Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilens software

Startet av larsgk, torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18

« forrige - neste »

larsgk

Stadig vekk når man sammenligner Tesla (y i mitt tilfelle) med andre biler, blir det tatt frem hvor overlegen Tesla er på software fremfor konkurrentene. Jeg synes bilen er utrolig god, men softwaren i bilen opplever jeg som litt skuffende. Tenker Tesla fort kan havne der Nokia os var for en god del år siden, utrolig god og stabil, men litt for lukket.

Navigasjonsappen er midt på treet synes jeg. Kjører man i byer med mange avkjøringer, er indikasjonen på hvilken fil man skal ligge i og hvilke skilt man skal følge ganske smått og lite informerende. Navigasjonsappen Sygic som jeg har på telefonen (og Google maps), har store illustrerende bilder. Begge disse appene fungerer med Android Auto. Mangelen på fotobokser er også rart, Tesla bruker jo Google maps.

Podcast f.eks? Bare Spotify sin? Her kunne man hatt en app-store. Både Android Auto og Apple Carplay har f.eks integrert EasyPark app. Bilder på radiokanal? Det burde jo vært en enkel sak?

Hva tenker dere?

Daniel_0007

Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Stadig vekk når man sammenligner Tesla (y i mitt tilfelle) med andre biler, blir det tatt frem hvor overlegen Tesla er på software fremfor konkurrentene. Jeg synes bilen er utrolig god, men softwaren i bilen opplever jeg som litt skuffende. Tenker Tesla fort kan havne der Nokia os var for en god del år siden, utrolig god og stabil, men litt for lukket.

Navigasjonsappen er midt på treet synes jeg. Kjører man i byer med mange avkjøringer, er indikasjonen på hvilken fil man skal ligge i og hvilke skilt man skal følge ganske smått og lite informerende. Navigasjonsappen Sygic som jeg har på telefonen (og Google maps), har store illustrerende bilder. Begge disse appene fungerer med Android Auto. Mangelen på fotobokser er også rart, Tesla bruker jo Google maps.

Podcast f.eks? Bare Spotify sin? Her kunne man hatt en app-store. Både Android Auto og Apple Carplay har f.eks integrert EasyPark app. Bilder på radiokanal? Det burde jo vært en enkel sak?

Hva tenker dere?

Er forsåvidt enig men føler at tesla er mer lik Apple enn Nokia, lukket system men relativt moderne. I motsetning til vw så kommer stadig vekk noe nytt på tesla men syns nok Volvo/polestar har det beste systemet med android automobile. føler jeg ikke trenger android auto/CarPlay men app store er stort ønske, jeg har ikke Spotify privat men YouTube music så skulle ønske man kunne hatt mulighet å velge musikk spiller. Se f.eks ps/Volvo har fått bla a better routeplaner app og easy park app.
Model 3 2019 LR Rwd

orl7368

Samme her. Jeg bruker YouTube musikk, men har vekket til live en gammel Spotify konto. Men det blir dyrt og tungvint med to.
Det går rykter om er større oppgradering av programvaren før jul. Håper Tesla gjør noe med dette.
Jeg har "klaget" og sendt inn forslag om dette et par ganger allerede, og oppfordrer alle til å gjøre det samme  :)

geear

Dyrt? Hvorfor bruker du ikke bare Tesla-kontoen som er gratis? Eller iallfall inkludert i premium.

Tesla har ellers den desidert beste integrerte delen, men burde tilbudt carplay/auto for å tilfredsstille enda flere. Personlig digger jeg at alt kan fungere så bra standalone uten en telefon.

turfsurf

Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Hva tenker dere?
Tenker det at du har delvis rett, men at du er litt historieløs når det gjelder Tesla :)

De planla opprinnelig en App Store, men har etter hvert gått bort fra det. Det er det gode grunner til mener jeg, fordi 3djeparts apper vil da bruke av ressursene til infotainment. Og da må man legge inn mange mekanismer rundt dette, både for sikkerhet og ressursmessig.

Når det gjelder DAB, så hadde de jo bilder der tidligere, det er en bug som nok ikke når helt frem til å bli fikset.

Ang navigasjonen hadde det vært kjekt med waypoints og fotoboksvarsling, men ellers synes jeg den er bra. Fotoboksvarsling er og ulovlig i en del land, er nok derfor Tesla ikke gidder.

CarPlay og AA hadde vært veldig greit, og er det jeg savner mest. Det er IMO en mye bedre løsning enn egen AppStore.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Hadde vært ok med Carplay, og noen ganger er det ikke helt tydelig hvor navigasjonen vil at man skal ta av, men integrasjonen ift lading syns jeg allikevel gjør bilen totalt overlegen. (Noe man jo kommer til å flire av om noen år; at det viktigste var å vite når og hvor man kunne lade lissom:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rosstopher

Sitat fra: snakkesalig på fredag 22. oktober 2021, klokken 09:11
Det jeg ikke forstår med navigasjon og kart er hvorfor de ikke bruker online kart (som da til en hver tid er så oppdaterte som de kan være) framfor løsningen i dag hvor man må laste ned kartoppdateringer med ujevne mellomrom?

Mulige grunner:
Mister man nett så mister man kart.
Ville ha brukt veldig mye mer data.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Kartene (de du ser) er online. Det som lastes ned offline er metadata.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tuxedo

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 16:59
Kartene (de du ser) er online. Det som lastes ned offline er metadata.
Det kartet den bruker til å legge opp ruten når du ber om å navigere, er offline.  Det kartet som vises på skjermen er Google maps (online).  Den legger den kalkulerte ruten oppå sistnevnte kart.

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:18
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 16:59
Kartene (de du ser) er online. Det som lastes ned offline er metadata.
Det kartet den bruker til å legge opp ruten når du ber om å navigere, er offline.  Det kartet som vises på skjermen er Google maps (online).  Den legger den kalkulerte ruten oppå sistnevnte kart.
Jepp, det er en annen måte å si det på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Det man ser på skjermen er gjerne bare grafikk/satellittbilder og ikke kart. Det kan man se når ruten på nye veier legges tvers gjennom skogen uten at det er en enste markering av vei der. Karten ligger noen lag dypere og ses vel aldri på skjermen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:51
Det man ser på skjermen er gjerne bare grafikk/satellittbilder og ikke kart.
Definisjon av kart fra kartverket:

"Kart er ei plan, forminska og grafisk avbilding av delar av jordoverflata i ein bestemt målestokk og projeksjon."

Jeg vil si det vi ser på skjermen fra Google Maps absolutt er ett kart. Det som brukes til å planlegge er uten grafisk visning, først og fremst en database med koordinater, addresser og andre metadata.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: snakkesalig på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:32
Men hvorfor er det gjort sånn?
Når Model S kom var all navigasjon online via Google Maps. Det førte til en klagestorm fra brukere som ikke alltid hadde dekning. Derfor ble det gjort om, med den konsekvensen at ruteinformasjonen ikke alltid stemmer overens med det kartet som vises fra Google Maps. Det gjør dog at man kan navigere selv om simkortet eller modemet tryner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: larsgk på torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18
Hva tenker dere?
Helt enig, mange av menyene er ganske slurvete programmert, og mange funksjoner kunne vært bedre. Bare for å ta ett eksempel:

Etter at jeg har koblet fra tilhengerkontakten lyser det en rød campingvogn. Hvis jeg trykker på denne campingvognen skjer det ingenting. På en -21 modell Model 3 kan man finne frem til "Driving" og finne "Trailer mode" i menyen. På en -19 modell er det noen ekstra funksjoner i menyen, og dermed kommer "Trailer mode" under kanten på skjermen, slik at man må scrolle opp for å se den. Selv om det er mye luft mellom menylinjene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tuxedo

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:45
Sitat fra: snakkesalig på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:32
Men hvorfor er det gjort sånn?
Når Model S kom var all navigasjon online via Google Maps. Det førte til en klagestorm fra brukere som ikke alltid hadde dekning. Derfor ble det gjort om, med den konsekvensen at ruteinformasjonen ikke alltid stemmer overens med det kartet som vises fra Google Maps. Det gjør dog at man kan navigere selv om simkortet eller modemet tryner.
Nei, navigasjonen brukte alltid et offline kart (kjøpte min første Tesla i 2013).  Tesla lisensierte navigasjonssoftware fra Navigon (senere oppkjøpt av TomTom), som hadde sine egne offline kart. Det er fremdeles denne løsningen de bruker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA