Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AUDI Q4 50 - BILKAMERA

Startet av Åsen, søndag 05. juni 2022, klokken 17:22

« forrige - neste »

Åsen

Eg har fått opplyst hjå Møller at garantien på bilen fell bort dersom eg koplar bilkamera til el. anlegget i bilen (12 v) ikkje sigarettennaren.
Er det nokon som har tips om kamera med batteri som ikkje treng straum frå bilen, men med batteripakke som kan ladast frå 230 v ?

RJK

Det er bortimot det dummeste jeg har hørt noen sinne. Ihvertfall meget høyt opp på listen.

Du får be forhandler komme opp med med en liste over alt annet utstyr som bruker 12V via et standard "sigarettenner"-stikk som de mener vil bryte garantien.

Spør gjerne spesifikt om USB-lader, 12V-til 220V strømomformer, Vifte, lampe, luftkompressor og kjøleboks påvirker garantien.


8)

PS! Send gjerne e-posten med kopi til importør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#2
Om kamera kobles til fast 12V - slik at batteri tappes ned har Møller eit poeng.

Så lenge som kamera kobles til 12V bare når bilen er på er dette normal bruk. Kamera er laga for å bli kobla til 12V anlegget i bil. Forbruk vil ofte være mindre enn en mobiltelefon. Å måtte lade opp batteripakke vil være styr, og kamera vil i praksis ikke fungere om en glemmer å lade.

Jeg har koblet kamera til taklyset i min Hyundai Kona, dvs. kamera er aktivt når det er strøm til lyset, dvs. bilen på "på".
Pga. jeg ikke lukket bakluken helt (den var nesten lukket..) opplevde jeg at 12V batteriet ladet seg ut to ganger. På siste service informerte jeg verkstedet om dette. De byttet 12V batteri på garanti, uten spørsmål rundt kamera. At bilene Møller importerer ikke kan bruke kamera vil være merkelig...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Om det blir oppdaget at kamera er koblet slik til at det tar strøm fra 12V-batteriet også når bil er av, så er jeg med på at man selv må dekke kostnaden dersom 12V-batteriet tar kvelden. Det gjelder alt av utstyr man velger å koble direkte på ledningsnettet.

Dog var det ikke spesifisert at det gjaldt fast kobling til ledningsnettet, men uansett, å miste all garanti pga dette, er langt over hva man kan skylde en strømtyv for. Derfor er det et elendig svar fra selger/forhandler, med mindre vi ikke har fått høre forbeholdet.

Som du nevner selv, å hente strøm fra 12V til diverse utstyr, er helt normalt, og noe man må forvente at skjer. Koblingen din av kamera til taklys som går av når strømmen kuttes, var uansett ikke det som tok kvelden på batteriet ditt, det var at strømmen ikke ble kutta fordi bakdøra ikke anså seg som lukket.

Kameraet ditt bidro bare til at batteriet tømte seg marginalt raskere, og det ville vært dårlig av Hyundai å skylde på deg i det tilfellet. Så ka man heller diskutere om det at du ikke lukket bakdøra skikkelig var din feil, eller at det var Hyundai sin feil som ikke har laget et varsel som advarte deg.

Slik jeg har merket, så sier den fra når jeg prøver å kjøre med bakluka ikke tilstrekkelig lukket. Men jeg minnes at bilen er elendig til å advare om den ikke er helt igjen. Heldigvis har jeg aldri slitt med at batteriet har tømt seg på den måten.

12V-batteriet mitt virker å fungere perfekt, og lader seg forskriftsmessig opp fra hovedbatteriet når det blir lite strøm på det. Slik mener jeg det skulle skjedd også hos deg, at bilen klarer å lade seg opp mer enn du forbruker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Åsen

Takk for svar. Eg kjem mest truleg til å droppe bilkamera sidan Audi er så vanskeleg. Kjøpte bilen i oktober 21 og var lova 360 g kamera og ryggekamera ved årsskiftet. Men så langt etter 6 mnd. har ingenting skjedd. I tillegg får eg heller ikkje montert batteriladar for 12 v batteriet utan å misse garantien. "Vorsprung durch Technik" heter der visst hjå Audi. Så langt har det vore lite å merke til denne teknikken.

TB

Jeg monterte en Battery Monitor BM2 direkte på batteriet på bilen. Når Hyundai byttet batteri flyttet de denne over til nytt batteri. Da kan jeg følge med på ladenivået til 12V batteriet - når det lades, og utlades logges.

Battery Monitor BM2
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Åsen

Takk for tipset. Den skal eg kjøpe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA