Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spesifikasjoner Model Y — innspill?

Startet av Gullars, tirsdag 02. november 2021, klokken 20:31

« forrige - neste »

Gullars

Jeg skal legge inn en bestilling på Model Y. Dette er spesifikasjonene jeg har tenkt meg. Noen innspill før jeg legger inn bestillingen?
Variant: Long Range
Farge: Ikke helt sikker, men tipper hvit, sort eller blå
Felger: 19''
Vinterdekk: Piggfri
Interiør: Helsvart
Navigasjonssystem: Standard

Pris: 574-584k, avhengig av farge

Hadde vært kult med mørke felger til sort farge, men gidder ikke å bruke 18k ekstra på det, og skjønner at disse er 20'' hvilket reduserer rekkevidden. Går det eventuelt an å få lakkert 19''-felgene mørke?

Ellers innspill til konfigurasjonen?

markusthorsen

Jeg har samme specs som du beskriver her, med svart lakk. Har hatt bilen siden september og er strålendes fornøyd. Var litt redd for å oppleve fomo med å droppe enhanced autopilot og/eller FSD, men har ikke savnet noe av dette. Enhanced autopilot virker til å være veldig hit and miss, i allefall enn så lenge i Norge og FSD er vel enda mer opp og frem... Vanlig autopilot er helt supert og mer en kult nok spør du meg:)

Enig i "all black" tankegangen din, men som sagt så gikk jeg også for 19" mtp rekkevidde og pris. Var innom et lokalt lakk sted i Ålesund og de skulle ha 4K for å lakke kapslene, så kan tenke meg at selve felgen fort blir 3-4 ganger dyrere.

Jeg prøver meg på enten DIY plastic dip av kapsler til sommeren, eventuelt noe i denne duren: https://rimetrix.com/product/orbital-black/

Har fjernet "dual motor" bokstavene og fått på svarte deksel til T logo fremme, bake og på ratt

PS: skulle kanskje ønske jeg hadde gutset litt å kjørt rød lakk! Den ser meget kul ut men aldri feil med "matt black everything" heller

Sent from my BE2029 using Tapatalk


Pew

Jeg syns den er utrolig flott i hvit, men her i Bergen hadde det betydd skitten nesten året rundt. Den er vel egentlig fin i alle farger. Hvitt interiør er flott også, men har sett at det smitter av om man f.eks. bruker mye jeans, som jeg gjør og selv om det lar seg vaske av så foretrakk jeg svart. Grunnet lokasjon så gikk jeg altså for midnight silver metallic, men syns den er pen i alle farger. Jeg ville ha 20 tommerne fordi de ser veldig bra ut, men det er jo et spørsmål om preferanser. For meg er dette en veldig dyr bil. Langt dyrere enn noe annet jeg har hatt, så jeg ville ikke spare på tilvalg. Jeg gikk for det jeg hadde lyst på og tror ikke jeg vil angre over tid.

Kaptein70

Smak og behag :)

Jeg synes hvit og rød er de peneste fargene, men sliter litt med 18.500kr ekstra for rød. Men jeg synes egentlig hvit er litt kjedelig  :-\
Sort er sort hvis man liker det
Grå blir litt betong grå for meg og lite spill i fargen
Blå synes jeg blir veldig blå og litt for mørk

20" er penere enn 19" men sikkert mer ukomfortable

Hvit/lyst interør krever mer av deg ift å holde rent, spesielt etter jeans. Uansett hva andre måtte si.

EAP og FSD hadde ikke jeg brukt så mye penger på i dag

... mine personlige meninger

turfsurf

#4
Sitat fra: Gullars på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:31
Hadde vært kult med mørke felger til sort farge, men gidder ikke å bruke 18k ekstra på det, og skjønner at disse er 20'' hvilket reduserer rekkevidden. Går det eventuelt an å få lakkert 19''-felgene mørke?
Har sett 19" Gemini uten lokk lakkert sorte. Så bra ut det. Regn med å måtte ut med en 5-6k for jobben.

Ellers synes jeg sorte felger er finest på rød, hvit og grå bil. All black synes jeg bare blir trist. Har ikke vært noe særlig glad i gråfargene til Tesla, men TMY jeg har sett i grå synes jeg ser bra ut. Eneste er at sorte detaljer forsvinner litt mot det grå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tjommi

Jeg har bestilt hvit med svart interiør samt 20", og syns det er en flott kombo. Om du ikke har sett den blå i levende live, og vurderer denne, så anbefaler jeg en kikk. Den er mye penere live enn på bilder. Vi var fast bestemt på hvit før bestilling, men måtte gå en runde eller to ekstra etter å ha sett den blå i showroomet i Trondheim. Når man skal bruke ~600k på bil, så ser jeg ikke logikken i å "spare"10-20k på å ikke kjøpe den fargen man egentlig har lyst på, but thats just me :)
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Teslapåmegogså

Sitat fra: tjommi på onsdag 03. november 2021, klokken 08:21
Jeg har bestilt hvit med svart interiør samt 20", og syns det er en flott kombo. Om du ikke har sett den blå i levende live, og vurderer denne, så anbefaler jeg en kikk. Den er mye penere live enn på bilder. Vi var fast bestemt på hvit før bestilling, men måtte gå en runde eller to ekstra etter å ha sett den blå i showroomet i Trondheim. Når man skal bruke ~600k på bil, så ser jeg ikke logikken i å "spare"10-20k på å ikke kjøpe den fargen man egentlig har lyst på, but thats just me :)

Enig med deg! Så den blå i showroomet jeg også, med resultat "jeg tar en sånn"  :laugh:

tmn

Er jo du som skal eie og kjøre bilen så velg den konfigurasjonen du synes passer deg best / er finest :D Er jo ikke mange valgmulighetene, og den ene er jo ikke bedre enn den andre. Samma bilen ;)

Meeeeen. hvis jeg skal mene noe: Rød bil med hvit interiør <3 <3 <3 <3 ... Nevnte jeg hvit interiør? Mmmmmm, det er ganske fint altså :D Jeg er sikkert en av de få som synes 19" med kapsler er fine også.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Øggen

Når det nevnes rød farge, er det virelig slik at "kina rød" er en annen farge enn USA rød?? Så en flunk ny MC Model 3 i rød, og den fargen ga inntrykk :+1:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear

Er vel samme farge? Men røde biler ser MYE bedre ut med svarte detaljer og svarte felger enn chrome og sølv.

Jeg har sort/sort med 20" induction og hadde valgt det samme igjen. Syns den er helt knall.

OlaM

På felgene kan du jo muligens spare en slant ved å ikke ta med vinterhjul. Så kjøper du noen fine mørke felger du liker (husk bluetooth dekktrykkssensor), flytter sommerdekkene over på de og legger nykjøpte vinterdekk på originalfelgene. Ikke 100% sikkert det blir billigere med omlegg + sensorer, men kan godt hende.

Ellers synes jeg hvit er den som passer best til svarte detaljer, stormtrooper-look, men har selv gått før rød M3.  :o Litt rart med mørk + mørk farge i kontrast synes jeg, men den rødfargen i sommersol popper så sykt fint.
'21 3LR

Gullars

Takk for all respons! Vi valgte å gå for svart, men er fortsatt litt i stuss på det, så mulig at vi ber om en endring til blått etter hvert... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA