Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forhåndsvarme batteriet før avreise?  (Lest 225 ganger)

Bigdrago

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Forhåndsvarme batteriet før avreise?
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 18:30 »
Hei. Er det mulig å forhandsvarme batteriet med laderen før avreise slik at den ikke bruker batteriet til det når bilen starter?

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3048
    • Vis profil
Sv: Forhåndsvarme batteriet før avreise?
« Svar #1 på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 18:36 »
Ved å stille inn lading slik at bil er ferdig ladet rett før avreisetid vil en få litt varme i batteri.

Leaf sin batterivarmer benyttes bare når det er svært kaldt. En kan ikke styre den selv.

Med forbehold om jeg har misforstått noe. Har ikke selv eid Leaf.

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bigdrago

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Forhåndsvarme batteriet før avreise?
« Svar #2 på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 18:57 »
Ser folk aktiverer AC anlegget før avreise da de på den måten har får varmet opp batteriet til arbeidstemperatur.

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2477
    • Vis profil
Sv: Forhåndsvarme batteriet før avreise?
« Svar #3 på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 23:03 »
Varmeren starter på  ca -20C, avhengig årgang, og går til den har tappa batteriet til 30%SOC, eller når batteriet er oppe på -10C.

For den som bruker bilen til daglig i kyststrøk, vil nok ikke oppleve at varmekappa trigges.

Den som parkerer på Gardermoen, vil oppleve at batteriet er tappa til 30%, og at batteriet er rukket å bli like kaldt igjen, når man henter bilen på nyåret.  Et triks kan være å kople vekk startbatteriet, for at ikke batterivarmen skal starte i utide, eller å kople til AC.

Jeg mener å ha lest et sted at oppvarma kupeluft vil gå ned og varme batteriet. Andre bestrider den teorien, og mener at batteriet er bra kapsla, og at lufta ikke vil gå inn i batteriet. Så om utendørslufta rundt batteriet vil ha noe høyere temp, når du kjøre kupevarme, så kan det bli ganske marginalt.

Det beste er nok å parkere innendørs. Skal man stå ute i kulda, vil det kanskje hjelpe litt å dekke rundt bilen ved å kaste på snø?

Sitat fra: 2012_Manual link=https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/NissanLEAF/2012/2012-NissanLEAF-owner-manual.pdf
I-ION BATTERY HEATER
CAUTION
The Li-ion battery heater does not
operate if the available Li-ion battery
charge is less than approximately 30%
and the charger is not connected to the
vehicle. To help prevent the Li-ion
battery from freezing, do not leave the
vehicle in an environment if temperatures may go below -4F (-20C) unless
the vehicle is connected to a charger.
The Li-ion battery heater helps to prevent the Liion battery from freezing and helps to prevent
significant reductions in the Li-ion battery output
when the temperature is cold. The Li-ion battery
heater automatically turns on when the Li-ion
battery temperature is approximately -4F
(-20C) or colder. The Li-ion battery heater
automatically turns off when the Li-ion battery
temperture is approximately 14F (-10C) or
higher.
The Li-ion battery heater uses electrical power
from an external source when a charger is
connected to the vehicle. The Li-ion battery
heater uses electrical power from the Li-ion
battery when the charger is not connected to the
vehicle.
NOTE:
. Connect the charger to the vehicle and
place the power switch in the OFF
position when parking the vehicle if
temperatures may go below -4F
(-20C). This provides external power
to the Li-ion battery heater when it
operates and does not discharge the
Li-ion battery.
. The charging status indicator lights
illuminate in a specific pattern when
the Li-ion battery heater operates. The
charging status indicator lights use the
same pattern to indicate 12-volt battery
charging, Climate Ctrl. Timer operation
or Remote Climate Control operation.
The charging status indicator lights do
not change if the Li-ion battery heater
operates at the same time as the above
features. See “Charging status indicator lights” in the “CH. Charging” section.
. The Li-ion battery heater uses Li-ion
battery power to operate, even if the
vehicle is connected to a charger when:
EV Overview EV-5
EV-6 EV Overview
— the vehicle’s power switch is in the
ON position.
— there is no electrical power being
supplied to the charging equipment.
. When the Li-ion battery heater is
already in operation using an external
power source, it will continue to use
the external power even if the power
switch is placed in the ON position.
. Vehicle driving range is reduced if the
Li-ion battery heater operates (Li-ion
battery temperature approximately -4F
(-20C) or colder) while driving the
vehicle. You may need to charge the
Li-ion battery sooner than in warmer
temperatures.
. The Li-ion battery requires more time
to charge when the Li-ion battery
heater operates.
. The predicted charging time displayed
on the meter and navigation system
increases when the Li-ion battery heater operates.
. Climate control performance is reduced when using the Climate Ctrl.
Timer or Remote Climate Control while
the Li-ion battery heater operates.
. The Li-ion battery may not charge to
the expected level using the charging
timer when a [Start Time] and [End
Time] are set while the Li-ion battery
heater operates.
. Set only the charging timer [End Time]
when charging in cold weather. The
vehicle automatically determines when
to start charging to fully charge the Liion battery, even if the Li-ion battery
heater operates. Charging ends before
the set end time if the Li-ion battery is
fully charged.
Temperaturtriggerene varierer litt fra årgang til årgang.