Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris på iX50

Startet av Trond.m, mandag 01. november 2021, klokken 13:01

« forrige - neste »

LMOR

Med trussel om moms, så var det ganske stor forskjell i pris for min del.

Med i3-60 hurtigladet jeg ofte
Med i3-94 kjørte jeg 440km over fjellet med 1 lading på 25min, men nøye planlegging
Med i3-120 har jeg hurtigladet 3-4 ganger per år, aldri planlagt noe, det er nok av ladestasjoner nå.

Tror mange har et bruksmønster som meg, eller heller enda mindre lange turer, og xDrive40 er godt nok.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Sitat fra: LMOR på torsdag 11. november 2021, klokken 13:54
Tror mange har et bruksmønster som meg, eller heller enda mindre lange turer, og xDrive40 er godt nok.

Absolutt. Har klart meg med tilsvarende rekkevidde som ix40 lenge. Men det hadde vært fint å slippe å tenke så mye hvis man skal langt. Har jeg lyst til å ta en overnatting i Gøteborg uten å velge det hotellet som har lader. Skal jeg en helgetur til sørlandet uten lading slipper jeg bruke 6,5 timer hjem igjen på en 4 timer lang rute (true story). Skal jeg ta en Norge rundt neste sommer er det fint å ha en bil som går langt. Osv
Alt dette gjør at ix50 er verdt mellomlegget på 150 000, det var ihvertfall mellomlegget før prisoppgang. Etter prisoppgang gidder jeg ikke vurdere ix50 engang.

Selvom det selvsagt bare er å leie en dieselbil i de tilfellene jeg sikter til så er det fint å ha en bil som gjør alt, for de som ikke vil stå i ladekø

telcontar

Bør vel hjelpe litt på ladekøene når Tesla åpner sine ladere for alle.


chargedup

Skjønner godt at flere vurderer ix40 som bra nok! Jeg ønsker ikke å rakke ned på noens valg og min nåværende elbil har absolutt ikke noe lenger rekkevidde enn ix40. Samtidig hadde jeg heller kjøpt en skrapet ix50 enn å kjøpe en topputstyrt ix40, selv om jeg ikke tror massene kjøper en skrapet ix.

Jeg tenkte mest på nyheten i en bil som ix. ix40 blir litt som en e-tron/eqc/i-pace og kommer i mine øyne "bare" sent til selskapet. ix50 var jo nyheten som kunne skryte av mye lenger rekkevidde enn konkurrentene og var førstemann på plass i selskapet premium suv med 60 mil ish WLTP. Litt som EQS som faktisk trykker til med noe nytt rekkeviddemessig. Merk at jeg ikke har vurdert str på ix opp mot konkurrentene, bare karosseriform og rekkevidde. Rekkevidde fordi jeg tror det er det viktigste punktet som selger til de som kjører fossilsuv idag eller elsuv som har opplevd at deres tyske/engelske elsuv maks går 20-25 mil på motorvei om vinteren. De færreste trenger nok mer enn 60 mil WLTP, men samtidig trenger man jo ikke kjøpe eksempelvis premium fossilbil hvis man kan kjøpe tilsvarende folkelig Seat.

ix50 er bilen som endelig kunne frakte suvfamilien fra Bærum/Oslo til Kvitfjell/Trysil uten å måtte tenke på hurtiglading/hastighet/temperatur/sludd/motvind/felgstr i det hele tatt. ix40 gjør sannsynligvis den øvelsen like "dårlig" som etron/eqc/i-pace med køer for hurtiglading hver fredag og søndag på bolleland, Elverum osv og da blir det ingen "nyhet" eller wow faktor over det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

LMOR

Hadde helt sikkert gjort det samme. Men jeg har ingen erfaring med ladekø, og det blir god timebetaling selv med en del timer i ladekø.
Jeg tenker jeg bytter til x50 når dette blir et problem, og da er prisen gått ned også. + de få tingene som mangler på dagens modell.
For meg er alt utstyr et must, det er er som gjør iX unik for meg. Ingen kan levere noe i samme klasse totalt sett på utstyr i dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

chargedup

Ja, de få gangene jeg hurtiglader ila året er heller ikke verdt 150'. Tror jeg har brukt hurtiglader maks 3 ganger i år. Ingen av de er til Trysil, selv i -26°C, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er konstant ladekø på hver eneste fredag i vinterhalvåret.
Helt enig i at veldig mye av bilens særpreg er ekstrautstyret, men det økonomiske ved å kjøpe fullspeccet nybil passer dessverre ikke mitt bilbudsjett selv om jeg hadde meldt meg inn i agrol ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

#36
Sitat fra: chargedup på torsdag 11. november 2021, klokken 17:23
Ja, de få gangene jeg hurtiglader ila året er heller ikke verdt 150'. Tror jeg har brukt hurtiglader maks 3 ganger i år. Ingen av de er til Trysil, selv i -26°C, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er konstant ladekø på hver eneste fredag i vinterhalvåret.
Helt enig i at veldig mye av bilens særpreg er ekstrautstyret, men det økonomiske ved å kjøpe fullspeccet nybil passer dessverre ikke mitt bilbudsjett selv om jeg hadde meldt meg inn i agrol ;)
Prisforskjellen var vel 140. 000 før rabatt. Da får man høyere effekt, styring på bakhjul, raskere lading og luftfjæring. Den dagen man selger bilen vil man nok få en god restverdi på den differansen. Det var frykten for mva som avgjorde mitt valg, og jeg må innrømme at jeg hadde vurdert annerledes hvis jeg visste at det ikke ble mva i 2022. De som bestilte iX50 tidlig har jo fått en særdeles gunstig pris.

LMOR

#37
Nå forstår jeg ikke hvordan du regner. Forskjellen mellom en 40 og en 50 bestilt i dag er minst 220' og mest sannsynlig kommer momsen og gjør forskjellen til 363'.
Forskjellen da jeg bestilte ville da mest sannsynlig 283', da jeg ikke ville fått 50 før i 2023, og 40 var garantert før nyttår.
Men denne tråden handler om den nye prisen, så prisen som var er ikke så interessant for de som skal velge nå.

363 000.- er penger ut etter at en har betalt skatt, som er en normal årslønn for mange, så det er god betaling for å sitte i ladekø.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Forsåvidt enig i det. Men jeg har fortsatt mulighet for å bytte til iX50, og tar jeg bort panoramatak og krystall burde ikke pristillegget bli mer enn 120K. Får en GTX neste uke (du har vel også bestilt det) som jeg kan bruke i mellomtiden, men usikkerheten ligger om det blir 22 levering på iX50 uten mva eller 23 levering trolig med mva. Det gjør det vanskelig å bestemme seg.
Men jeg er helt enig i at med dages pris så blir differansen alt for stor for de som kjører få langturer.

LMOR

#39
Hvis jeg hadde vært sikker på at forskjellen blir 120' hadde jeg nok gjort det, men for meg er risikoen for stor, og jeg vil kjørt iX snarest mulig.
Så bytter jeg etter neste facelift, når prisene er lavere, og bilen enda bedre.
For oss andre, så må vi forholde oss til av forskjellen mest sannsynlig er 363' nå
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på fredag 12. november 2021, klokken 06:34
Hvis jeg hadde vært sikker på at forskjellen blir 120 hadde jeg nok gjort det, men for meg er risikoen for stor, og jeg vil kjørt iX snarest mulig.
Så bytter jeg etter neste facelift, når prisene er lavere, og bilen enda bedre.
Ja, det kan være en god strategi også.
Tipper Norge vil få kvoter fra andre land for å få ned leveringstiden og det er jo litt verdi i at det blir en 23 modell. Men det viktigste nå er å få prøvet bilen.
Levering som tidligere ble estimert til neste uke blir utsatt og det er bare bra nå som jeg får en id.4.

bmw2002

Siden BMW har leveringsproblemer på batteriene til iX50, men tydeligvis ikke med iX40. Burde de ikke lade en iX45, med samme type battericeller som iX40, men flere slik at man fikk er batteri på feks 90-95kWh?

Personlig synes jeg 40 mil er for dårlig på en bil i denne prisklassen i 2021/2022

LMOR

Tipper at det er like mye luftfjæring eller integral steering som er problemet.
Det skulle vært en opsjon på 40, og nå burde det vært enklere å få tak i hvis ikke det var for at de er litt av problemet?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bmw2002

Det er en komponent i batteripakka. Samme årsaken til at er leveringsproblem på i4

Trond.m

Sitat fra: bmw2002 på fredag 12. november 2021, klokken 20:01
Det er en komponent i batteripakka. Samme årsaken til at er leveringsproblem på i4
Hvis det er komponentmangel og ikke produksjonsplass som er problemet, så er det nok stor sannsynlighet for at leveringstiden kan bedre seg raskt. Jeg bestilte iX50 30.10, og håper fortsatt på levering i 2022.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA