Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr

Startet av Svænnis, søndag 24. oktober 2021, klokken 18:13

« forrige - neste »

Svænnis

Hei.

Vurderer å gå fra X til taycan som familiebil. Skjønner at dette går på bekostning av plass og praktiske løsninger, men noen her som bruker taycan som familiebil? Må ha plass til vogn og 1 barnesete + bagasje på langtur. Blir bagasjerommet for knapt da? Og hvordan er den på vinterføre? Avhengig av å komme meg opp en slak, men glatt bakke på vinterstid.

Og hva av utstyr tenker dere er ett "must" ? Er en jungel av utstyr for en som har kun har premium og delvis premium å velge mellom hos tesla  :P

Fush

Hei,

Mener du Taycan Cross Turismo eller sedanvarianten av Taycan?
Jeg tror ikke Taycan er egnet for familier med større barn eller familier som vil på langtur.

Jeg har selv gått for Cross Turismo som familiebil, da jeg etter å ha fått testet den litt har kommet frem til at jeg får plass til det jeg behøver. Jeg kan gi deg litt feedback på CT;

Bagasjerommet er ok, men mindre praktisk enn du tror. Mer enn bra nok for meg for å dra på tur to voksne to barn.
At sykkelstativet bare tar to sykler er for meg et minus, skulle gjerne sett at det tok tre sykler.
Dette kan derimot kompenseres med at man har takstativ.
God plass til ski både inni bilen og evt på taket.

Panoramatak er et must for comfort i baksetet (og også krav for takstativ).

Jeg er 203cm, og sønn på 175 sitter helt greit bak meg.



Ekstrautstyr jeg har valgt av praktiske hensyn:
Aero vinterfelger for maks rekkevidde når det er kaldt
Varmepumpe
Panoramatak
Takstativ
Klargjøring for sykkelstativ
4+1 seter (mest for maks praktisk innlasting av ski, midtsetet er en vits)

Ekstrautstyr jeg har valgt som også har en viss praktisk årsak:
Adaptiv cruise
Ryggekamera
Oppvarmet ratt
18-veis seter
Varme i seter
Automatisk blending av speil
PDLS+ lys (justering av retning/høyde automatisk basert på fart, sving osv)
Lyd og varmeisolerte vinduer

Resten av ekstrautstyret jeg har valgt vil jeg helst ikke snakke om :D
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Tellus


kamel_en

Sitat fra: Fush på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 13:31
Hei,

Mener du Taycan Cross Turismo eller sedanvarianten av Taycan?
Jeg tror ikke Taycan er egnet for familier med større barn eller familier som vil på langtur.

Jeg har selv gått for Cross Turismo som familiebil, da jeg etter å ha fått testet den litt har kommet frem til at jeg får plass til det jeg behøver. Jeg kan gi deg litt feedback på CT;

Bagasjerommet er ok, men mindre praktisk enn du tror. Mer enn bra nok for meg for å dra på tur to voksne to barn.
At sykkelstativet bare tar to sykler er for meg et minus, skulle gjerne sett at det tok tre sykler.
Dette kan derimot kompenseres med at man har takstativ.
God plass til ski både inni bilen og evt på taket.

Panoramatak er et must for comfort i baksetet (og også krav for takstativ).

Jeg er 203cm, og sønn på 175 sitter helt greit bak meg.



Ekstrautstyr jeg har valgt av praktiske hensyn:
Aero vinterfelger for maks rekkevidde når det er kaldt
Varmepumpe
Panoramatak
Takstativ
Klargjøring for sykkelstativ
4+1 seter (mest for maks praktisk innlasting av ski, midtsetet er en vits)

Ekstrautstyr jeg har valgt som også har en viss praktisk årsak:
Adaptiv cruise
Ryggekamera
Oppvarmet ratt
18-veis seter
Varme i seter
Automatisk blending av speil
PDLS+ lys (justering av retning/høyde automatisk basert på fart, sving osv)
Lyd og varmeisolerte vinduer

Resten av ekstrautstyret jeg har valgt vil jeg helst ikke snakke om :D

Interessant det du skriver om sykkelstativet, jeg fikk opplyst av selger om at den kan ta tre sykler. Begrensningen for to sykler var kun for el-sykler. Om du har fått stativet allerede, har du mulighet til å ta noen bilder av det?

Jon65

Når du legger ned setene, tror du at du hadde fått en offroader (vanlig 29') inn bak hvis man tar av forhjulet? (Og beskytter interiøret selvfølgelig)

perski

Sykkelstativet er ikke tilgjengelig ennå. En gang på nyåret er håpet til Porsche forhandler, men han har ikke hørt noe håndfast. Fra youtube video så kan det vel virke som om det kan være litt dårlig plass for tre sykler.


https://youtu.be/JEH8BeuXWFs



Fush

Sitat fra: Jon65 på onsdag 27. oktober 2021, klokken 00:15
Når du legger ned setene, tror du at du hadde fått en offroader (vanlig 29') inn bak hvis man tar av forhjulet? (Og beskytter interiøret selvfølgelig)

Ja, det går.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Fush

Sitat fra: perski på onsdag 27. oktober 2021, klokken 08:54
Sykkelstativet er ikke tilgjengelig ennå. En gang på nyåret er håpet til Porsche forhandler, men han har ikke hørt noe håndfast. Fra youtube video så kan det vel virke som om det kan være litt dårlig plass for tre sykler.


https://youtu.be/JEH8BeuXWFs

Som det fremgår av videoen tar bare stativet 2 sykler. Mulig det er som mitt Thule sykkelstativ for hengerfeste og 3 sykler at du kan kjøpe en utvidelse for en sykkel til, men Porsche sitt  (også laget av Thule) tar bare to sykler som standard.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Fush

Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:20
Imponerende lit standardutstyr ser jeg  :)

Er såvidt du får ratt og seter som standard.

Glemte å føre på "Porsche intelligent range manager" - man må faktisk betale om man vil at bilen skal forvarme batteri for lading osv. Blir dårlig med 270kw lading uten denne tror jeg...
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Svænnis

Takk for svar, tenkte vanlig sedan :D Fikk lastet inn barnevogn + kurv og skiboks/takstativ blir dermed ett must.

Er sport chrono obligatorisk? hva med type seter? og hvordan fungerer appen med tanke på overvåkning av ladning/start/stopp og setting av grenser, samt styring av klima.


chargedup

Hvis du spør Porsche entusisast gruppen (altså ikke Taycan gruppen, men "hardcore" Porsche gjengen) på facebook er sport chrono (selv om det ikke er en 911) og 18 veis seter (siden det ikke er en 911) et must. Personlig ville jeg valgt sport chrono og 14 veis med massasje og varme/kjøling.
Hvis man skal velge utifra hva de fleste velger (de Taycan turbo jeg har sett på finn og mobile) må man velge sport chrono, setene er litt mer hipp som happ mellom 14v og 18v.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Fush

Sport Chrono er vel kun relevant for banekjøring?
Den gir deg Sport Plus kjøremodus, justering av kjøremodus med skruknapp på rattet, en stoppeklokke eller et kompass i dashen og litt funksjonalitet i skjermen foran føreren for å ta rundetider osv.

Men har du en Taycan RWD eller 4/4S så får du ikke så mye ut av Sport Plus...

Sport Plus stiver opp bilen litt, gjør gassresponsen litt mer agressiv og tar i bruk førstegiret mer agressivt også.
Utover det er det lite som skjer uten enda 50k++ i ekstrautstyr på bilen...

Jeg forstår at det er et entusiastmiljø som er veldig keen på stoppeklokke i dashen og skruknapp på rattet, men om du kjøper bilen som daily driver og ikke banebil (les: Har du ikke Turbo eller Turbo S med chassis control og torque vectoring og og og... så betaler du egentlig bare 30k for en skruknapp og en klokke hvor du kan kjøpe klokka for 3k)

Billigere å slenge på kompasset/stoppeklokken separat da om det er det visuelle som appellerer?

Selvfølgelig mye meninger, men sånn funksjonalitetsmessig er det jo kanskje andre ting som er bedre å investere i først. Prøver du å holde deg rundt millionen ish er det meningsløst, har du 500k+ til du skal kaste på en Taycan så er det helt sikkert mandatory med Sport Chrono

Selv synes jeg 14-veis setene ikke var gode nok, anbefaler å prøve de forskjellige setene hos en forhandler og se hva slags fit du synes er best.
Trenger ikke Taycan til det om det er tynt i butikken, kan prøve en Panamera eller Cayenne eller whatever med forskjellig seteconfig.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

chargedup

Nei, sport chrono er absolutt ikke noe man har behov for, bruksverdien er relativt liten. Spesielt på inngangsmodellene der nesten alt den styrer er ekstrautstyr. Jeg spekket selv en Taycan CT til under millionen ink vinterhjul da den kom og jeg vurderte kjøp, men den hadde fryktelig lite rom for utskeinger. I en bil med så lite utstyr vil jeg si at det ikke er nødvendig.

Veldig individuelt hva man mener er nok og riktig ekstrautstyr. Synes å huske at de fleste som svarte på en facebook poll brukte mellom 1,1-1,3 på sin Taycan CT4 i bestilling. Ettersom jeg vet at sport chrono betyr mye for noen potensielle kjøpere (Porsche entusiastene) den dag jeg skulle selge, ville jeg ha tatt det med hvis jeg hadde råd til så mye ekstrautstyr.

Det er svært sjelden ekstrautstyr x lønner seg ift verditap, spesielt hvis man ikke verdsetter det på noen måte selv. Verdsetter man det selv kan man alltids klamre seg til at det gjør bilen mer lettsolgt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Jon65

En fordel med Sport Chrono er at det gir deg en rask måte å justere høyden på bilen. Du har da satt ulike høyder i de ulike modusene og et kjapt klikk på hjulet endrer bilens høyde uten knoting på skjermen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA