Ønsker elbil, men NAV krever at de kjører diesel

Startet av elbil.no, fredag 15. oktober 2021, klokken 12:30

« forrige - neste »

elbil.no

Ønsker elbil, men NAV krever at de kjører diesel

– Jeg og min familie, og flere andre med barn eller ungdom med funksjonshemning, venter på en mulighet for å ta del i det grønne skiftet, sier Håvard Ravn Ottesen fra Trøndelag. Han er far til multihandicappede Anders (11) og hovedstyremedlem i Handikappede barns foreldreforening. Nå er han opprørt over at NAV er i ferd med å inngå en bil-avtale […]
The post Ønsker elbil, men NAV krever at de kjører diesel appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Ønsker elbil, men NAV krever at de kjører diesel
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

RJK

Endelig el-biler med NAV-støtte på handicap-tilpassede biler. Men står intet om de får nyte avgiftsfrihet nå, siden momsgrensen ser ut til å falle fortere enn stein... ;)

https://elbil.no/nav-apner-for-rullestoltilpassede-elbiler-en-etterlengtet-og-klimavennlig-losning-for-oss/

Men ingen Stellantis-vare/person-biler, eller KIa PV5 foreløpig...

Her var nesten rent bord for VW og MB, bare Ford Transit (som bygger VW-modeller og) utenom de rene tyske merkene!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 09:11Endelig el-biler med NAV-støtte på handicap-tilpassede biler. Men står intet om de får nyte avgiftsfrihet nå, siden momsgrensen ser ut til å falle fortere enn stein... ;)

https://elbil.no/nav-apner-for-rullestoltilpassede-elbiler-en-etterlengtet-og-klimavennlig-losning-for-oss/

Men ingen Stellantis-vare/person-biler, eller KIa PV5 foreløpig...

Her var nesten rent bord for VW og MB, bare Ford Transit (som bygger VW-modeller og) utenom de rene tyske merkene!



Tolker jeg det rett at de på listen er biler som må bygges om, mens de som er tilpasset fra fabrikk ikke er på lista?

"Stellantis tilbyr denne bilen med rullestolrampe fra fabrikk. Den fås som Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota, men er ikke på lista over biler fra Nav."

Ser ut som Kia'en, som kan leveres ferdig tilpasset for rullestol, kanskje kommer på markedet neste år.
https://elbil.no/kia-lanserer-elbil-med-rullestolrampe/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. november 2025, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 09:11Endelig el-biler med NAV-støtte på handicap-tilpassede biler. Men står intet om de får nyte avgiftsfrihet nå, siden momsgrensen ser ut til å falle fortere enn stein... ;)

https://elbil.no/nav-apner-for-rullestoltilpassede-elbiler-en-etterlengtet-og-klimavennlig-losning-for-oss/

Men ingen Stellantis-vare/person-biler, eller KIa PV5 foreløpig...

Her var nesten rent bord for VW og MB, bare Ford Transit (som bygger VW-modeller og) utenom de rene tyske merkene!

Tolker jeg det rett at de på listen er biler som må bygges om, mens de som er tilpasset fra fabrikk ikke er på lista?

"Stellantis tilbyr denne bilen med rullestolrampe fra fabrikk. Den fås som Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota, men er ikke på lista over biler fra Nav."

Ser ut som Kia'en, som kan leveres ferdig tilpasset for rullestol, kanskje kommer på markedet neste år.
https://elbil.no/kia-lanserer-elbil-med-rullestolrampe/
Som sagt, jeg ser ingen Stellantis-biler på denne lista, så hvorfor det, aner jeg ikke. Jeg bare observerer at det er tilfellet.

Var dog ikke klar over at noen fabrikanter leverte dette rett fra fabrikk, jeg trodde det mer gjaldt om de som er godkjente ombyggere har, sammen med NAV, sett på hvilke som de kan tilpasse.

Noen ganger er det jo mer enn bare å få rullestolen inn. Noen ganger må de og bygge om slik at de som har behovet, kan kontrollere gass og brems med armene fremfor føttene. Og noen må vel ha noe tilsvarende joystick for å styre...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. november 2025, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 09:11Endelig el-biler med NAV-støtte på handicap-tilpassede biler. Men står intet om de får nyte avgiftsfrihet nå, siden momsgrensen ser ut til å falle fortere enn stein... ;)

https://elbil.no/nav-apner-for-rullestoltilpassede-elbiler-en-etterlengtet-og-klimavennlig-losning-for-oss/

Men ingen Stellantis-vare/person-biler, eller KIa PV5 foreløpig...

Her var nesten rent bord for VW og MB, bare Ford Transit (som bygger VW-modeller og) utenom de rene tyske merkene!

Tolker jeg det rett at de på listen er biler som må bygges om, mens de som er tilpasset fra fabrikk ikke er på lista?

"Stellantis tilbyr denne bilen med rullestolrampe fra fabrikk. Den fås som Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota, men er ikke på lista over biler fra Nav."

Ser ut som Kia'en, som kan leveres ferdig tilpasset for rullestol, kanskje kommer på markedet neste år.
https://elbil.no/kia-lanserer-elbil-med-rullestolrampe/
Som sagt, jeg ser ingen Stellantis-biler på denne lista, så hvorfor det, aner jeg ikke. Jeg bare observerer at det er tilfellet.

Var dog ikke klar over at noen fabrikanter leverte dette rett fra fabrikk, jeg trodde det mer gjaldt om de som er godkjente ombyggere har, sammen med NAV, sett på hvilke som de kan tilpasse.

Noen ganger er det jo mer enn bare å få rullestolen inn. Noen ganger må de og bygge om slik at de som har behovet, kan kontrollere gass og brems med armene fremfor føttene. Og noen må vel ha noe tilsvarende joystick for å styre...

Fra Stelantis-bilde i artikkelen virker det som at det fabrikkbygde er mer for rullestolbrukere som blir kjørt, og ikke kjøre selv. Ja, enig i at det sikkert er mange endringer på bilene som må gjøres uansett.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#5
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. november 2025, klokken 01:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. november 2025, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 09:11Endelig el-biler med NAV-støtte på handicap-tilpassede biler. Men står intet om de får nyte avgiftsfrihet nå, siden momsgrensen ser ut til å falle fortere enn stein... ;)

https://elbil.no/nav-apner-for-rullestoltilpassede-elbiler-en-etterlengtet-og-klimavennlig-losning-for-oss/

Men ingen Stellantis-vare/person-biler, eller KIa PV5 foreløpig...

Her var nesten rent bord for VW og MB, bare Ford Transit (som bygger VW-modeller og) utenom de rene tyske merkene!

Tolker jeg det rett at de på listen er biler som må bygges om, mens de som er tilpasset fra fabrikk ikke er på lista?

"Stellantis tilbyr denne bilen med rullestolrampe fra fabrikk. Den fås som Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota, men er ikke på lista over biler fra Nav."

Ser ut som Kia'en, som kan leveres ferdig tilpasset for rullestol, kanskje kommer på markedet neste år.
https://elbil.no/kia-lanserer-elbil-med-rullestolrampe/
Som sagt, jeg ser ingen Stellantis-biler på denne lista, så hvorfor det, aner jeg ikke. Jeg bare observerer at det er tilfellet.

Var dog ikke klar over at noen fabrikanter leverte dette rett fra fabrikk, jeg trodde det mer gjaldt om de som er godkjente ombyggere har, sammen med NAV, sett på hvilke som de kan tilpasse.

Noen ganger er det jo mer enn bare å få rullestolen inn. Noen ganger må de og bygge om slik at de som har behovet, kan kontrollere gass og brems med armene fremfor føttene. Og noen må vel ha noe tilsvarende joystick for å styre...

Fra Stelantis-bilde i artikkelen virker det som at det fabrikkbygde er mer for rullestolbrukere som blir kjørt, og ikke kjøre selv. Ja, enig i at det sikkert er mange endringer på bilene som må gjøres uansett.
Noen blir rullestolbrukere fra de er født, så de trenger å kjøres rundt overalt. Da er det tilstrekkelig at de har en bil med rampe, så man får inn rullestolen. Samtidig må den jo og passe som familiebil til resten av familien. Man må da gjerne ha en større og derved dyrere bil, som og må tilpasses rullestol for passasjeren som trenger dette.

Dette er vel den enkleste form for tilpasning, og vil jo være mer for foreldrene som må kjøre, og her må nok foreldrene uansett bidra med en slant, men får selvsagt et greit bidrag.

Enda enklere, hadde en svigerbror (bror til min søsters ektemann) som var sammen med ei dame med CP, så hun måtte gå gå med krykker. Hun fikk bil som ikke måtte tilpasses, men da var det en bitteliten 5-seters. Hjalp jo ikke på at vedkommende var en stor mann på alle måter (men sterk som en bjønn)...

Handicap-bil er derfor så mangt. Var forresten en artikkel i Broom om en som hadde en fet BMW som handicap-bil som ofte var litt plaget fordi folk trodde han ikke kunne være handiocappet pga fet BMW, og dermed måtte ha kjøpt seg handicap-skilt ulovlig, helt til de fikk se han i rullestol. Fyren hadde av visse grunner litt penger selv, så han kunne jo kjøpe seg opp til kjerre med stil, fremfor en sliten Toyota som ikke trigget noen bil-gener hos han.

Har vel og vært noen lignende historier med folk som kjørte Tesla, og hadde handicap-skilt som de fortjente, men folk dømmer jo på antagelser... 8)

Se f.eks. denne:

https://www.itromso.no/meninger/i/GQkkm6/de-kjorer-bmw-og-tesla-og-parkerer-pa-hc-plasser

"I sommer kunne vi lese om funksjonsnedsatte med god økonomi, som brøt med folks forestillinger. De kjører BMW og Tesla, og parkerer på HC-plasser. Folk ble sinte og irriterte. Noen regelrett skjelte ut sjåførene.

Folk trodde ikke at en med funksjonsnedsettelser hadde råd til å kjøpe seg en staselig bil – selv om det er noe mange nordmenn gjør. Men de ble nødt til å spise opp ordene og holdningene sine. For ut av millionbilen steg en funksjonshemmet, tok fram den manuelle rullestolen fra passasjersetet og rullet av gårde mens han ristet på hodet."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på onsdag 05. november 2025, klokken 11:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. november 2025, klokken 01:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. november 2025, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. november 2025, klokken 09:11Endelig el-biler med NAV-støtte på handicap-tilpassede biler. Men står intet om de får nyte avgiftsfrihet nå, siden momsgrensen ser ut til å falle fortere enn stein... ;)

https://elbil.no/nav-apner-for-rullestoltilpassede-elbiler-en-etterlengtet-og-klimavennlig-losning-for-oss/

Men ingen Stellantis-vare/person-biler, eller KIa PV5 foreløpig...

Her var nesten rent bord for VW og MB, bare Ford Transit (som bygger VW-modeller og) utenom de rene tyske merkene!

Tolker jeg det rett at de på listen er biler som må bygges om, mens de som er tilpasset fra fabrikk ikke er på lista?

"Stellantis tilbyr denne bilen med rullestolrampe fra fabrikk. Den fås som Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota, men er ikke på lista over biler fra Nav."

Ser ut som Kia'en, som kan leveres ferdig tilpasset for rullestol, kanskje kommer på markedet neste år.
https://elbil.no/kia-lanserer-elbil-med-rullestolrampe/
Som sagt, jeg ser ingen Stellantis-biler på denne lista, så hvorfor det, aner jeg ikke. Jeg bare observerer at det er tilfellet.

Var dog ikke klar over at noen fabrikanter leverte dette rett fra fabrikk, jeg trodde det mer gjaldt om de som er godkjente ombyggere har, sammen med NAV, sett på hvilke som de kan tilpasse.

Noen ganger er det jo mer enn bare å få rullestolen inn. Noen ganger må de og bygge om slik at de som har behovet, kan kontrollere gass og brems med armene fremfor føttene. Og noen må vel ha noe tilsvarende joystick for å styre...

Fra Stelantis-bilde i artikkelen virker det som at det fabrikkbygde er mer for rullestolbrukere som blir kjørt, og ikke kjøre selv. Ja, enig i at det sikkert er mange endringer på bilene som må gjøres uansett.
Noen blir rullestolbrukere fra de er født, så de trenger å kjøres rundt overalt. Da er det tilstrekkelig at de har en bil med rampe, så man får inn rullestolen. Samtidig må den jo og passe som familiebil til resten av familien. Man må da gjerne ha en større og derved dyrere bil, som og må tilpasses rullestol for passasjeren som trenger dette.

Dette er vel den enkleste form for tilpasning, og vil jo være mer for foreldrene som må kjøre, og her må nok foreldrene uansett bidra med en slant, men får selvsagt et greit bidrag.

Enda enklere, hadde en svigerbror (bror til min søsters ektemann) som var sammen med ei dame med CP, så hun måtte gå gå med krykker. Hun fikk bil som ikke måtte tilpasses, men da var det en bitteliten 5-seters. Hjalp jo ikke på at vedkommende var en stor mann på alle måter (men sterk som en bjønn)...

Handicap-bil er derfor så mangt. Var forresten en artikkel i Broom om en som hadde en fet BMW som handicap-bil som ofte var litt plaget fordi folk trodde han ikke kunne være handiocappet pga fet BMW, og dermed måtte ha kjøpt seg handicap-skilt ulovlig, helt til de fikk se han i rullestol. Fyren hadde av visse grunner litt penger selv, så han kunne jo kjøpe seg opp til kjerre med stil, fremfor en sliten Toyota som ikke trigget noen bil-gener hos han.

Har vel og vært noen lignende historier med folk som kjørte Tesla, og hadde handicap-skilt som de fortjente, men folk dømmer jo på antagelser... 8)

Se f.eks. denne:

https://www.itromso.no/meninger/i/GQkkm6/de-kjorer-bmw-og-tesla-og-parkerer-pa-hc-plasser

"I sommer kunne vi lese om funksjonsnedsatte med god økonomi, som brøt med folks forestillinger. De kjører BMW og Tesla, og parkerer på HC-plasser. Folk ble sinte og irriterte. Noen regelrett skjelte ut sjåførene.

Folk trodde ikke at en med funksjonsnedsettelser hadde råd til å kjøpe seg en staselig bil – selv om det er noe mange nordmenn gjør. Men de ble nødt til å spise opp ordene og holdningene sine. For ut av millionbilen steg en funksjonshemmet, tok fram den manuelle rullestolen fra passasjersetet og rullet av gårde mens han ristet på hodet."

Viktig å huske at disse "handicap"-plassene er plasser for forflytningshemmede. Det kan være mange grunner til at man trenger å parkere nærme inngangen uten at man nødvendigvis kjører kassebil eller sitter i rullestol. F.eks. min bestemor hadde KOLS og kunne ikke gå særlig langt, så hun hadde "handicap-bevis" i sin Nissan Micra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Grei presisering. Er selvsagt klar over dette, men det er det garantert ikke alle som er klar over.

Men det var og derfor jeg pekte på dama til eks-svogers bror, som da fikk bil pga CP, men ikke trengte rullestol (alltids)... Dog usikker på om hun hadde rullestol i bagasjerommet, men tviler nesten, for det var en ganske liten bil... ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Hmmm... ble enormt nysgjerrig på dette avsnittet i iTromsø-artikkelen:

I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner. En bagatell som gir alvorlige konsekvenser. For når man blir ekskludert fra muligheten til utdanning, blir man også ekskludert fra muligheten til å arbeide og bidra til samfunnet på lik linje med andre.

Sitter igjen med så mange spørsmål:
- Kunne den funksjonshemmede tilbudt å betale/legge ut for elektrisk døråpner selv, og så prøvd å få det refundert fra andre steder. Evt. ville nok en advokat-jobb betalt ned døråpneren på sikt sammenlignet med dårligere betalte jobber/trygd.
- Kunne personen bedt en medstudent om hjelp
- Finnes det ikke hjelpemidler for å få åpnet dører for funksjonshemmede?
- Kunne personen studert et annet sted?

Men var kanskje bare at personen følte at verden ikke ønsket at han/hun jobbet, og dette var siste dråpen.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. november 2025, klokken 08:45Hmmm... ble enormt nysgjerrig på dette avsnittet i iTromsø-artikkelen:

I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner. En bagatell som gir alvorlige konsekvenser. For når man blir ekskludert fra muligheten til utdanning, blir man også ekskludert fra muligheten til å arbeide og bidra til samfunnet på lik linje med andre.

Sitter igjen med så mange spørsmål:
- Kunne den funksjonshemmede tilbudt å betale/legge ut for elektrisk døråpner selv, og så prøvd å få det refundert fra andre steder. Evt. ville nok en advokat-jobb betalt ned døråpneren på sikt sammenlignet med dårligere betalte jobber/trygd.
- Kunne personen bedt en medstudent om hjelp
- Finnes det ikke hjelpemidler for å få åpnet dører for funksjonshemmede?
- Kunne personen studert et annet sted?

Men var kanskje bare at personen følte at verden ikke ønsket at han/hun jobbet, og dette var siste dråpen.

Mest sannsynlig stemmer ikke den påstanden slik den ble fremstilt. For de av oss som stiller kritiske spørsmål så ødelegger slike påstander argumentet. Hvis du lyver om det ene tilfellet, hva annet lyver du om? Men det er mange som svelger slike påstander rå, og jeg tipper de er i flertall. Altså jeg trur det er netto positivt for saken deres at de slenger ut slike påstander.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. november 2025, klokken 08:45Hmmm... ble enormt nysgjerrig på dette avsnittet i iTromsø-artikkelen:

I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner. En bagatell som gir alvorlige konsekvenser. For når man blir ekskludert fra muligheten til utdanning, blir man også ekskludert fra muligheten til å arbeide og bidra til samfunnet på lik linje med andre.

Sitter igjen med så mange spørsmål:
- Kunne den funksjonshemmede tilbudt å betale/legge ut for elektrisk døråpner selv, og så prøvd å få det refundert fra andre steder. Evt. ville nok en advokat-jobb betalt ned døråpneren på sikt sammenlignet med dårligere betalte jobber/trygd.
- Kunne personen bedt en medstudent om hjelp
- Finnes det ikke hjelpemidler for å få åpnet dører for funksjonshemmede?
- Kunne personen studert et annet sted?

Men var kanskje bare at personen følte at verden ikke ønsket at han/hun jobbet, og dette var siste dråpen.
En døråpner koster hvor mye? 5-10K + installasjon? Ikke en enorm kostnad for universitetet, men de må jo ønske å legge til rette, som de vel og er lovpålagt å gjøre.  Så hvorfor skal hen legge ut for dette?

Tror du det alltid er noen som skal være tilgjengelig for å hjelpe, og er ikke poenget å legge til rette for at de skal klare seg uten hjelp?

Elektrisk døråpner gjør at man ikke trenger drasse med seg noen ekstra hjelpemidler.

Hvorfor skal vedkommende finne andre alternativer som kanskje ligger andre steder i landet? Er ikke mange andre plasser å studere, og kanskje er kravene akkurat litt tøffere for å komme inn? Og det er merkostnader med å flytte fra byen man bor i, kontra å kunne bo hjemme.

Poenget er altså at de offenmtlige studiestedene er lovpålagt å legge til rette, så hvorfor skal "løsningsorienterte" se bort fra dette, og legge "byrden" på den funksjonshemmede?

Blir nesten litt uvel av den holdningen som fremkommer her. Men det er kanskje bare meg...  >:(
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 06. november 2025, klokken 10:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. november 2025, klokken 08:45Hmmm... ble enormt nysgjerrig på dette avsnittet i iTromsø-artikkelen:

I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner. En bagatell som gir alvorlige konsekvenser. For når man blir ekskludert fra muligheten til utdanning, blir man også ekskludert fra muligheten til å arbeide og bidra til samfunnet på lik linje med andre.

Sitter igjen med så mange spørsmål:
- Kunne den funksjonshemmede tilbudt å betale/legge ut for elektrisk døråpner selv, og så prøvd å få det refundert fra andre steder. Evt. ville nok en advokat-jobb betalt ned døråpneren på sikt sammenlignet med dårligere betalte jobber/trygd.
- Kunne personen bedt en medstudent om hjelp
- Finnes det ikke hjelpemidler for å få åpnet dører for funksjonshemmede?
- Kunne personen studert et annet sted?

Men var kanskje bare at personen følte at verden ikke ønsket at han/hun jobbet, og dette var siste dråpen.
En døråpner koster hvor mye? 5-10K + installasjon? Ikke en enorm kostnad for universitetet, men de må jo ønske å legge til rette, som de vel og er lovpålagt å gjøre.  Så hvorfor skal hen legge ut for dette?

Tror du det alltid er noen som skal være tilgjengelig for å hjelpe, og er ikke poenget å legge til rette for at de skal klare seg uten hjelp?

Elektrisk døråpner gjør at man ikke trenger drasse med seg noen ekstra hjelpemidler.

Hvorfor skal vedkommende finne andre alternativer som kanskje ligger andre steder i landet? Er ikke mange andre plasser å studere, og kanskje er kravene akkurat litt tøffere for å komme inn? Og det er merkostnader med å flytte fra byen man bor i, kontra å kunne bo hjemme.

Poenget er altså at de offenmtlige studiestedene er lovpålagt å legge til rette, så hvorfor skal "løsningsorienterte" se bort fra dette, og legge "byrden" på den funksjonshemmede?

Blir nesten litt uvel av den holdningen som fremkommer her. Men det er kanskje bare meg...  >:(

Forstår jeg det riktig at du ville anbefalt den funksjonshemmede å bare slutte?

Spørsmålene mine er under den forutsetning at påstanden i artikkelen stemmer: "I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner"

Jeg heller jo mot å tro det Rosstopher skriver, at det ligger noe annet eller noe mer bak.

Poenget mitt er: Dersom en er i ferd med å gi opp, og ikke få UiO til å installere elektrisk døråpner, hva skal så det funksjonshemmede individet gjøre:
a) gi opp og slutte
b) selv ta tak og fikse det

Jeg sier absolutt ikke at UiO ikke burde ordne opp. Men min erfaring med det offentlige er at ting ofte tar tid, ikke alltid er logisk, og ofte pulveriseres ansvar. Da må en prøve å lage sin egen lykke, gjøre urett rett, stå på kravene, ringe og bestille døråpnere - hva som helst, utenom å bare slutte - da har en verken hjulpet seg selv eller neste funksjonshemmede student. Særlig når det som skulle til i dette tilfellet er billige døråpnere.

I så måte vil jeg særlig berømme Skarstein som gikk og ropte ut om urett da hun ikke fikk bli med på SAS-flyet. Dette fikk røsket opp i uønsket oppførsel blant SAS-ansatte, og fikset et problem for mange. Lenge leve Skarstein!

https://www.vg.no/rampelys/i/Gy440V/sas-snur-beklager-til-birgit-skarstein
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. november 2025, klokken 13:08
Sitat fra: RJK på torsdag 06. november 2025, klokken 10:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. november 2025, klokken 08:45Hmmm... ble enormt nysgjerrig på dette avsnittet i iTromsø-artikkelen:

I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner. En bagatell som gir alvorlige konsekvenser. For når man blir ekskludert fra muligheten til utdanning, blir man også ekskludert fra muligheten til å arbeide og bidra til samfunnet på lik linje med andre.

Sitter igjen med så mange spørsmål:
- Kunne den funksjonshemmede tilbudt å betale/legge ut for elektrisk døråpner selv, og så prøvd å få det refundert fra andre steder. Evt. ville nok en advokat-jobb betalt ned døråpneren på sikt sammenlignet med dårligere betalte jobber/trygd.
- Kunne personen bedt en medstudent om hjelp
- Finnes det ikke hjelpemidler for å få åpnet dører for funksjonshemmede?
- Kunne personen studert et annet sted?

Men var kanskje bare at personen følte at verden ikke ønsket at han/hun jobbet, og dette var siste dråpen.
En døråpner koster hvor mye? 5-10K + installasjon? Ikke en enorm kostnad for universitetet, men de må jo ønske å legge til rette, som de vel og er lovpålagt å gjøre.  Så hvorfor skal hen legge ut for dette?

Tror du det alltid er noen som skal være tilgjengelig for å hjelpe, og er ikke poenget å legge til rette for at de skal klare seg uten hjelp?

Elektrisk døråpner gjør at man ikke trenger drasse med seg noen ekstra hjelpemidler.

Hvorfor skal vedkommende finne andre alternativer som kanskje ligger andre steder i landet? Er ikke mange andre plasser å studere, og kanskje er kravene akkurat litt tøffere for å komme inn? Og det er merkostnader med å flytte fra byen man bor i, kontra å kunne bo hjemme.

Poenget er altså at de offenmtlige studiestedene er lovpålagt å legge til rette, så hvorfor skal "løsningsorienterte" se bort fra dette, og legge "byrden" på den funksjonshemmede?

Blir nesten litt uvel av den holdningen som fremkommer her. Men det er kanskje bare meg...  >:(

Forstår jeg det riktig at du ville anbefalt den funksjonshemmede å bare slutte?

Spørsmålene mine er under den forutsetning at påstanden i artikkelen stemmer: "I fjor måtte en av våre medlemmer gi opp jusstudiet på UiO, fordi de nektet å installere en elektrisk døråpner"

Jeg heller jo mot å tro det Rosstopher skriver, at det ligger noe annet eller noe mer bak.

Poenget mitt er: Dersom en er i ferd med å gi opp, og ikke få UiO til å installere elektrisk døråpner, hva skal så det funksjonshemmede individet gjøre:
a) gi opp og slutte
b) selv ta tak og fikse det

Jeg sier absolutt ikke at UiO ikke burde ordne opp. Men min erfaring med det offentlige er at ting ofte tar tid, ikke alltid er logisk, og ofte pulveriseres ansvar. Da må en prøve å lage sin egen lykke, gjøre urett rett, stå på kravene, ringe og bestille døråpnere - hva som helst, utenom å bare slutte - da har en verken hjulpet seg selv eller neste funksjonshemmede student. Særlig når det som skulle til i dette tilfellet er billige døråpnere.

I så måte vil jeg særlig berømme Skarstein som gikk og ropte ut om urett da hun ikke fikk bli med på SAS-flyet. Dette fikk røsket opp i uønsket oppførsel blant SAS-ansatte, og fikset et problem for mange. Lenge leve Skarstein!

https://www.vg.no/rampelys/i/Gy440V/sas-snur-beklager-til-birgit-skarstein
Selvsagt skal hen ikke gi opp. Men gjør egentlig det eneste rette, går til avisen og får oppmerksomhet om saken, så andre kan være med å presse UiT til å legge til rette for funksjonshemmede studenter, slik de er lovpålagt å gjøre.

Alternativet ville vært å sende inn annmeldelse for brudd på plikten, men jeg skjønner at det bør være neste steg om ikke negativ artikkel i media sørger for å få løsningen i orden.

Det jeg reagerer på her inne, er at dere faktisk begynner å ta tak i den biten av det jeg la inn, og på en slik måte at det virker som dere virkelig mener at dette blir da den funksjonshemmede som må agere på annen måte, og finne seg i at UiT ikke vil følge dems lovpålagte plikt.

Det ble forøvrig en ren avsporing av det temaet som gjaldt, nemlig at funksjonshemmede nå kan få NAV-støtte til å velge en elektrisk bil fremfor en ice-utgave...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, det var bare noe jeg leste i iTromsø hvor jeg mest ble nysgjerrig. Ser at det juridiske fakultetet i Oslo nå er kraftig oppusset uten trapper på baksiden, så kanskje det var pga oppussingsplaner de ikke ville gjøre noe.

Er veldig flott at handikappede nå får flere elektriske alternativer, og til og med ferdigbygde versjoner etter hvert. Men så jo bra ut de alternativene som var listet opp og.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA