Rustbeskyttelse?

Startet av trondhla, tor 14. okt 2021, kl. 12:00

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Ingeniøren på tor 04. nov 2021, kl. 07:51
Sitat fra: Merce på ons 03. nov 2021, kl. 20:58
Hvem er det egentlig som kjøper ny Tesla med det formål å ha den så lenge at rust blir et problem?

Må si det ikke høres så veldig miljøvennlig ut.. :).
Det må du forklare.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Radial

Sitat fra: DagfinnN på tor 04. nov 2021, kl. 08:33
Hvem er det egentlig som kjøper ny Tesla med det formål å ha den så lenge at rust blir et problem?

Det må du forklare.

Det forklarer seg jo selv? Nybilproduksjon er ikke null-utslipp akkurat 🙂

1:1 bytte når bilen er brukt opp, er det mest gunstige for klima og lommebok. I praksis er det ikke slik for mange av dagens eierskap, men det er det mest gunstige, og desto lenger bilen varer jo bedre er det. Rust kondemnerer svært mange moderne kjøretøy.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Radial på tor 04. nov 2021, kl. 09:20

Det må du forklare.

1:1 bytte når bilen er brukt opp, er det mest gunstige for klima og lommebok. I praksis er det ikke slik for mange av dagens eierskap, men det er det mest gunstige, og desto lenger bilen varer jo bedre er det. Rust kondemnerer svært mange moderne kjøretøy.
:+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

DagfinnN

Det må du forklare.

Du viser en total mangel på forståelse av hva som skjer. Om du kjøper en ny bil etter 2 år, vil en annen med en eldre bil kjøpe din gamle. Dette gjentar seg nedover i kjeden. Helt nederst vil en versting av en fossil-bil bli vraket. Og selge 2 år gammel elbiler er en gavepakke til miljøet for verdikjeden. For den som gjør det er det selvsagt ingen god butikk.
Det spiller ingen rolle for miljøet hvem som eier bilene. De lever til de er klare for å bli kondemnert uavhengig av hvor mange eiere som er innom.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Ingeniøren

Rust eller ikke rust kan bety at bilen lever ned mot bare 10 år eller opp mot 20 år. Det viktigste for dette er en god konstruksjon fra fabrikken kombinert med god beskyttelse enten fra fabrikk eller tredjepart. Gjøres ikke dette fra bilen er ny har du nærmest tapt.

En lang levealder er helt klart mest miljøvennlig !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Merce

Poenget var at svært få kjøpere kommer til å eie bilen så lenge at rust kommer til å bli et problem. De færreste ønsker å betale rustbeskyttelse for andre...

Radial

Men nå har jeg tenkt å ha bilen i 8-10år da, derfor beskytter jeg vår Y. Da varer forhåpentligvis subframe forran og bak en stund også, den er knapt lakkert svart 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Merce på tor 04. nov 2021, kl. 22:13

Poenget var at svært få kjøpere kommer til å eie bilen så lenge at rust kommer til å bli et problem. De færreste ønsker å betale rustbeskyttelse for andre...

Igjen, ikke særlig miljøvennlig tenkt - men slik er vel samfunnet blitt. Litt som Boris som står på talestolen med en stor pekefinger om at nå er det 10 på 12 og nå må vi f... meg skjerpe oss, før han tar privatflyet sitt hjem...Er vel også derfor det går lukt til hælvete med jorda... ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlaM

Sitat fra: Merce på tor 04. nov 2021, kl. 22:13

Ganske imponerede trangsynthet egentlig. Nesten så man lurer på om det er parodi. Men selv en 100% egoist kan vel forstå at begynnende rust reduserer bruktverdien?
'21 3LR

Merce

Sitat fra: snakkesalig på fre 05. nov 2021, kl. 12:00
Du verden. Man er trangsynt og egoist om man ikke rustbeskytter nybilen sin?
Helt tullete kommentar!
Selger man innen tre fire år har det ingen verdi for deg som eier.

Du må selvsagt bruke pengene til til hva du vil, jeg bytter bil hvert tredje til fjerde år og hvorvidt bilen har fått ekstra rustbeskyttelse har aldri vært tema i salgsprosessen.

Benny76

Hei, jeg ser at denne tråden spora litt av, kanskje? ;)
Jeg lurer på hva som er den offisielle beskjeden fra Tesla angående understellsbehandling fra tredjepart?
Jeg har et par bekjente som tidligere meldte at en av grunnene til å ikke velge model 3 eller model Y, var bortfall av garanti dersom du gjorde noen form for rustbeskyttelse på bilen. Stemmer det, eller stemmer det kanskje ikke lenger?

geear

Dette får du bedre svar på svart på hvitt på tesla.com, enn meninger fra Elbilforum:

https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Radial

Som sagt, det påvirker ikke garantien til selve bilen, så lenge det er gjort riktig og ikke fyllt el-nett, motorer, lykter og annet med understellsmasse. Altså er det ufattelig viktig at vedkommende som sprøyter bilen KAN hvordan man behandler slike biler.

Derimot bryter du den ekstremt begrensede rust-garantien mot GEJNNOMrustning innenfra og ut pga produksjons-feil.

Men du får 15års garanti fra feks Mercasol mot all rust hvis du behandler (hos en seriøs forhandler).,og følger opp med kontroll og eventuell ekstra behandy hvert 3.år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Benny76

førategangtesla

Tar opp igjen denne tråden istedenfor å lage ny, det er jo fortsatt en aktuell problemstilling her i Norge ikke minst med den saltsørpa mange av oss kjører på i flere måneder.

Er det noen som har fått utført fluidfilm behandling og fått montert dette RB3 settet til model 3 og y? Jeg må si at det frister å få behandlet bilen når den snart kommer allerede før rust har rukket å få tak noen plass. Jeg er ikke redd for å ødelegge noe, tvert imot. Det eneste jeg har av bekymring er at tesla kommer til å sette seg på bakbeina for hver eneste ting og skylde på rustbehandling om jeg skulle få noe som jeg må reklamere på. Altså norsk lov er jo gjeldende og det må jo bevises at fluidfilm har skadet komponenten, men hvis det skal bli noe veldig styr så er det jo kjedelig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA