer til sikkerhet. Den scorer veldig høyt i NCAP sin krasjtest og når du setter den i gir, nærmest flyter du langs veien uten støy. Under kraftig aksellerasjon er det aldri slik at du føler du mister kontroll, den er forutsigbar og heller mot den komfortable siden.

Softwaren i skjerm fungerer helt fint, men jeg har opplevd at den av og til har noen stopp hvor du enten selv må restarte skjermen eller den gjør det selv. Utover det er ikke softwaren i bilen noe jeg synes er et ankepunkt. Men jeg skulle ønske det gikk raskere med å få oppdatert den kjære appen. Sammenlignet med Volvo sin egen app er den et trist syn. Hvorfor ikke bare kopiere over den og kle den i Polestarfarger. Men selv uten appen er ikke resten av pakken noe minus, tvert imot.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

oivindg

Sitat fra: rowu98ab på onsdag 10. november 2021, klokken 21:24Sammenlignet med Volvo sin egen app er den et trist syn. Hvorfor ikke bare kopiere over den og kle den i Polestarfarger. Men selv uten appen er ikke resten av pakken noe minus, tvert imot.
Appen til Volvo fungerer dårligere enn Polestar sin på XC40 P8. Det er bare på fossilbilene den er bra.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rowu98ab

Ja, det burde jeg presisert. Jeg har kun erfaring med app fra Volvo V90 Hybrid.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

ReneM

Det er greit å presisere at det er 2 forskjellige grensesnitt.

i utgangspunkt:
Volvo on call type 'wirelessCar' brukes til biler med forbrenningsmotor
Volvo on call type 'Android Automotive' brukes til biler med elmotor (P2/P8/P6)

Det som er viktig er at 'WirelessCar' ble solgt til Volkswagen. Derfor må Volvo/Polestar begynne fra scratch igjen. Det er ikke mulig å sammenligne disse 2 tjenester.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Panduck

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor ting som å fjernstarte klima i en bil via en app skal være så vanskelig, sett fra appen sin side. Dert handler ikke om annet enn å sende en request fra appen til en server, så jeg er litt usikker på at problemet ligger i appen, at det heller kan være kommunikasjon med bilen som er problemet.

Når ting som bør være relativt enkelt å få til, ikke fungerer selv etter så lang tid, blir jeg litt nervøs.

Vi har PS2 prøvekjøring om ett par uker, får se om det går. Kanskje vi venter noen mnder og ser hvordan det går med ting, har jo elbil vi er "greit fornøyd med" annet enn at rekkevidden er kjedelig kort og det blir ALT for mange ladestopp. Men når Mustang og andre ikke klarer å lage biler som er trygge å kjøre for folk med store sko, så begrenser det mulighetene :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA