Erfaringer med P1.7 og Eco-klima

Startet av e-tron-tron, fre 29. okt 2021, kl. 08:07

« forrige - neste »

e-tron-tron

Det pågår en annen tråd med lignende tema, men jeg separerer ut Eco-klima i egen tråd for synlighet.

Mine erfaringer med P1.7 og Eco-klima

Har testet nesten 2 uker, en pre-oppdatering og en med P1.7 og Eco-klima aktiv. Parametere for begge ukene:

• Klima er satt til 24 grader
  • Rattvarme på 1 og setevarme på førersiden på 2
  • Hver dag er kjørt et snitt på ganske nøyaktig 40 km
  • Samme rute hver dag med blandet kjøring
  • Differansen på trafikk, regn og temperatur var heller ikke stor
  • Stereoanlegg alltid på
  • Kupevarme manuelt aktivert et kvarter før avgang hver dag
  • Preheat fra tidsprogrammert varme aldri aktivert på P1.7
  • 19" Continental Viking Contact 7 piggfri på Long range Dual motor

Snittforbruk uke 1 uten Eco-klima = 24–25 kWh/100
Temperaturer mellom 3 og 13 grader. Noe regn, våt veg hver dag.

Snittforbruk uke 2 med Eco-klima = 19–20 kWh/100
Temperaturer mellom 6 og 13 grader. Mindre regn, våt veg hver dag.

Funn:

Besparelse på mer enn 20 %. Det er betydelig besparelse på forbruk, mer enn hva som kan tilskrives tilfeldigheter.

Ja, det dugger på vinduene med Eco-klima, spesielt bak, når det er regn. Jeg opplevde også at bakvindu og deler av speil(!) også dugget til. Aldri dugg på frontvindu. Ingen eller svært lite dugg ved sol.

Kupeen blir KALD. Jeg kan ikke forstå annet enn at Eco-klima er synonymt med varmeapparat AV. Jeg gjorde en tabbe en dag å kjøre uten vinterjakke; det var ubehagelig. Greit med vinterklær inne i bilen, men temperaturinnstillinger på varmeapparatet virker ubetydelig med Eco-klima på. Uten setevarme på, kan jeg ikke skjønne at dette er gangbart ved lav temperatur.

Min (foreløpige) konklusjon:

I daglig kjøring har Eco-klima flere ulemper enn fordeler, etter mitt syn. Flest ulemper ved regn. Men besparelsen er så betydelig at jeg kan se det er relevant å bruke om man er i en rekkevidde-knipe.

Det gjenstår også å teste i andre temperatur-spenn. Altså ved moderate og strenge kuldegrader, eller ved høy temperatur.

e-tron-tron

Kunne også vært interessant å teste differansen mellom Eco-klima på og rett og slett skru av varmeapparatet.  :)

hELgenen

Og dersom du har forbruket på sommer å sammenligne med er det jo gull også.

Men forvarming vil jo hjelpe på både forbruk og komfort når bilen kjøres i Eco vil jeg tro
Ellers har jeg latt meg forundre av at man ikke kan få bilen med varmepumpe UTEN glasstak.
Skal man ha varmepumpe må man også ha med glasstak - finner det ganske så tullete.
Tipper mye energi går til spille som følge av glasstaket - og er det ikke mye energi som går den veien,
så kommer det uansett et kaldras fra taket på vinteren som gjør at man kanskje setter opp temperaturen
et par hakk for å kompensere...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA