Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om Enhanced Autopilot.

Startet av Vw e up, torsdag 14. oktober 2021, klokken 15:17

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:51
Sitat fra: stue på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:47
Er det egentlig automatisk filskift man får da? Må man ikke uansett vri på rattet eller dytte på blinklyset?

Blinklyset må man dytte man da skifter bilen felt sjøl så slipper man å skru av ap skifte fil og skru ap på igjen.
Du må blinke og gi en liten puff, så det er like enkelt å bytte selv. Fordelen du får er at du slipper å slå AP på igjen etter skifte (og dermed slipper AP engage/disengage lydene)
Og så slutter det å virke når det er dårlig vær

Handyman

Sitat fra: stue på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:47
Er det egentlig automatisk filskift man får da? Må man ikke uansett vri på rattet eller dytte på blinklyset?
Jeg kjører alltid med venstrehånden liggede i rattet slik at AP registrerer det. Slik gjør jeg det:

Når bilen selv foreslår filskift:
- slår på "kort blink" med venstre hånd
- legger hånda tilbake i rattet
- bilen skifter fil og skrur av blinklyset

Når jeg selv vil bytte fil:
- slår på "full blink" med venstre hånd
- legger hånda tilbake i rattet
- bilen skifter fil og skrur av blinklyset

Litt usikker på hvordan det er uten EAP, men med EAP så skifter bilen ikke fil dersom det ikke er klar bane.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Bruker selv denne funksjonen flittig, og synes den er veldig behagelig å ha. Synes ikke motstanden rattet trenger for autopilot og filskifte er noe stress i det hele tatt.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

znkr

Koker ned til ACC og Autosteer for min del. Arti med flere funksjoner i starten og vise frem men  blir ikke brukt over tid. Og stoler absolutt ikke på autopark...
Model Y LR 2022

Vw e up

Høres ut for meg som EAP er litt prematur enda.

thebadger

Sitat fra: Vw e up på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:39
Høres ut for meg som EAP er litt prematur enda.
Akkurat nå fungerer ikke autopark eller summon, og Navigate on Autopilot er litt hit-and-miss (f.eks. ikke mulig å velge alternativ rute på forhånd, og maser om å legge deg tilbake i høyrefelt selv om du bare har noen sekunder før du tar igjen trafikken der).
Automatisk filskifte er bare når du tar av på motorvei. Når du bytter felt på motorvei er det halvautomatisk.

Du kan kjøpe bilen uten og så kjøpe oppgradering etter utlevering. Det er angrerett på oppgraderingen så da får du prøvd i 2 uker.

turfsurf

Sitat fra: thebadger på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:29
Automatisk filskifte er bare når du tar av på motorvei. Når du bytter felt på motorvei er det halvautomatisk.

Du blander autonomt og automatisk. Filskifte er automatisk, men du må enten bekrefte eller initiere. I USA er det autonomt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:39
Du blander autonomt og automatisk. Filskifte er automatisk, men du må enten bekrefte eller initiere. I USA er det autonomt.
Jeg blander ingenting, jeg uttaler meg pragmatisk.
Du må slå på blink og bekrefte ved å bevege på rattet, som i praksis ikke er automatisk.

turfsurf

Sitat fra: thebadger på lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:15
Jeg blander ingenting, jeg uttaler meg pragmatisk.
Du må slå på blink og bekrefte ved å bevege på rattet, som i praksis ikke er automatisk.
Pragmatikk har lite med dette å gjøre.

Selve filskiftet er automatisk. Du må si fra at det er greit. Dette er definisjonen av automatisk i en mengde industrier.

Man må foresten ikke dreie på rattet, det holder at det er ett moment der i øyeblikket blinklyset aktiveres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:24
Pragmatikk har lite med dette å gjøre.

Selve filskiftet er automatisk. Du må si fra at det er greit. Dette er definisjonen av automatisk i en mengde industrier.

Man må foresten ikke dreie på rattet, det holder at det er ett moment der i øyeblikket blinklyset aktiveres.
Og her snakker vi om hva det har å si i praksis, ikke hva industrien mener.
Hvis datteren min sier at hun må på do, så må jeg hjelpe henne av med klærne og sette på barnesete på doskålen så går hun ikke på do på egenhånd, selv om hun gjør selve tissingen.

Hvis du alltid har barnesetet på doskålen betyr det ikke at du ikke trenger det.

Handyman

Sitat fra: thebadger på søndag 17. oktober 2021, klokken 10:52
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:24
Pragmatikk har lite med dette å gjøre.

Selve filskiftet er automatisk. Du må si fra at det er greit. Dette er definisjonen av automatisk i en mengde industrier.

Man må foresten ikke dreie på rattet, det holder at det er ett moment der i øyeblikket blinklyset aktiveres.
Og her snakker vi om hva det har å si i praksis, ikke hva industrien mener.
Hvis datteren min sier at hun må på do, så må jeg hjelpe henne av med klærne og sette på barnesete på doskålen så går hun ikke på do på egenhånd, selv om hun gjør selve tissingen.

Hvis du alltid har barnesetet på doskålen betyr det ikke at du ikke trenger det.
Må si meg helt enig med turfsurf, man starter automatisk filskift ved å dra retningsvisere til første trinn (hånda må riktignok legges i rattet (som den alltid skal ved autostyring), men man kan faktisk vri motsatt vei). Man må altså ikke styre selv bare kvittere tilstedeværelse og overvåking. Da starter det jeg definerer som automatisk filskift: bilen sjekker om det er ledig i nabofila (noe den egentlig allerede vet), deretter aktiveres bliklyset, bilen styrer seg over i nabofila og akselererer når den går klar av bilen foran, deretter slår den av blinklyset. Alt helt automatisk.
Hvis datteren din går på do selv dersom du svarer at det er OK, så kan det kalles automatisk i denne sammenhengen, men slik du beskriver det er det jo du som gjør store deler av dobesøket hennes, i stedet for at du er der og "overvåker".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: Handyman på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:17
Må si meg helt enig med turfsurf, man starter automatisk filskift ved å dra retningsvisere til første trinn (hånda må riktignok legges i rattet (som den alltid skal ved autostyring), men man kan faktisk vri motsatt vei). Man må altså ikke styre selv bare kvittere tilstedeværelse og overvåking. Da starter det jeg definerer som automatisk filskift: bilen sjekker om det er ledig i nabofila (noe den egentlig allerede vet), deretter aktiveres bliklyset, bilen styrer seg over i nabofila og akselererer når den går klar av bilen foran, deretter slår den av blinklyset. Alt helt automatisk.
Du kan dra retningsviseren hele veien, er kun S og X du må bruke første nivå.
Å bytte felt innebærer følgende:
Sjekke om det er ledig - dette må du gjøre selv
Slå på blinklys - dette må du gjøre selv
Svinge rattet - her må du gi litt motstand, så tar bilen over mens du fortsatt holder på rattet (særdeles viktig i tilfelle den avbryter filskiftet og du må ta over)
Slå av blinklys - dette slipper du

Så det filskifte på EAP løser for deg er at du bruker litt mindre krefter på å svinge rattet, og du slipper å slå av blinklyset etterpå.
Og det er helt greit for meg om du synes det er verdt pengene.

automat

Sitat fra: thebadger på søndag 17. oktober 2021, klokken 16:57

Så det filskifte på EAP løser for deg er at du bruker litt mindre krefter på å svinge rattet, og du slipper å slå av blinklyset etterpå.
Og det er helt greit for meg om du synes det er verdt pengene.

Det viktigste er at man slipper å deaktivete autopilot ved feltskifte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: thebadger på søndag 17. oktober 2021, klokken 16:57
Sitat fra: Handyman på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:17
Må si meg helt enig med turfsurf, man starter automatisk filskift ved å dra retningsvisere til første trinn (hånda må riktignok legges i rattet (som den alltid skal ved autostyring), men man kan faktisk vri motsatt vei). Man må altså ikke styre selv bare kvittere tilstedeværelse og overvåking. Da starter det jeg definerer som automatisk filskift: bilen sjekker om det er ledig i nabofila (noe den egentlig allerede vet), deretter aktiveres bliklyset, bilen styrer seg over i nabofila og akselererer når den går klar av bilen foran, deretter slår den av blinklyset. Alt helt automatisk.
Du kan dra retningsviseren hele veien, er kun S og X du må bruke første nivå.
Å bytte felt innebærer følgende:
Sjekke om det er ledig - dette må du gjøre selv
Slå på blinklys - dette må du gjøre selv
Svinge rattet - her må du gi litt motstand, så tar bilen over mens du fortsatt holder på rattet (særdeles viktig i tilfelle den avbryter filskiftet og du må ta over)
Slå av blinklys - dette slipper du

Så det filskifte på EAP løser for deg er at du bruker litt mindre krefter på å svinge rattet, og du slipper å slå av blinklyset etterpå.
Og det er helt greit for meg om du synes det er verdt pengene.
På TM3/Y holder det med første trinn på blinklyset (NoA), men man kan også dra til trinn 2!
Så lenge vi er på Level 2 må man uansett sjekke trafikken, og man må ikke "svinge på rattet" det holder med en lett berøring (hånda hviler), hvilken vei kreftene går betyr ingenting. En hånd skal jo uansett ligge i rattet.
Jeg har heller aldri sagt at jeg synes det er verdt pengene. Det må hver enkelt vurdere selv. Da jeg bestilte TM3 var det EAP, eller ingenting. Da ble den svinedyre EAP, som ble oppgradert uten kostnad til FSD.
Da jeg bestilte TMY la jeg inn FSD fordi jeg antok at den kom til å bli dyrere, og at det skulle bli mulig å endre bestillingen i ettertid. Siden jeg da fikk bilen 75000,- billigere ville det koste meg mye å fjerne FSD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: Handyman på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:05
På TM3/Y holder det med første trinn på blinklyset (NoA), men man kan også dra til trinn 2!
Så lenge vi er på Level 2 må man uansett sjekke trafikken, og man må ikke "svinge på rattet" det holder med en lett berøring (hånda hviler), hvilken vei kreftene går betyr ingenting. En hånd skal jo uansett ligge i rattet.
Jeg har heller aldri sagt at jeg synes det er verdt pengene. Det må hver enkelt vurdere selv. Da jeg bestilte TM3 var det EAP, eller ingenting. Da ble den svinedyre EAP, som ble oppgradert uten kostnad til FSD.
Da jeg bestilte TMY la jeg inn FSD fordi jeg antok at den kom til å bli dyrere, og at det skulle bli mulig å endre bestillingen i ettertid. Siden jeg da fikk bilen 75000,- billigere ville det koste meg mye å fjerne FSD.
Hvor tung berøring avhenger av styremodus. Jeg bruker sport, og da må du dra så hardt at du neste drar bilen ut av autopilot.
Sitat fra: automat på søndag 17. oktober 2021, klokken 20:53
Det viktigste er at man slipper å deaktivete autopilot ved feltskifte.
Det trenger du ikke lengre, det fikset de for et par år siden, så nå slår den av ap i det du slår på blinken.
Så sånn sett slipper du å slå på AP igjen etter filskifte, som er kjekt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA