Kjøpt brukt TMX 2018

Startet av KevinCT, tir 02. nov 2021, kl. 09:18

« forrige - neste »

KevinCT

Hei.

Ny her og ny til elbil og Tesla. Som overskriften sier så har jeg nettopp inngått avtale om kjøp av en TMX 2018 modell som jeg får når selger får sin Y (november / desember i følge Tesla. Er inne på alle forum jeg kan finne for å oppdatere meg på skip som eventuelt kommer). Gleder meg veldig til å få bilen.

Vi fikk brått behovet for en større og mer pålitelig bil enn den vi hadde ( 2006 Passat stasjonsvogn) da jeg og min samboer fikk tvillinger for noen måneder siden. Etter å ha lest oss opp på og sett flere anmeldelser av TMX så innså vi at dette kunne kanskje være den perfekte bilen for oss. Særlig med tanke på bagasjeromsplass (5 seter) og en bred andre seterad da det er luksus å kunne sitte mellom tvillingene på kjøreturer, uansett hvor kort/lang de blir.

Vi brukte lang tid på å bestemme oss for å kjøpe bil og når vi først bestemte oss så brukte vi en del tid på å finne denne vi ville kjøpe. Jeg forhørte meg med venner og bekjente som alle kom med forskjellige synspunkter og meninger på hva som var viktig og hva som var nødvenig/unødvenig og vesentlig/uvesentlig.

Bilen vi endte opp med å kjøpe, som jeg venter på nå, er som nevnt en 2018 modell (registrert sent på året).
Av utstyr så har denne:
- MCU2
- Vinterpakke
- Oppgradert lyd
- Smart fjæring
- Enhanced autopilot
- HEPA filter
- Svart skinninteriør
- Carbon detaljer
- Lyst tak
- gummi matter

Da jeg befarte og testet bilen for første gang merket jeg at det var en gul ramme rundt skjermen, etter et søk her inne fant jeg ut at dette var en kjent feil. Selger gikk med på å få dette fikset hos Tesla, da garantien fortsatt er gjeldende (kjørt 90.000 km). I samme slengen ba jeg om å få oppgradert til CCS.

Selger skiftet bremser på bilen sommeren 2021 og har lagt til nye sommer dekk og skift i prisen.

Forrige uke fikk jeg installert easee lader hjemme og har tibber appen. Selger opplyser at han aldri har ladet bilen over 90%.

Noen av de andre bilene hadde flere service besøk for sensorer på dører osv, men denne ser ut til å ha sluppet unna så langt. Tanken min er uansett å kjøpe utvidet garanti, ca 25.000kr (noen tanker?).

Av andre "oppgraderinger" / "utgifter" jeg har tenkt å påkoste bilen når jeg får den ( i tillegg til CCS og utvidet garanti) er: lakkbeskyttelse (erfaringer?) og trådløs lader til telefon.
Det "eneste" jeg merket at denne bilen ikke hadde som noen andre hadde var koppholdere til andre seterad, festet til midtarmlene. Er det noen som har ettermontert dette?

Generelt er jeg ute etter erfaringer, tips og triks og generelle råd når det kommer til bruk, vedlikehold og potensielle utfordringer med en TMX 2018 som har gått ca 90k km.

Beklager om alt dette er besvart tidligere, håper på noen tilbakemeldinger :)

KevinCT

geear

Hva mener du med at den ikke har koppholdere til andre seterad? Mulig jeg misforstår, men de er felt inn i midtkonsollen som er mellom forsetene. Trykk lett på plasten rett under USB-uttakene eller rundt der et sted, så popper det ut to holdere som funker godt til drikkeflasker og slikt. Standard på alle X.

KevinCT

Ok! Supert. Da var det nok jeg som ikke så godt nok etter

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA