Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva lader 12 volt batteriet på ID4 ?

Startet av ENTO, torsdag 04. november 2021, klokken 23:43

« forrige - neste »

Locci

Sitat fra: Trond.m på mandag 08. november 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Locci på mandag 08. november 2021, klokken 08:15
Her er litt data på hv batteri og systemer rundt det, blant annet lade systemet. :)
Takk, her var det mye spennende lesing. Hvor fant du dette ?

Snubla over det i en FB gruppe, er dog for amerikanske bilene så mangler info om varmepumpe og evt andre nordiske tillegg.
ID.4 1st Max

Orbit

Genrelt er alle slike selvstudiekurs og annen teknisk informasjon på VW-gruppen sine biler tilgjengelig (mot betaling) på Erwin.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: Locci på tirsdag 09. november 2021, klokken 16:02
Snubla over det i en FB gruppe, er dog for amerikanske bilene så mangler info om varmepumpe og evt andre nordiske tillegg.
Ja, jeg savnet informasjon om det jeg er mest interessert i. Hvordan varmepumpen virker som blant annet hvor den henter varme fra. Men det er jo litt OT her.

sjokomelk

Sitat fra: Trond.m på onsdag 10. november 2021, klokken 05:57
Ja, jeg savnet informasjon om det jeg er mest interessert i. Hvordan varmepumpen virker som blant annet hvor den henter varme fra. Men det er jo litt OT her.
Siden man allerede er off-topic - Samme sted som den dumper varme til når den brukes til kjøling - Utelufta.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Har tenkt å prøve å vedlikeholdslade 12V batteriet. Bilen har stått lenge nå og satser på at det er lett å vedlikeholdslade dette.

Jeg har funnet begge polene - ganske enkelt å se dem og det ser også ut som de faktisk er beregnet til 12V vedlikeholdslading. 

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Jeg har null anelse om det faktisk er nødvendig eller ikke. Noen som har noen tanker omkring dette?


daktari

Den tykke oransje kabelen, det er ikke 400V i den?

Jeg tror ikke vedlikeholdslading er nødvendig. Vi skal få nytt 12V etter jul i en recall også ifølge MeinId.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Dette er et underlig problem. Hadde en Mitusbishi Miev fra 2014 til den ble solgt i fjor. Ladet ALLTID til 100%, nesten hver eneste dag hele året, men saktelading hjemme. Ladet ALDRI dette 12 volt batteriet og hadde ALDRI noe problem med batteriene på bilen. Har på en Kona siden mars og har aldri ladet 12 volt batteriet, og skulle det vise seg nødvendig så går bilen rett til forhandler for reklamasjon!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

#22
På bensin og diesel er problem med 12 V batteri gjerne forbundet med høyt forbruk av strøm under start, og for lite / kort kjøretid. Biler med parkeringsvarmer er spesielt utsatt, belaster 12V batteri før start, og under start. Det er gjerne kaldt, og kapasiteten på 12V batteri er dermed alt redusert. Om det er korte kjøreturer lades ikke batteri opp igjen, og batteriet blir gradvis ladet ut, og klarer en dag ikke starte bilen.

Tradisjonell løsning er å lade batteriet med ekstern lader, for å ta igjen det tapte. Eller kjøre mer / over mer tid , for å lade batteri opp igjen. For å gjøre det litt ekstra komplisert, ladespenning er ofte anbefalt øket med 0,3V for hver 10°C temperaturen senkes under +25°C. Ved -15 er det 1,2V høyere. Om ladespenning ved tomgang for lav må en ha høyere turtall for faktisk at batteri skal ta lading. For høy ladespenning reduserer levetiden til batteriet, og vil redusere levetiden på lyspærer. Laderegulator skal automatisk justere dette, men varierer hvor godt det fungerer i praksis.


Generelt har elbiler god tilgang på energi i hovedbatteriet, å lade 12 V batteriet krever relativt lite energi. Et tomt 12V skal dermed ikke oppstå. Men, det har vist seg at feil skjer... 

At 12V batteri som tømmes for strøm på elbiler bruker det å være to hovedgrunner til:
- produsent lader 12V batteri "feil" - dvs. for lite eller for mye.
- strømmen "forsvinner" et sted.

Eksempel, en krypstrøm på 40 mA lader ut 1 Ah pr døgn, der 12V batteri på elbiler generelt er små, skal ikke mange dager til så er det tomt. Et 12V batteri er generelt tomt når 50% kapasitet gjenstår.

At strømmen "forsvinner" kan være feil i software, som gjør komponenter i bil ikke slår seg av (les "sovner"), eller feil på komponenter, som da trekker strøm, når bil er av. Dørlås og knapper for vindu har vært en gjenganger.

Om en opplever at 12V batteri i en elbil går tomt er det greit å finne årsaken til hva som trekker strøm. Dermed unngår man at det skjer igjen. Er bilen ny vil forhandler normalt feilsøke og rette dette.

Men, er det brukerfeil som ikke lukket bakluke, dører, taklys, ODB2 dongel, kamera, eller annet ekstrautstyr som er montert vil det det kunne påløpe kostnader. Dermed greit for bileier å kjenne til virkemåten.

Et viktig poeng er selv om bilen har mye strøm i hovedbatteri er det ikke alle bilmodeller som faktisk lader 12V batteriet når bilen er parkert / ikke lader hovedbatteri. Gjelder spesielt første generasjonsbiler.

Noen produsenter, eksempelvis Hyundai lader 12V batteri fra hovedbatteri, men om det må gjøres "for ofte" stoppes funksjonen. Dette trolig for å beskytte hovedbatteriet fra å lades helt ut. Slik jeg forstår gjelder det både gamle Ioniq, ny Ionq , Ioniq 5 og Kona, og vil tro flere produsenter gjør tilsvarende.

Har 12V batteri vært utladet en eller flere ganger vil det bli skadet, med redusert kapasitet. Det kan eksempelvis skje under transport, og 12V batteri må da byttes på helt nye biler.

Ved utlading reduseres kapasiteten så mye at selv ved normal bruk, ved ingen feil på bilen blir en normal parkering for lite strøm. Innebygget planlagt lading, og 4G / app løsning i bilene gjør det vil være et naturlig forbruk av 12V.

Slik jeg tenker skal det ikke være nødvendig å vedlikeholdslade 12V batteriet på en elbil som brukes regelmessig. Om bilen skal stå ubrukt lenge bør en vedlikeholdslade, enten ved å koble til en 12V vedlikeholdslader, eller regelmessig vedlikeholdslade det ved å starte bilen - og la den stå på en periode, da lades 12V batteri.
(At en MÅ kjøre er fra bensin/diesel tiden med lav ladespenning på tomgang, samt forbud mot tomgangskjøring.)

Hvor lenge det bør gå før vedlikeholdslading kreves bør produsenten opplyse om.

Skjer det flere ganger at 12V batteri går tomt ved normal bruk må en finne hvor strømmen forsvinner. Er batteriet skadet må en bytte 12V batteri i nytt for å oppnå full kapasitet igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

daktari

Jeg tror jeg har lest at ID.4 lader 12V når store batteriet lades. Så hyppig innplugging på vinteren kan vel være vel så enkelt som å koble en egen lader på 12Ven.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TB

#24
Sitat fra: daktari på mandag 06. desember 2021, klokken 22:36
Jeg tror jeg har lest at ID.4 lader 12V når store batteriet lades. Så hyppig innplugging på vinteren kan vel være vel så enkelt som å koble en egen lader på 12Ven.
Det stemmer, alle elbiler lader 12V når bilen lades, og kjøres. En elbil som er brukes regelmessig skal dermed ikke trenge noe ekstra lading av 12V. Om en lader litt hver dag, eller mer "av og til" vil ikke bety noe, tiden en lader vil bli omtrent den samme.

Men, det varierer mellom merker og modeller om det lades når bilen er av.
Skal en reise reise bort i 4-8-12 uker kan det være lurt å gjøre noen tiltak på forhånd.

Eksempelvis, å sjekke appen hver dag for å se hvor mye strøm det er igjen er ikke så smart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hELgenen

Hva menes egentlig " lader 12V når bilen lades"

Dersom bilen er ladet til 80% for en uke siden og står koblet i - vil den da fortsette å vedlikeholdslade 12V batteriet - eller er den null 12V lading da bilen jo egentlig ikke lader (den er bare plugget i)?

Jeg har lest en test der de testet dette på id.3

https://insideevs.com/news/464773/how-0783-update-avoids-id3-12v-issues/

Men også her ble jo 12V batteriet gradvis tappet inntil det var temmelig lavt - og så dunket det inn vedlikeholdslading via hovedbatteriet. I mitt hode høres ikke dette ut som en perfekt løsning - ville heller sett
hyppigere vedlikeholdsladning av 12V batteriet.

Her, lenke under, er forøvrig en sak på norsk vedr. id.3 FØR software oppgraderingen som vises over.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aPPx1E/bekrefter-batterifeil-paa-id3-kan-gjoere-at-bilen-ikke-starter

Her kommer det jo tydelig frem hvordan en kan lade batteriet i det minste


TJV

Står litt på nettsiden til Volkswagen om 12 volt batteriet.
Det virker ikke som bilen er intelligent nok (pr idag) til å sjekke om 12v batteriet trenger lading når bilen er av. Det må jeg si er skuffende.
Har en 3 år gammel Leaf, og ifølge instruksjonsboken så lader den 12v batteriet ved behov når bilen er avslått og ikke står til lading (av hovedbatteriet).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

daktari

Det er vel storm i vannglass, for det skal vel endel måneder til for å lade ut et 12v hvis bilen ikke brukes. Da bør man vel også sette SOC på 50% og plugge i laderen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TB

Historien har vist, det er ikke alltid så enkelt å lage slike "intelligente" systemer.

Men, klart, om bilen står tilkoblet strøm, da burdeden ikke gå tom for strøm.

Står den ikke til lading, da må en vurdere hvor mye strøm skal en ta fra hovedbatteri for å holde liv i 12V batteriet?

De "intelligente" systemene forsøker å avklare om forbruket er naturlig. Oppdages et unaturlig forbruk stoppes lading av 12V - og det kan lades ut i løpet av overraskende kort tid. En del bilmerker / modeller vil varsle via app om dette skjer, slik at en kan ta aksjon før 12V er helt tømt for strøm.

Produsentene har trolig en tanke om at når bilen ikke brukes for en tid, uten strøm tilkoblet.
Da vil det være "bedre" at 12V går tomt, og en beholder et oppladet hovedbatteriet.

Alternativet kunne bli både 12V batteri og hovedbatteri er ladet helt ut, og skadet.

Eksempelvis holder Tesla liv i 12V batteri til hovedbatteri er nesten tomt.
Ikke helt heldig at bilen lader seg selv ut heller, dette med at hovedbatteri lader seg ut er et mye omtalt tema for Tesla.

(De første Tesla Roadster hadde ikke noe 12V batteri, og ladet hovedbatteri helt ut, søk på "bricked Roadster" )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA