Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfestebestilling

Startet av lars667, lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:09

« forrige - neste »

Jeronan

#30
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 18. november 2021, klokken 22:18
For egen del endte det med at jeg solgte Y'en. Ingen som helst info fra noen i Tesla. Og det som sannsynligvis blir en ren bingoordning for å få tak i de få hengerfestene som til slutt blir lagt ut. Og hva med kapasiteten hos Tesla? Sikkert 1500-2000 av de som hittil har kjøpt bil som ønsker seg hengerfeste. Og flere tilkommer når noen tusen skal utleveres før nyttår.
Med mye behov for hengerfeste fremover ble det rett og slett ikke mulig å vente lengre.

Just a matter of time until 3rd party SC's like Bosch Billexperten will be able to install the Tow hitch as well.

I am in no hurry. We had a Model S for over 4 years without a Tow hitch and we survived. Will survive a little longer without one with our Model Y.  :) :+1:

We knew it was going to be a long wait, since its a brand new tow hitch system that was not in stock yet. So I never expected it to arrive before end of this year anyway. Knowing Tesla by now after all these years.

I would not be surprised this new Tow hitch system is also affected by the current parts crisis and why none have been delivered yet.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Sandvika på torsdag 18. november 2021, klokken 21:31
Sitat fra: geear på torsdag 18. november 2021, klokken 19:47
Begynner å tære veldig på her og, nærmer seg vintersesongen også nå, risikerer å måtte låne/leie bil for å komme meg på hytta.

Hva kan man forvente når de sier "snart"? Flere måneder er ikke snart...
Ikke gjør deg dummere enn du er. Du har nesten 9000 innlegg på forumet  og så later du som om du er overasket over at Tesla ikke har kommet med dette enda?  ;)  Heter Teslatid for en grunn, jeg blir svært overasket om vi har muligheten til å bestille før April. Så oppdager Tesla at de ikke har kapasitet til å installere, så får du det på bilen innen fellesferien.
Trodde oppriktig at det ville være håp om å ha dette på plass i november, senest desember. Det har stått "snart" på nettsidene i lang tid, og etterpå blir det lang installasjonskø. Hadde nok ikke solgt X-en hvis jeg visste det ville ta så lang tid. Greit at Musk-tid er noe annet enn ellers, men webshoppen styres ikke av Elon Musk, og det andre det har stått snart på der inne, har kommet for lenge siden.

Radial

Tror faktisk dette bunner ut i resurser på dagens SC.
Er ganske mange annonser om mekanikere til Tesla SC om dagen,  og det tror jeg nok man vil trenge alle disse hodene når en hel flåte av Y'er skal både garantibehandles og ikke minst montere HF.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rawb

Til alle som lurer. Fikk dette fra kundeservice Skøyen i dag:

"Vi har fått bekreftelse fra accessories teamet i Nederland at hengerfestet til Model Y skal bli tilgjengelig i dette kvartalet. Altså innen 1,5 mnd fra nå.

Utover det er det ikke så mye vi får gjort dessverre."

Jeg sa jeg synes det er ufint av dem å ikke gå ut med info når de tydeligvis har. Alle som originalt bestilte med hengerfeste burde få oppdateringer.


Jeronan

Sitat fra: Radial på fredag 19. november 2021, klokken 05:52
Tror faktisk dette bunner ut i resurser på dagens SC.
Er ganske mange annonser om mekanikere til Tesla SC om dagen,  og det tror jeg nok man vil trenge alle disse hodene når en hel flåte av Y'er skal både garantibehandles og ikke minst montere HF.

Well, luckily the Model 3 and Y coming from Shanghai are actually assembled properly and that there aren't many reported issues so far. ;)

So as long as we keep getting cars from Shanghai now, until the Berlin Giga factory is up and running. This will greatly help with capacity at Service Centers.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

#35
Sitat fra: Rawb på fredag 19. november 2021, klokken 08:51
Til alle som lurer. Fikk dette fra kundeservice Skøyen i dag:

"Vi har fått bekreftelse fra accessories teamet i Nederland at hengerfestet til Model Y skal bli tilgjengelig i dette kvartalet. Altså innen 1,5 mnd fra nå.

Utover det er det ikke så mye vi får gjort dessverre."

Jeg sa jeg synes det er ufint av dem å ikke gå ut med info når de tydeligvis har. Alle som originalt bestilte med hengerfeste burde få oppdateringer.

Det er bra du spør. Jeg sendte mail tidligere i dag til deliveryno@tesla.com (og oppfordrer alle til å gjøre det samme) uten at jeg har veldig tro på noe noen sier, siden vi tidligere har hørt "november" uten at det skjedde noe. Det skulle jo komme "store antall" da....

Når noen oppgir "dette kvartalet" mens en skriver 19. november så er det noe som hvisker meg i øret: "denne infoen er veldig gammel" siden man ikke pleier å angi kvartalsnummer når en er i det siste. Dersom jeg visste det skulle komme i desember så ville jeg enten sagt at "det kommer i år" eller "det kommer i desember"....ikke "dette kvartalet". En annen ting er at det bare er 42 dager igjen av dette kvartalet/året, og da er det jo jæve--ig sært å begynne å snakke om hvilket kvartal det kommer...særlig siden mesteparten av dette kvartalet er passert. Særlig kjipt når jeg må bruke Yaris 1.8 til å kjøre materialer til hytta i henger, og bruker over halve tanken, mens Teslaen står utenfor huset med natteladet strøm...på fastpris til 43,50 per kWh...
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Kjenner jeg begynner å bli drittlei av å vente på hengerfeste(bestilling). Har sendt epost til delivery, selvflgelig, og spurt om info på SC Brumunddal uten å få noen som helst indikasjon. Et av de store salgsargumentene for denne bilen er nettopp hengerfeste og tillatt hengervekt, og det var en av grunnene til at jeg tok den. Føler meg litt "lurt" nå, siden jeg ikke får brukt bilen til det jeg hadde planlagt. Måtte jo også selge dieselpurka som kan trekke. Skulle vel ha beholdt IONIQ5-en. Er det noeEelbilforeningen kan pushe på for?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kaptein70

Sitat fra: lars667 på mandag 29. november 2021, klokken 19:01
Kjenner jeg begynner å bli drittlei av å vente på hengerfeste(bestilling). Har sendt epost til delivery, selvflgelig, og spurt om info på SC Brumunddal uten å få noen som helst indikasjon. Et av de store salgsargumentene for denne bilen er nettopp hengerfeste og tillatt hengervekt, og det var en av grunnene til at jeg tok den. Føler meg litt "lurt" nå, siden jeg ikke får brukt bilen til det jeg hadde planlagt. Måtte jo også selge dieselpurka som kan trekke. Skulle vel ha beholdt IONIQ5-en. Er det noeEelbilforeningen kan pushe på for?

Nå tror jeg ikke a Tesla holder tilbake hengerfester, de er nok like interessert i å få dette ut som de som måtte ønske dette. Realiteten er at dette, som alt annet i år, har leveringsproblemer av ymse årsaker. Dette er heller ikke noe nytt og man bør ikke være særlig overrasket at forsinkelser er der ....

lars667

Nei, er nok ikke direkte overrasket. Men andre leverandører har altså montert hengerfester fortløpende i høst. De har kanskje ikke levert like mange biler
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Sitat fra: Kaptein70 på mandag 29. november 2021, klokken 19:11
Sitat fra: lars667 på mandag 29. november 2021, klokken 19:01
Kjenner jeg begynner å bli drittlei av å vente på hengerfeste(bestilling). Har sendt epost til delivery, selvflgelig, og spurt om info på SC Brumunddal uten å få noen som helst indikasjon. Et av de store salgsargumentene for denne bilen er nettopp hengerfeste og tillatt hengervekt, og det var en av grunnene til at jeg tok den. Føler meg litt "lurt" nå, siden jeg ikke får brukt bilen til det jeg hadde planlagt. Måtte jo også selge dieselpurka som kan trekke. Skulle vel ha beholdt IONIQ5-en. Er det noeEelbilforeningen kan pushe på for?

Nå tror jeg ikke a Tesla holder tilbake hengerfester, de er nok like interessert i å få dette ut som de som måtte ønske dette. Realiteten er at dette, som alt annet i år, har leveringsproblemer av ymse årsaker. Dette er heller ikke noe nytt og man bør ikke være særlig overrasket at forsinkelser er der ....
Tesla har skrevet "KOMMER SNART" i flere måneder, så jo, for forbrukeren så bør det være en overraskelse at det ikke er på plass. Ingen av oss har forutsetning til å vite om dette er noe de bestilte for to måneder siden eller for to år siden, og kan ikke vite hvor det er i løypa. Ikke legg dette ansvaret på oss. Tesla vet derimot utmerket godt hvor i løypa disse hengerfestene er, og har full anledning til å droppe "KOMMER SNART" hvis levering uansett er i 2022.

Iallfall de som opprinnelig bestilte med hengerfeste vil nok kunne hevde rett til å heve kjøpet som følge av dette, eller kanskje kreve erstatning fordi de må ha leiebil eller bestille frakt.

Elendig håndtering av Tesla nok en gang.

k1

Ved bestilling av bil står det: "Tilgjengelig for kjøp etter levering."
Jeg leser det som at så snart bilen er levert kan man kjøpe dette separat. Her må de bli bedre i kommunikasjonen dersom dette ikke er tilfelle (noe det tydeligvis ikke er).

Jeronan

Tesla most definitely shot themselves in the foot by changing the entire tow hitch system to something new with the 2021 Model Y coming out of Shanghai.

So now they most likely struggle like everyone else sourcing the necessary parts and components.

I agree though, that Tesla just needs to be more upfront about this and communicate more clearly.
But then again, internal communication between Tesla HQ and Europe has always been practically non-existent. So can´t say I am surprised anymore.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kaptein70

Sitat fra: k1 på tirsdag 30. november 2021, klokken 08:22
Ved bestilling av bil står det: "Tilgjengelig for kjøp etter levering."
Jeg leser det som at så snart bilen er levert kan man kjøpe dette separat. Her må de bli bedre i kommunikasjonen dersom dette ikke er tilfelle (noe det tydeligvis ikke er).

Det blir nok tilhjengelig "en gang" etter levering. Hvis man ser tilbake til 2019 spesielt hadde Audi akkurat det samme problemet med hengerfeste til e-tron. Mange kjøpte (og betalte) for hengerfeste som ikke var montert ved levering av bil ... dette ble gjort i ettertid.

De som hadde bestillt Tesla Y med hengerfeste og fått bilen uten, har IKKE betalt for dette enda og akseptert levering uten. Så kan kan man sikkert være skuffet og vonbråten fordi det mangler ...

k1

Tja, de har tatt levering uten med det premisset at det er tilgjengelig etter levering. Man kan ikke markedsføre på en så diffus måte at det betyr en eller annen gang etter levering, 0-100 år, osv. Det holder ikke, og handler ikke om vonbråten eller ikke. Det kreves mer av en profesjonell aktør enn diffuse lovnader.
Problemet er at Tesla sjelden tar konsekvensen av å ikke innfri løfter gitt gjennom markedsføring. Her burde konsekvensen f.eks. vært tydeligere kommunikasjon, potensiell kompensasjon til alle de som har forventet tilgjengelighet «kort» tid etter levering av bil, eller andre fornuftige tiltak.

Kaptein70

Sitat fra: k1 på tirsdag 30. november 2021, klokken 09:49
Tja, de har tatt levering uten med det premisset at det er tilgjengelig etter levering. Man kan ikke markedsføre på en så diffus måte at det betyr en eller annen gang etter levering, 0-100 år, osv. Det holder ikke, og handler ikke om vonbråten eller ikke. Det kreves mer av en profesjonell aktør enn diffuse lovnader.
Problemet er at Tesla sjelden tar konsekvensen av å ikke innfri løfter gitt gjennom markedsføring. Her burde konsekvensen f.eks. vært tydeligere kommunikasjon, potensiell kompensasjon til alle de som har forventet tilgjengelighet «kort» tid etter levering av bil, eller andre fornuftige tiltak.

enig at de kan være bedre med kommunikasjon ... men dette er vel egentlig heller ikke noe nytt mht på Tesla ;)

Tesla er det selskapet de er, så kan elske eller hate det   ... men en overraskelse er det vel ikke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA