Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny SR+ eller brukt LR

Startet av Grenadier, lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:45

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, vurderer Model 3, og money er en issue.

Har sett på brukte Long range til rundt 370-420k. Da får man ca 2019-modell, gått fra 50-90.000 km.

Og begynner da å tenke.. er det ikke et bedre kjøp å skaffe en ny SR+ til omtrent samme pris med litt lakk og felger og sånt?

5 års garanti.. men ikke 4-hjuls drift og selvsagt kortere rekkevidde.

Synspunkter/erfaringer?

OBS! Bilen må kunne gå ca 22 mil opp til hytta om vinteren uten lading. Erfaringer med om SR+ klarer dette? (En god del motorvei)

filtvet

Garanti er 5 år isteden for 3. Synes en ny bil med med litt dårligere rekkevidde er verdt det.

Og prisen har falt for lite for de som er 2 år gamle synes jeg. En tesla 3 skal nok ned mot 0,- ila 10 år. Tviler på at den holder så mye lengre. Og etter 10 år er det godt mulig at det finnes mye bedre elbiler.

DagfinnN

Sitat fra: Grenadier på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:45
OBS! Bilen må kunne gå ca 22 mil opp til hytta om vinteren uten lading. Erfaringer med om SR+ klarer dette? (En god del motorvei)
Vi har 23 mil til hytta og må over Dovrefjell og klarer det i 90% av tilfellene med vår SR3+. Ingen motorvei på strekningen. De verste dagene løser vi det med å ta handlestopp ved en hurtiglader. Kan du det, er det intet problem. RWD er verre synes jeg, men kommer an på steder du kjører samt føre. Vi sto fast en dag med snefokk, men kom i gang med slip start.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

What.. den er oppgitt til 445 km WLTP, kan da ikke få halvert WLTP vinterstid?? 22 mil bør være helt uproblematisk med en ny i dag med varmepumpe.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:13
What.. den er oppgitt til 445 km WLTP, kan da ikke få halvert WLTP vinterstid?? 22 mil bør være helt uproblematisk med en ny i dag med varmepumpe.
Er vel litt motbakke og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pitmairen

#5
Nye SR+ produsert etter ca 8. oktober kommer mest sannsynlig med et nytt 5kwh større batteri som vil gi litt mer rekkevidde. Er ikke sikkert kapasiteten blir gjort tilgjengelig med en gang da.

Kartelaven

#6
Sitat fra: filtvet på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:52
Garanti er 5 år isteden for 3. Synes en ny bil med med litt dårligere rekkevidde er verdt det.

Og prisen har falt for lite for de som er 2 år gamle synes jeg. En tesla 3 skal nok ned mot 0,- ila 10 år. Tviler på at den holder så mye lengre. Og etter 10 år er det godt mulig at det finnes mye bedre elbiler.

0 på 10 år er vanvittig pessimistisk. Både motor og batteri bør gå mange hundretusen hvis du lader den pent. Beskytter du den mot rust, er det en relativt enkel bil det ikke vil være særlig kostbart å holde vedlike tenker jeg.
Ser ikke behov for hverken bedre rekkevidde eller ladehastighet på LR.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

DagfinnN

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:13
What.. den er oppgitt til 445 km WLTP, kan da ikke få halvert WLTP vinterstid?? 22 mil bør være helt uproblematisk med en ny i dag med varmepumpe.
EPA (fulladet) viser 365 på vår SR+
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

BE

EPA (fulladet) viser 424km på vår SR+, 2021 med LFP batteri.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

filtvet

Ang levetid så skulle jeg gjerne ha anti-rust behandlet bilen, men ettersom tesla sier at garantien faller bort så dropper jeg det. Sikkert mye sensorgreier/batteri som kan få problemer. Og jeg orker ikke krangle hver gang det er noen småting.

Ellers hadde nok bilen levd ganske mange år lengre. Tror lakk var bedre før, vår Santa Fe fra 2007 har ikke rust i lakk enda.

heiho

Sitat fra: Pitmairen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 22:05
Nye SR+ produsert etter ca 8. oktober kommer mest sannsynlig med et nytt 5kwh større batteri som vil gi litt mer rekkevidde. Er ikke sikkert kapasiteten blir gjort tilgjengelig med en gang da.

Kilde?

Pitmairen

Sitat fra: heiho på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Pitmairen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 22:05
Nye SR+ produsert etter ca 8. oktober kommer mest sannsynlig med et nytt 5kwh større batteri som vil gi litt mer rekkevidde. Er ikke sikkert kapasiteten blir gjort tilgjengelig med en gang da.

Kilde?
Det er bare spekulasjoner enda, men en del ting kan tyde på at det er riktig. Det kom en litt kraftigere motor i forrige kvartal, sikkert for å kompensere for mer vekt. Biler fra oktober har fått en ny batterikode, og de som har fått VIN for disse bilene ser alle ut til å ha den nye motoren.

Det ligger noen i inventory nå https://tesla-info.com/inventory.php?country=Norway&state=&sale=New&min=&max=9999999&milemin=&milemax=&ap=All&model=All&variant=SR&title=undefined&minyear=2008&maxyear=2021&colour=All&interior=All&seats=All&wheels=0&titlestat=All&search=

Se etter LFP Battery (BTF1) i Manufacturing code list.


Der jeg har funnet mest diskusjon om det er her (tysk):  https://tff-forum.de/t/model-3-sr-bestellung-und-auslieferung-q4-2021/136499/1

Burger

#12
Sitat fra: Pitmairen på søndag 24. oktober 2021, klokken 11:50
Biler fra oktober har fått en ny batterikode, og de som har fått VIN for disse bilene ser alle ut til å ha den nye motoren.

Hvordan ser jeg det? Når jeg prøver å dekode vin, så er det motortype A og batteritype F. Utlevering var orginalt satt til 4 november, men jeg flyttet via telefon til 5 november.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tornaldo

Forøvrig interessant at man nå kan kjøpe en SR+ billigere i Norge, enn i USA, med de siste prisstigningene der borte.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Pitmairen

Sitat fra: Burger på søndag 24. oktober 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Pitmairen på søndag 24. oktober 2021, klokken 11:50
Biler fra oktober har fått en ny batterikode, og de som har fått VIN for disse bilene ser alle ut til å ha den nye motoren.

Hvordan ser jeg det? Når jeg prøver å dekode vin, så er det motortype A og batteritype F. Utlevering var orginalt satt til 4 november, men jeg flyttet via telefon til 5 november.
Du kan ikke se det i VIN. Hvis man bestiller fra inventory kan man se batterikoden i kildekoden på inventory siden.

En annen måte sjekke er å finne Model Code/Trim code på bilen. Den kan man kanskje enklest finne i urlen til bildet av bilen. F.eks inne inne på bestillingen på kontoen din kan du høyre klikke på bildet av bilen og kopiere bilde url.

F.eks:

https://static-assets.tesla.com/v1/compositor/?model=m3&view=STUD_3QTR&size=1440&options=APBS,DV2W,IBB1,PPSW,PRM30,SC04,TW01,MDL3,W40B,W3WN8,MT337,CPF0&bkba_opt=1&context=design_studio_2

I urlen der ser du MT337. Dette er den gamle versjonen. På de nye versjonen står det MT322 i stedet.

Min er den gamle versjone. Tror ikke noen av de nye versjonen kommer til Norge før i desember.

Det er ingen garanti for at disse faktisk har større batteri da, men noe er endret, så får vi bare vente å se hva det er.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA