Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon på Hardangervidda.

Startet av JRF, torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:03

« forrige - neste »

JRF

Har lenge tenkt at det er veldig merkelig at det ikke er hurtigladere over Hardangervidda. Haugastøl burde jo være et ideelt sted å sette opp noen hurtigladere, og kanskje på Dyranut også. For de sakteladerene som er på Haugastøl er vel reservert hotel gjestene?

For oss med bil med kort rekkevidde kan det bli ganske "spennende" når siste ladestasjon er i Geilo, og man skal opp på vidda å kite f.eks til Dyranut og tilbake, og kanskje litt frem og tilbake mellom forskjellige spotter oppå der, og eventuelt med takboks, ol. og det er over 20 minusgrader oppå vidda. Og når man kjører i kolonne så burde man jo være veldig sikker på at man har nok batteri til å ikke bli sittende fast oppå fjellet....

Er det noen leverandører som har noe planer om hurtigladestasjoner på Hardangervidda?

Amatøren

Send spørsmål til de forskjellige operatørene på Facebook eller epost.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Glan

Det kan ha noe med strømforsyning og gjøre

OlaM

Jeg har sakteladet på Haugastøl uten å bo der, så ikke noe skilt om eksklusivitet annet enn at plassen var forbeholdt ladende kjøretøy eller noe slikt.

Ellers er det ikke så ille over vidda. Jeg har kjørt Leaf 40 over i -27, det gikk helt fint. Det er jo fint at siste stykket alltid er nedoverbakke.
'21 3LR

elbilist i Bergen

Både BKK og Tesla har gode ladestasjoner på Maurset ca 780 moh i vestkanten av Hardangervidda.  Ellers er Geilo neste mulighet.  Om vi er riktig heldige så søker en av ladeoperatørene nå innen 15. november om tilskudd fra Viken fylkeskommune til ladestasjon øst på Hardangervidda. Du må gjerne prøve å overtale en av ladeoperatørene til å søke.  Se utlysing på   https://viken.no/tjenester/tilskudd-og-stotte/miljo-klima-og-natur/tilskudd-til-ladeinfrastruktur-for-elbiler.110660.aspx

automat

Sitat fra: Glan på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:24
Det kan ha noe med strømforsyning og gjøre
Ja, så vidt jeg vet er det dårlig med strømnett på Hardangervidda. Og pga nasjonalparken er det ikke så lett å etablere noe heller. Tror både Fagerheim, Halne og Dyranut går på aggregat. Siste mulighet fra østsiden er trolig Haugastøl.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Er jo ikke lange strekningen fra Maurset til Geilo så ser ikke helt poenget med noen flere ladere mellom her. Det er derimot alt for få ladere på Geilo og Maurset. Ønsker at vidda bør forbli mest mulig urørt og en ladestasjon på f.eks Haugastøl vil bare trigge mer aktivitet her hvilket jeg synes vil være trist. Det har blitt mer enn nok som det er i dag. Men flere ladere i hver ende,det er det nok behov for.

JRF

#7
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:01
Er jo ikke lange strekningen fra Maurset til Geilo så ser ikke helt poenget med noen flere ladere mellom her.
Tja det er vel en del som bare skal opp på vidda også tilbake igjen fra østsiden. F.eks turgåere, eller kitere. Og det er over 10 mil fra Geilo til Dyranut og tilbake igjen. Og da er det litt kipt å måtte kjøre videre over til Maurset bare for å kunne lade for å være sikker på å kunne komme tilbake igjen. Og man mister vel en del høydemeter til Maurset? Eller må man helt til Eidfjord før man mister noe særlig høyde? Tror det bare var ladestasjon på Eidfjord sist gang jeg kjørte over på den siden for noen år siden, men det er jo fint at det har kommet på Maurset også da.

For noen år siden måtte jeg faktisk låne strøm av aggregatet på Dyranut når jeg overnattet der. Da var det bare en ladestasjon på Geilo, og den fungerte ikke (bare kuttet etter 2 minutter, også kuttet tvert hver gang jeg prøvde etter det) så jeg tok en sjanse og kjørte videre til Dyranut uten å toppe opp batteriet på Geilo. Det gikk greit når jeg fikk låne strøm på Dyranut, men uten det måtte jeg ha sjanset på å kjøre ned til Eidfjord for å lade, for jeg hadde ikke nok til å komme tilbake til Geilo.

elbilist i Bergen

Det viktigste kriteriene ladeoperatørene ser etter når de skal etablere en ladestasjon vil jeg tro er lokalisering, årstrafikk, servicetilbud på stedet (muligheter for mat, toalett), strømtilførsel, mulighet for tomt og at en stasjon ikke vil medføre for mye graving.   Ledig trafokapasitet er en fordel, men kanskje ikke like viktig som før da store stasjoner ofte medfører behov for ny transformator. På Hardangervidda er muligheter for brøyting av snø også viktig.  Gitt kriteriene ovenfor så vil jeg tro at at det bare er Ustaoset og Haugastøl som kan være aktuelle for nye ladestasjoner mellom Geilo og Maurset. Kapasiteten på Geilo er nylig bedret med BKK sine nye lynladere på Geilojordet.

jlan

Det er høyspentlinje fram til en trafo rett nedenfor Gretteberg kafé, det kunne vel være et bra sted.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:01
Det er derimot alt for få ladere på Geilo og Maurset.
For få ladere på Geilo? Det er vel 12 ladepunkt fra BKK, 4 fra Circkle K + den enslige stakkaren fra Mer. Og så har Tesla planer om en Superladerstasjon der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 08:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:01
Det er derimot alt for få ladere på Geilo og Maurset.
For få ladere på Geilo? Det er vel 12 ladepunkt fra BKK, 4 fra Circkle K + den enslige stakkaren fra Mer. Og så har Tesla planer om en Superladerstasjon der.

BKK sin er veldig ny, jeg har ikke ladet der ennå. Men siden Geilo er både et kryss med mye trafikk og en destinasjon for mange elbilkjøpere så er det rart at de ikke har vært i nærheten av dekningen til lademekkaet Gol, men med Tesla og Bilkraft så vil det ta seg veldig opp. Saktelading på Vestlia og Bardøla er fint da.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:04


BKK sin er veldig ny, jeg har ikke ladet der ennå. Men siden Geilo er både et kryss med mye trafikk og en destinasjon for mange elbilkjøpere så er det rart at de ikke har vært i nærheten av dekningen til lademekkaet Gol, men med Tesla og Bilkraft så vil det ta seg veldig opp. Saktelading på Vestlia og Bardøla er fint da.
Geilo hadde lenge kun den en hurtigladeren fra Mer. Det var elendig. Nå mener jeg det heller bør bygges ut godt med destinasjonslading på hotellene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:26
Sitat fra: OlaM på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:04


BKK sin er veldig ny, jeg har ikke ladet der ennå. Men siden Geilo er både et kryss med mye trafikk og en destinasjon for mange elbilkjøpere så er det rart at de ikke har vært i nærheten av dekningen til lademekkaet Gol, men med Tesla og Bilkraft så vil det ta seg veldig opp. Saktelading på Vestlia og Bardøla er fint da.
Geilo hadde lenge kun den en hurtigladeren fra Mer. Det var elendig. Nå mener jeg det heller bør bygges ut godt med destinasjonslading på hotellene.

Helt enig. En rad med sakteladere på parkeringen til Dr Holms burde være på planen, i det lengste hjørnet slik at de ikke blir ICE-et så lett. Det er nok naturlig ice å stri med der oppe.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: JRF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:00
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:01
Er jo ikke lange strekningen fra Maurset til Geilo så ser ikke helt poenget med noen flere ladere mellom her.
Tja det er vel en del som bare skal opp på vidda også tilbake igjen fra østsiden. F.eks turgåere, eller kitere. Og det er over 10 mil fra Geilo til Dyranut og tilbake igjen. Og da er det litt kipt å måtte kjøre videre over til Maurset bare for å kunne lade for å være sikker på å kunne komme tilbake igjen. Og man mister vel en del høydemeter til Maurset? Eller må man helt til Eidfjord før man mister noe særlig høyde? Tror det bare var ladestasjon på Eidfjord sist gang jeg kjørte over på den siden for noen år siden, men det er jo fint at det har kommet på Maurset også da.

For noen år siden måtte jeg faktisk låne strøm av aggregatet på Dyranut når jeg overnattet der. Da var det bare en ladestasjon på Geilo, og den fungerte ikke (bare kuttet etter 2 minutter, også kuttet tvert hver gang jeg prøvde etter det) så jeg tok en sjanse og kjørte videre til Dyranut uten å toppe opp batteriet på Geilo. Det gikk greit når jeg fikk låne strøm på Dyranut, men uten det måtte jeg ha sjanset på å kjøre ned til Eidfjord for å lade, for jeg hadde ikke nok til å komme tilbake til Geilo.
Det er godt med stigning fra Eidfjord til Maursetparken. Noe stigning er det igjen, men da har man gjort unna det meste. Men når man er på toppen, så er det jo stort sett nedoverbakker på begge sider, så da skal man være lavt på batteriet før det blir problematisk.

Men det løser man i tilfellet med å toppe opp på Geilo på vei opp fra den siden, som har bra med hurtig/lynladere tilgjengelig Og Maursetparken om man kommer andre veien.

Ellers finnes det og noe lademuligheter ved Gol, Nesbyen og Fagernes. Andre ladere blir vel langt unna om man ikke har langrekkevidde elbil.

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-hedal-joker-hedalen/y2xpd9
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA