Hvordan får du til det?
Jeg har egentlig ikke sett så nøye på dette før jeg byttet til Tibber.
Basisforbruket i huset er rundt 500-800W (SBS kjøleskap, fryseskap, lys, routere, og diverse utstyr) uten varmekabler, vvb, varmepumpe osv.
Huset er på ca 160kvm og er delvis nytt og delvis gammelt.
På natten kjører varmtvannsbereder og varmepumpe på fullt. Da er strømmen stort sett rimeligst, og på toppen kommer potensielt besparelse i nettleie samt utjevning av effekttopper slik at vi holder oss innenfor 5kW. På dagtid er VVB av og VP kjører basis oppvarming.
VVB er en eldre modell og jobber på 1,35kW.
Varmepumpen trekker maksimalt 1,35kW og leverer inntil 6kW varme (husk å rense filter på innedel). Med dagens utetemp tipper jeg den leverer rundt 4-4,5kW varme. VP styres av Tado (som vel kostet rundt 800,- på tilbud for en stund siden). Tado styrer varmepumpen på tid, temp, viftehastighet osv i tidsbolker gjennom dagen. Ettersom VP tar det aller meste kan jeg også senke temperatur i huset betydelig når vi er bortreist, og forvarme huset med varmepumpe fra mobilen før vi kommer hjem.
Når VP og VVB kjører på natten ser jeg forbruket starter høyt (totalforbruk i huset er da rundt 3,5kW), men det daler relativt fort ned mot 2,5kW. Har ikke sjekket om det er varmepumpen eller VVB som er årsaken til at det daler, men vet det argumenteres for at VP være kontinuerlig i drift for best effekt. Kan også skyldes at det går mindre varmtvann nå og at VVB ikke trenger mer enn 2-3 timer for å løfte vannet opp til korrekt temp.
Ut over det fyrer vi noe med ved på dagtid. Når det er 10-20 minus er det stort sett jevn moderat fyr i peisen hele dagen. Slik temperaturen er pt fyrer vi mer sporadisk. Sola varmer en del på dagen. Ventilasjon flytter noe varme fra 1. etg til kjeller, men ser på en løsning som kan flytte mer luft da jeg ser vi kan etablere en ventilasjonssjakt rett ved peisen og ned i kjellerstua relativt enkelt.
Nå har jeg ikke regnet nøyaktig på dette over et helt år. Har bare sammenlignet gammel/ny modell og estimert fordeling av forbruk mellom dag/natt uten ytterligere tiltak basert på de månedene vi bruker mest og pusher effekttaket. Da ble det et par hundre per måned i vintermånedene. Topper i all hovedsak under 5kW, men teoretisk mulig vi går på en smell i desember eller januar om vi driver med langvarig matlaging + klesvask på toppen. Da ryker vi nok over 5.
Jokeren her er elbilen, som vi i teorien kunne ladet på 6-10A på natten, men som vi i praksis har på egen måler og lader kanskje en gang i uka med 32A. 6-10A holder i teorien fint det, og med litt smart styring av lader mot hovedsikring kunne vi fått den til å dynamisk tilpasse seg maks 5kW totalforbruk i huset. Men i praksis kommer jeg heller til å sette den ned på 21A på den separate måleren slik at det trekkes maks 4,9kW. Det også på natten. Mener den kom ut omtrent likt som før da eller bittelitt i minus, gitt at vi primært lader mellom 22 og 06.
Så ja - en tusenlapp eller to spart i året ser ut til å stemme bra, uten at vi har gjort så mye annerledes i år enn i fjor. Men jeg må se an gjennom vinteren hvordan det går. Har jo erfaring fra periode med 10-15 minus allerede, men mangler erfaring fra periode med 15-20 minus. Noe særlig kaldere enn det blir det ikke her i Oslo.