Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilens software

Startet av larsgk, torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. oktober 2021, klokken 20:13
Nei, navigasjonen brukte alltid et offline kart (kjøpte min første Tesla i 2013).  Tesla lisensierte navigasjonssoftware fra Navigon (senere oppkjøpt av TomTom), som hadde sine egne offline kart. Det er fremdeles denne løsningen de bruker.
Jada, jeg og kjøpte min første TMS i 2013. Jeg snakker om når Model S lanserte i USA, før den kom til Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tuxedo

#16
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 20:17
Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. oktober 2021, klokken 20:13
Nei, navigasjonen brukte alltid et offline kart (kjøpte min første Tesla i 2013).  Tesla lisensierte navigasjonssoftware fra Navigon (senere oppkjøpt av TomTom), som hadde sine egne offline kart. Det er fremdeles denne løsningen de bruker.
Jada, jeg og kjøpte min første TMS i 2013. Jeg snakker om når Model S lanserte i USA, før den kom til Norge.
De lanserte den i USA i 2012, med Navigon software.  Se denne videoen fra 2012, fra ca 4:50. Der ser man tydelig at navigasjonsvisningen til venstre på skjermen bak rattet er Navigon, som i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=vlPjpG6Tick

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. oktober 2021, klokken 20:37
De lanserte den i USA i 2012, med Navigon software.  Se denne videoen fra 2012, fra ca 4:50.
Ja, jeg vet at de hadde Navigon for offline kart tidlig. Men jeg husker det var mye diskusjon om at man ikke kunne søke opp addresser offline. Godt mulig det varte enda lengre og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tuxedo

#18
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 20:48
Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. oktober 2021, klokken 20:37
De lanserte den i USA i 2012, med Navigon software.  Se denne videoen fra 2012, fra ca 4:50.
Ja, jeg vet at de hadde Navigon for offline kart tidlig. Men jeg husker det var mye diskusjon om at man ikke kunne søke opp addresser offline. Godt mulig det varte enda lengre og.
Selv i dag er det stor forskjell på å søke opp adresser når man er offline vs online.  Er man online kan man skrive f.eks "Coop" og får opp en rekke med forslag til butikker i nærheten.  Er man offline må man kjenne eksakt gateadresse og husnummer, som den så søker opp i bilens offline database. Som de gamle GPS-navigatorene man sugde fast i bilens frontrute.

daktari

#19
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:45
Sitat fra: snakkesalig på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:32
Men hvorfor er det gjort sånn?
Når Model S kom var all navigasjon online via Google Maps. Det førte til en klagestorm fra brukere som ikke alltid hadde dekning. Derfor ble det gjort om, med den konsekvensen at ruteinformasjonen ikke alltid stemmer overens med det kartet som vises fra Google Maps. Det gjør dog at man kan navigere selv om simkortet eller modemet tryner.
Nå brukes vel noe opensource-greier for navi. Tror de brukte en kommersiell aktør tidligere.
Edit Navigon, så TomTom var det visst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:50
Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Hva tenker dere?
Helt enig, mange av menyene er ganske slurvete programmert, og mange funksjoner kunne vært bedre. Bare for å ta ett eksempel:

Etter at jeg har koblet fra tilhengerkontakten lyser det en rød campingvogn. Hvis jeg trykker på denne campingvognen skjer det ingenting. På en -21 modell Model 3 kan man finne frem til "Driving" og finne "Trailer mode" i menyen. På en -19 modell er det noen ekstra funksjoner i menyen, og dermed kommer "Trailer mode" under kanten på skjermen, slik at man må scrolle opp for å se den. Selv om det er mye luft mellom menylinjene.

Men hvorfor får du det røde campingvognsymbolet? På min Model X så forsvinner symbolet automatisk når jeg kobler av kontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

larsgk

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 23:04
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:45
Sitat fra: snakkesalig på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:32
Men hvorfor er det gjort sånn?
Når Model S kom var all navigasjon online via Google Maps. Det førte til en klagestorm fra brukere som ikke alltid hadde dekning. Derfor ble det gjort om, med den konsekvensen at ruteinformasjonen ikke alltid stemmer overens med det kartet som vises fra Google Maps. Det gjør dog at man kan navigere selv om simkortet eller modemet tryner.
Nå brukes vel noe opensource-greier for navi. Tror de brukte en kommersiell aktør tidligere.
Edit Navigon, så TomTom var det visst.
Kartene er vel Google anter jeg, står i alle fall Google logo nede til høyre.

sjokomelk

Det er to kart. Det ene er Tesla sitt eget som brukes for navigasjonsdata og hvor veien går. Det andre er Google Maps som har POI og bakgrunnsbildene som vises på skjermen. Google brukes for å finne adressen til ting, mens resten skjer i Tesla sitt eget system. Navigasjonsruten tegnes oppå Google sine bilder, og brukes også til visningen i instrumentpanelet på S/X.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:39
Men hvorfor får du det røde campingvognsymbolet? På min Model X så forsvinner symbolet automatisk når jeg kobler av kontakten.
Har merket det samme på vår Model 3. Innimellom så henger det igjen ett rødt tilhenger symbol etter hengeren er koblet av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:49
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:39
Men hvorfor får du det røde campingvognsymbolet? På min Model X så forsvinner symbolet automatisk når jeg kobler av kontakten.
Har merket det samme på vår Model 3. Innimellom så henger det igjen ett rødt tilhenger symbol etter hengeren er koblet av.
Antageligvis pga. kortslutning i ledningsnettet i tilhengeren. Lampen lyser rødt hvis "sikringen" til tilhengermodulen ryker. På Model 3 blir denne resatt etter omstart av bilen. På Model X må du skifte en fysisk sikring under panseret.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. oktober 2021, klokken 16:42
Antageligvis pga. kortslutning i ledningsnettet i tilhengeren. Lampen lyser rødt hvis "sikringen" til tilhengermodulen ryker. På Model 3 blir denne resatt etter omstart av bilen. På Model X må du skifte en fysisk sikring under panseret.
Kan nok stemme dette. Har skjedd med noen lånehengere med litt slitne ledninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. oktober 2021, klokken 14:51
Det er to kart. Det ene er Tesla sitt eget som brukes for navigasjonsdata og hvor veien går. Det andre er Google Maps som har POI og bakgrunnsbildene som vises på skjermen. Google brukes for å finne adressen til ting, mens resten skjer i Tesla sitt eget system. Navigasjonsruten tegnes oppå Google sine bilder, og brukes også til visningen i instrumentpanelet på S/X.
Og et 3.kart som autopiloten bruker for å si hvor krapp svingen er, om det er motorvei osv. Men det var en avsporing.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

#27
Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. oktober 2021, klokken 16:42
Sitat fra: turfsurf på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:49
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:39
Men hvorfor får du det røde campingvognsymbolet? På min Model X så forsvinner symbolet automatisk når jeg kobler av kontakten.
Har merket det samme på vår Model 3. Innimellom så henger det igjen ett rødt tilhenger symbol etter hengeren er koblet av.
Antageligvis pga. kortslutning i ledningsnettet i tilhengeren. Lampen lyser rødt hvis "sikringen" til tilhengermodulen ryker. På Model 3 blir denne resatt etter omstart av bilen. På Model X må du skifte en fysisk sikring under panseret.
Nei, jeg tror ikke det er noen elektrisk feil, det er blått når hengeren er tilkoblet , og blir rødt når hengeren kobles fra.  Det blir også rødt hvis trailer mode velges manuelt uten tilhenger.  På Model X gikk trailer mode av av seg selv ja.

Men poenget var altså at man kan gjøre brukerinterfacen mer grafisk, og bruke menyer mindre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på søndag 24. oktober 2021, klokken 22:26
Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. oktober 2021, klokken 16:42
Sitat fra: turfsurf på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:49
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:39
Men hvorfor får du det røde campingvognsymbolet? På min Model X så forsvinner symbolet automatisk når jeg kobler av kontakten.
Har merket det samme på vår Model 3. Innimellom så henger det igjen ett rødt tilhenger symbol etter hengeren er koblet av.
Antageligvis pga. kortslutning i ledningsnettet i tilhengeren. Lampen lyser rødt hvis "sikringen" til tilhengermodulen ryker. På Model 3 blir denne resatt etter omstart av bilen. På Model X må du skifte en fysisk sikring under panseret.
Nei, jeg tror ikke det er noen elektrisk feil, det er blått når hengeren er tilkoblet , og blir rødt når hengeren kobles fra. På Model X forsvant det av seg selv ja.
Jo, du har nok feil på bil eller henger. Prøv en annen henger, samme feil der, ta kontakt med Tesla. Hengermodus går normalt av helt automatisk og skal ikke lyse rødt. Sjekk manualen.

jlan

#29
Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 22:33
Jo, du har nok feil på bil eller henger. Prøv en annen henger, samme feil der, ta kontakt med Tesla. Hengermodus går normalt av helt automatisk og skal ikke lyse rødt. Sjekk manualen.
Manualen for Model 3 sier:
SitatHvis du er ferdig med tauing og har koblet fra tilhengerens elektriske kontakt, deaktiverer du Tilhengermodus manuelt for å fjerne det røde ikonet.
...
Hvis du er ferdig med tauing og har koblet fra tilhengerens elektriske kontakt, vil blinklysene blinke fortere enn normalt, og den røde tilhengerindikatoren vil vises på berøringsskjermen til Tilhengermodus deaktiveres manuelt.


Model X:
SitatWhen you disconnect the trailer's electrical connection, Trailer Mode disengages.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA