Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny SR+ med 60kWh og 491km WLTP

Startet av Pitmairen, tirsdag 26. oktober 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Napalmberg

Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

janvei

Sitat fra: Napalmberg på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!

Samme her

Har dere testa hvor nøyaktig det er? Har hørt at dette batteriet sliter en del i kulden så har instilt med på inntill halvert rekkevidde under dårlige forhold. Spent på hvor mye rekkevidde det går an å skivse ut av batteriet likeve.

Handyman

Sitat fra: janvei på torsdag 09. desember 2021, klokken 20:57
Sitat fra: Napalmberg på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!

Samme her

Har dere testa hvor nøyaktig det er? Har hørt at dette batteriet sliter en del i kulden så har instilt med på inntill halvert rekkevidde under dårlige forhold. Spent på hvor mye rekkevidde det går an å skivse ut av batteriet likeve.
Hvis du starter med varm bil og batteri og kjører i ett strekk på bra føre så kommer du "ganske langt", slev når det er kaldt. Hvis du sitter i bilen med varmen på uten å kjøre en eneste meter, helt til batteriet er tomt, blir rekkevidden 0km. Mellom disse ytterpunktene finnes det uendelig med varianter. Små turer med stadig oppvarming av kupeluft og batteri spiser rekkevidde fortere enn enn strømregningen din øker.
Det er derfor helt umulig å si hvor lang rekkevidden er "under dårlige forhold", uten at det spesifiseres mer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

janvei

Sitat
Hvis du starter med varm bil og batteri og kjører i ett strekk på bra føre så kommer du "ganske langt", slev når det er kaldt. Hvis du sitter i bilen med varmen på uten å kjøre en eneste meter, helt til batteriet er tomt, blir rekkevidden 0km. Mellom disse ytterpunktene finnes det uendelig med varianter. Små turer med stadig oppvarming av kupeluft og batteri spiser rekkevidde fortere enn enn strømregningen din øker.
Det er derfor helt umulig å si hvor lang rekkevidden er "under dårlige forhold", uten at det spesifiseres mer.

Det forstår jeg naturligvis. Ved vanlig daglig kjøring kommer rekkevidden til å holde mer enn nok for min del. Tenker mer på de gangene det blir en ekstra tur eller lengere reiser på vinterhalvåret. Om jeg kan kjøre 30 - 35 mil med forvarmet bil, selv når det en del blå ute, så er jeg veldig fornøyd.

Napalmberg

Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

Burger

Min erfaring er at 5%-10% av batteriet forsvinner fort når det er -11 grader, men når batteriet og kupe er varmt, så synes jeg at den trekker lite strøm. Så ikke redd for langkjøring med den med 5kwt mindre batteri. På masse småturer så setter at bila skal forbli varm når jeg stopper.

Så mitt tips er å bare bruke bilen og ikke tenk på rekkevidden. Sett destinasjon om man skal langt og bare følg hva navigasjon sier om man skal lade. Det er skikkelig befriende etter å hatt en 2015 Leaf i mange år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tornaldo

Sitat fra: janvei på torsdag 09. desember 2021, klokken 20:57
Sitat fra: Napalmberg på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:28
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 09. desember 2021, klokken 17:12
Jeg får 440 km ved 100% lading!

Samme her

Har dere testa hvor nøyaktig det er? Har hørt at dette batteriet sliter en del i kulden så har instilt med på inntill halvert rekkevidde under dårlige forhold. Spent på hvor mye rekkevidde det går an å skivse ut av batteriet likeve.

Du vet at antall kilometer rekkevidde i displayet er basert på et fast forhåndsdefinert forbruk, ihht. EPA rekkevidden? Det er vel omtrent rekkevidden på en norsk sommerdag, i moderate hastigheter.

Ellers har jeg ikke fått med meg at dette batteriet sliter mer enn andre i kulden, annet enn med hurtiglading, hvis man ikke forvarmer. Selve ytelsen/effektiviteten på batteriet er trolig veldig bra.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Palle22

Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?

Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.

Mvh
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

heiho

Sitat fra: Palle22 på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:04
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?

Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.

Mvh

Prisforskjellen er under 10k mellom en SR og LR - hva er det du egentlig lurer på?

trykkertor

Sitat fra: heiho på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:30
Prisforskjellen er under 10k mellom en SR og LR - hva er det du egentlig lurer på?
Det han lurer på er om noen kan skrive litt om reell vinterrekkevidde på SR+ med LFP.
Fordi han vurderer å kjøpe en BRUKT LR 2021 versus en fabrikkny SR+.

Kan være han har lyst til en fabrikkny SR+, hvis den har god nok rekkevidde om vinteren.

heiho

Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:43
Det han lurer på er om noen kan skrive litt om reell vinterrekkevidde på SR+ med LFP.
Fordi han vurderer å kjøpe en BRUKT LR 2021 versus en fabrikkny SR+.

Kan være han har lyst til en fabrikkny SR+, hvis den har god nok rekkevidde om vinteren.

Skjønner det, men med en prisdiff på under 10k, er det ikke en nobrainer å kjøre på med en brukt 21 LR?

Handyman

#146
Sitat fra: heiho på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:43
Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:43
Det han lurer på er om noen kan skrive litt om reell vinterrekkevidde på SR+ med LFP.
Fordi han vurderer å kjøpe en BRUKT LR 2021 versus en fabrikkny SR+.

Kan være han har lyst til en fabrikkny SR+, hvis den har god nok rekkevidde om vinteren.

Skjønner det, men med en prisdiff på under 10k, er det ikke en nobrainer å kjøre på med en brukt 21 LR?
"ikke en nobrainer" Hva mener du? Hva bør han kjøpe? Mener du kanskje at det er en nobrainer å kjøre på med 21 LR?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Talas

Sitat fra: Palle22 på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:04
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?

Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.

Mvh

Har en SR+ fra juni 2021.

Snittforbruk på de første 10 000 kilometerene fra juni til starten av november var 128 wh/km.

Har ikke testet den veldig mye på vinterføre, men har hatt 2 turer på 150 km turer i -5 til -15 grader. Forbruket på disse turene var da rundt 150-160 wh/km, ca 25% økning. Dette etter noe forvarming.

Seneste 150km tur brukte ca 45% av batteriet, så hvis du skal kjøre 2x150km i vinterkulden er det nok en fordel å kunne lade i begge ender av turen.

Contango

#148
Sitat fra: Talas på søndag 12. desember 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Palle22 på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:04
Vil nye ejere måske rapportere om forbrug her i vinterkulden?

Overvejer om jeg skal købe den nye model 3 LFP eller en brugt LR 2021 facelift. Kører 2*60 km dagligt, og 2*150km en gang om måneden. Prisforskellen er under 10.000 kr.

Mvh

Har en SR+ fra juni 2021.

Snittforbruk på de første 10 000 kilometerene fra juni til starten av november var 128 wh/km.

Har ikke testet den veldig mye på vinterføre, men har hatt 2 turer på 150 km turer i -5 til -15 grader. Forbruket på disse turene var da rundt 150-160 wh/km, ca 25% økning. Dette etter noe forvarming.

Seneste 150km tur brukte ca 45% av batteriet, så hvis du skal kjøre 2x150km i vinterkulden er det nok en fordel å kunne lade i begge ender av turen.
Reference consumption i ABRP er 158. Stemmer det når du etteregner turene dine i ABRP med riktig strekning, omtrent riktig tid brukt og med de samme værforholdene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaK

Har fått levering 26. desember, SR+. Så ja, de leverer fortsatt ut MT337.

Er 43 km og tregere aks verdt 20k ekstra?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA