Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sidespeil og vinter

Startet av KjeChr, mandag 25. oktober 2021, klokken 11:01

« forrige - neste »

KjeChr

Hei

Når det nå er blitt vinterlige forhold, og det kommer nedbør som legger seg på bilens overflater det en utfordring når speilene automatisk legger seg inn/ut når bilen låses opp eller igjen. Jeg har ved et par anledninger registrert at underkjølt regn legger seg på overflaten/basen hvor speilene er montert og fryser på.

Etter det jeg kan finne ut i menyene (og av kontakt med forhandler) - er det ikke noen måte å koble ut denne funksjonen (sidespeil som automatisk folder/legger seg inn - ut).

Jeg er redd for at speil eller motor som driver speilene skal skades som følge av dette. Så vær obs. og fjern is som legger seg på speilbasen før du bruker låsefunksjonen :-)

Håper Audi raskt kommer på banen og fikser dette slik at speilene kan kontrolleres på en måte som tar hensyn til at vinter er en årstid vi må forholde oss til her nord.


KjeChr


Hen9ng

Dette er jo en funksjon bortimot alle nye biler har hatt i mange år. Kan ikke si jeg har lagt merke til at dette er så mye fuzz rundt dette. Så hvor reelt er problemet?

janbanan

Sitat fra: Hen9ng på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:26
Dette er jo en funksjon bortimot alle nye biler har hatt i mange år. Kan ikke si jeg har lagt merke til at dette er så mye fuzz rundt dette. Så hvor reelt er problemet?

På min e-tron (ikke Q4), så fryser speilene om vinteren. Dette er min erfaring. Kjipt å kjøre med innfelte speil, så jeg slår av denne funksjonaliteten når det er vinter og kaldt.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

KjeChr

Hei

Det er korrekt at denne funksjonen finnes på en rekke biler, og har vært der i nokså mange år.

Det som er utfordringen er at det ikke er mulig å skru av automatikken mht. innfelling på Q4 pr. i dag.

"Fuzzet" er da at det ikke er gunstig å felle inn speilene når det ligger dråper eller en hinne av is over der speilene nødvendigvis må bevege seg. Det er rimelig raskt å glemme å sjekke dette, kanskje spesielt av noen som ikke bruker bilen til daglig.

De fleste biler har mulighet for å slå automatikken av om vinteren, det er en årsak til det.

For egen del synes jeg det er verdt å være oppmerksom på for å unngå skade, om en ikke bryr seg er det selvfølgelig et valg man står fritt til å ta.

Ha en isfri, rolig og positiv dag :-)

KjeChr


Roy Aasen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA