Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva betyr stiv bil?

Startet av Fleur, søndag 31. oktober 2021, klokken 01:04

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: geear på søndag 31. oktober 2021, klokken 15:43
Radial, hvor i loven hjemler du påstanden din over her?

Kjøretøyforskriften paragraf 13-1 sier følgende:

Sitat
2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

Det blir ikke praktisert, men syns ikke det er feil av en dekkskappe å presisere dette. Det er nok ganske mange bileiere som hadde fått problemer om de måtte legge frem dokumentasjon på dette. Større enn å sette av noen kilo pga. nyttelasta...

"Eller felg med minst tilsvarende egenskaper". Står det ikke svart på hvitt der?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Jo, helt klart, men har du dokumetasjon som sier at det har tilsvarende egenskaper som Tesla sine? Tesla gir neppe ut spec... akkurat som for takstativ. Men dette har vært slik lenge, og ikke blitt praktisert, så det går helt fint. Syns bare det var bra at en dekksjappe faktisk følger med.

tornaldo

Dokumentasjonen som kreves er jo at felgene f.eks er TUV godkjente eller tilsvarende, og dekk har riktig dimensjon og egenskaper mtp fart og vekt. Finnes ikke noen annen måte å dokumente det på, og det er jo godt innenfor.

Er jo ingenting som sier at en uoriginal 19" nødvendigvis har samme materialkvalitet som Tesla sine heller.

Så sjappa kunne selvfølgelig solgt han 18".
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Sitat fra: geear på søndag 31. oktober 2021, klokken 15:43
Radial, hvor i loven hjemler du påstanden din over her?

Kjøretøyforskriften paragraf 13-1 sier følgende:

Sitat
2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

Se uthevet skrift, helt innafor alle krav til akselvekt, og dekk-bredde for 8" felg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

#19
Har relativt mye erfaring med tekniske krav, tilsyn og dialog med myndigheter i jobbsammenheng, og det hjelper som oftest svært lite hva en mener eller tror. Og jussen blir tolket i "verste mening" alltid. Selv om det betyr kostnader i 100-millionersklassen og ikke gir noen praktisk nytte. Alt dokumentasjonsansvar havner på eier.

For denne saken spesifikt vil jeg påstå at det i 99% av tilfellene ville stoppet på at Tesla ikke gir ut spec på materialkvalitet og/eller godkjenner tredjepartsprodukter, og at hele saken dermed ble umulig å dokumentere seg ut av.

Sitat2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.

Hvordan dokumentere tilsvarende egenskaper uten spec fra Tesla?

beyma

Blir jo litt smak og behag dette her?

Jeg har alltid kjørt relativt billige biler med kjipe kjøreegenskaper og elsker hvordan TMY føles. Eneste gangen jeg har merket at den er litt for stiv var på siste kilometeren til hytta som er en dårlig grusvei. Da ble det litt vel mye.

Men på vanlig vei synes jeg det er ganske behagelig.

Prøv før du kjøper er mitt tips.

Lucifer-

Noen som har hatt både XC40 P8 og Model Y og vil si noe om hvor mye stivere Y er?
XC40 P8 er jo kjent for å ha et veldig stivt oppsett til SUV å være, men jeg synes absolutt ikke den var ukomfortabel når vi lånte den en helg.

Radial

Sitat fra: geear på mandag 01. november 2021, klokken 08:17
Har relativt mye erfaring med tekniske krav, tilsyn og dialog med myndigheter i jobbsammenheng, og det hjelper som oftest svært lite hva en mener eller tror. Og jussen blir tolket i "verste mening" alltid. Selv om det betyr kostnader i 100-millionersklassen og ikke gir noen praktisk nytte. Alt dokumentasjonsansvar havner på eier.

For denne saken spesifikt vil jeg påstå at det i 99% av tilfellene ville stoppet på at Tesla ikke gir ut spec på materialkvalitet og/eller godkjenner tredjepartsprodukter, og at hele saken dermed ble umulig å dokumentere seg ut av.

Sitat2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.

Hvordan dokumentere tilsvarende egenskaper uten spec fra Tesla?

Vegvesenet forholder seg til det som står i vognkortet, opp mot forskriftene.
På felg og dekk er det rulleomkrets, innpress, vekt og at det er plass mellom komponentene (åpenbart).
Alt dette må følge kjøretøyforskriftene.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#%C2%A713-7

Hvis KUN er Tesla-spec som gjaldt, så kan i praksis ingen 3'e parts produsenter selge noe som helst.

"Tilsvarende egenskaper" gir veldig god fleksibilitet, og er enkelt å forholde seg til. Bakpå felgene jeg kjøpte står både innpress, vekt og boltsirkel i støpen. Alt passer, dekkene er innenfor skjermen, ingenting subber. Case closed 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

#23
Sitat fra: beyma på mandag 01. november 2021, klokken 09:13
Blir jo litt smak og behag dette her?

Jeg har alltid kjørt relativt billige biler med kjipe kjøreegenskaper og elsker hvordan TMY føles. Eneste gangen jeg har merket at den er litt for stiv var på siste kilometeren til hytta som er en dårlig grusvei. Da ble det litt vel mye.

Men på vanlig vei synes jeg det er ganske behagelig.

Prøv før du kjøper er mitt tips.

Same here. I think its mostly people coming from fosil cars like Mercedes, Volvo, osv that often have very soft suspension (exceptions there like Volvo XC class R-design for example), that will notice it the most.

We came from a Volvo V60 when we bought the Model S 75D back in 2017 and it required a bit of getting used to first couple months due to much stiffer air suspension. (even with 19inch)
We also have a BMW i3, which is also very stiff in suspension.

So we have been conditioned the last 4-5 years to a stiff suspension, that we now don´t really notice it much with our Model Y.
Yes it´s stiff, but compared to a Volvo XC40 I had as loaner a while back. That one had even more stiff suspension. ;) :P

Another note: The suspension will soften up a little over time the more you drive with it. Suspension does need a bit of run-in time.
We have driven over 5000km with our Model Y already and the suspension has definitely soften up a little now.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Pew

Helt enig med Jeronan og beyma her. Jeg kan bare gi mitt syn på dette, og jeg syns den er meget komfortabel. Men når alt kommer til alt så er vi alle forskjellig, så rådet om prøvekjøring er vel det beste her. :)

flux

Sitat fra: Radial på søndag 31. oktober 2021, klokken 15:13
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. oktober 2021, klokken 14:00
Sitat fra: stue på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:41
Selv teslabjørn som har eid model 3 performance og er vant til stive biler klaget over at model y var rett og slett ukomfortabel med 19" felger.
Jeg vet ikke om det er forskjell på bilene. Fikk vår Model Y ca 1 måned senere enn de første i Norge.
Har kjørt mars 2019 Model 3 Long Range 19" Sport wheels, 18" CVC7. Den er/var stiv.
Vår Model Y er langt mykere på 19" Gemini sommerhjul. Merkbart mykere både i forbindelse med fartsdumper, og diverse små ujevnheter. Fremdeles en "stiv" bil, men mer behagelig enn TM3-en vår.

Da jeg skulle bestille vinterhjul hos Fagdekk ba jeg om 18" CVC7. Fagdekk responderte rimelig raskt med at 18" ikke var en godkjent hjuldimensjon på denne bilen. Så venter i spenning på 19" CVC7 som kommer nå i november.

Godkjent og godkjent.
18" står foreløpig ikke i noen vognliste, fordi det ikke er noe Tesla leverer. Kun 255bredde og 19+20" er det Tesla leverer til TMY, og da følger saueflokken etter.
Kun ett fåtall dekkbutikker tar seg bryet med å prøve 18", men de som har det (dekksjekk blandt annet), har sett at det meste av 18" passer fysisk og er bare begrenset av at mange felger i 18" ikke matcher tillatt akselvekt (min 750kg pr felg). Men mange har nok vekt, og riktig innpress (40/45) slik at sporvidde ikke endres over lovlige verdier.

Ihht loven , kan du fint bruke 18", men det må jo være plass + tåle vekta det skal, ikke endre innpress mer enn 7,5mm pr hjul + hastighet må passe bilen (sommerdekk).

Selv kjører jeg 18" med 235/55-18 X-ice North4 pigg nå, på 8x18 ET40 Zennen ZP6 felger. Ca liggende tommestokk klaring til caliper forran og bak gjør loddplasseringen litt kritisk. Ville kanskje valgt noen litt romsligere felger om jeg hadde fått testa flere typer felger, som feks Brock B32 som er en drøy cm større innvendig ved ventilen og ville gitt mer enn tilstrekkelig klaring. 900kg vekt tar dem også, dog litt dyrere enn mange rimelige alternativer.

Hvilken innvendig dimensjon på 18'' felger bør helst Model Y ha for å ikke få problemer med plassering av lodd?



Radial

Sitat fra: flux på mandag 01. november 2021, klokken 12:48
Sitat fra: Radial på søndag 31. oktober 2021, klokken 15:13
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. oktober 2021, klokken 14:00
Sitat fra: stue på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:41
Selv teslabjørn som har eid model 3 performance og er vant til stive biler klaget over at model y var rett og slett ukomfortabel med 19" felger.
Jeg vet ikke om det er forskjell på bilene. Fikk vår Model Y ca 1 måned senere enn de første i Norge.
Har kjørt mars 2019 Model 3 Long Range 19" Sport wheels, 18" CVC7. Den er/var stiv.
Vår Model Y er langt mykere på 19" Gemini sommerhjul. Merkbart mykere både i forbindelse med fartsdumper, og diverse små ujevnheter. Fremdeles en "stiv" bil, men mer behagelig enn TM3-en vår.

Da jeg skulle bestille vinterhjul hos Fagdekk ba jeg om 18" CVC7. Fagdekk responderte rimelig raskt med at 18" ikke var en godkjent hjuldimensjon på denne bilen. Så venter i spenning på 19" CVC7 som kommer nå i november.

Godkjent og godkjent.
18" står foreløpig ikke i noen vognliste, fordi det ikke er noe Tesla leverer. Kun 255bredde og 19+20" er det Tesla leverer til TMY, og da følger saueflokken etter.
Kun ett fåtall dekkbutikker tar seg bryet med å prøve 18", men de som har det (dekksjekk blandt annet), har sett at det meste av 18" passer fysisk og er bare begrenset av at mange felger i 18" ikke matcher tillatt akselvekt (min 750kg pr felg). Men mange har nok vekt, og riktig innpress (40/45) slik at sporvidde ikke endres over lovlige verdier.

Ihht loven , kan du fint bruke 18", men det må jo være plass + tåle vekta det skal, ikke endre innpress mer enn 7,5mm pr hjul + hastighet må passe bilen (sommerdekk).

Selv kjører jeg 18" med 235/55-18 X-ice North4 pigg nå, på 8x18 ET40 Zennen ZP6 felger. Ca liggende tommestokk klaring til caliper forran og bak gjør loddplasseringen litt kritisk. Ville kanskje valgt noen litt romsligere felger om jeg hadde fått testa flere typer felger, som feks Brock B32 som er en drøy cm større innvendig ved ventilen og ville gitt mer enn tilstrekkelig klaring. 900kg vekt tar dem også, dog litt dyrere enn mange rimelige alternativer.

Hvilken innvendig dimensjon på 18'' felger bør helst Model Y ha for å ikke få problemer med plassering av lodd?
Bør være over 41cm ved ventilen. ZP6 er rundt 40,5 og er som sagt litt trang. Resten av felgen er ikke så nøye, er ved ventilstammen det blir trangt pga stor caliper.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nosi1202

Min subjektive mening er at model Y er stivere satt opp enn en del vanlige familiebiler med normalt understell. Sammenlignet med min Touran som har originalt senket sportsunderstell er den i alle fall ikke stivere. Model Y oppførte seg relativt greit under de forholdene jeg fikk testet, men tverrgående skjøter var ganske merkbare. Dette tror jeg har mer med understellsløsning enn hvor stiv den er.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

geear

Sitat fra: Radial på mandag 01. november 2021, klokken 11:01
Sitat fra: geear på mandag 01. november 2021, klokken 08:17
Har relativt mye erfaring med tekniske krav, tilsyn og dialog med myndigheter i jobbsammenheng, og det hjelper som oftest svært lite hva en mener eller tror. Og jussen blir tolket i "verste mening" alltid. Selv om det betyr kostnader i 100-millionersklassen og ikke gir noen praktisk nytte. Alt dokumentasjonsansvar havner på eier.

For denne saken spesifikt vil jeg påstå at det i 99% av tilfellene ville stoppet på at Tesla ikke gir ut spec på materialkvalitet og/eller godkjenner tredjepartsprodukter, og at hele saken dermed ble umulig å dokumentere seg ut av.

Sitat2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.

Hvordan dokumentere tilsvarende egenskaper uten spec fra Tesla?

Vegvesenet forholder seg til det som står i vognkortet, opp mot forskriftene.
På felg og dekk er det rulleomkrets, innpress, vekt og at det er plass mellom komponentene (åpenbart).
Alt dette må følge kjøretøyforskriftene.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#%C2%A713-7

Hvis KUN er Tesla-spec som gjaldt, så kan i praksis ingen 3'e parts produsenter selge noe som helst.

"Tilsvarende egenskaper" gir veldig god fleksibilitet, og er enkelt å forholde seg til. Bakpå felgene jeg kjøpte står både innpress, vekt og boltsirkel i støpen. Alt passer, dekkene er innenfor skjermen, ingenting subber. Case closed 🙂
Som sagt, det praktiseres ikke.

Hadde dette blitt praktisert hadde det ikke vært fleksibilitet, og ja, det hadde kun vært OEM. Sånn er det allerede på mange områder i dag som følge av myndighetskrav.

znkr

Jeg synes Model Y på 19" vinterdekk (prøvekjørte nettopp) var en drøm å kjøre i forhold til det jeg er vant med fra Model 3 LR 2019 (19" / 18") når det kommer til dempingen. Sistnevnte oppleves langt hardere. Litt mer krenging i svingene på Model Y men absolutt ingen båt-følelse. Synes nå jeg da :)
Model Y LR 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA