Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 rapidgater.....

Startet av trondhla, mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59

« forrige - neste »

icreate

Hrmm.
Ni kanske kan la de vare om TB nu? Jag vill hellre veta om det är någon med Ioniq 5 som upplevt samma problem, eller om det är ett fel på just den bilen.

advale

#46
 "I was trying to hammered it and ride on the 200 kilowatt-wave"

Tygg litt på hva som sies her. Hele setningen er nein nein nein!

Hammered it and ride = bilen er i bevegelse.
For å motta kilowatt = bilen må være stillestående.

Så hvordan kan man være i (ekstrem) bevegelse samtidig man lader i stillestående? Det går ikke.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 18:59
Han gir gass for at batteriet skal bli varmt, slik at han kan få 200kW ladeeffekt. Du kan ikke overføre tallene for ladeeffekt til kmt.
Å få kaldt batteri og mindre ladehastig gjelder kun for korte turer slik at batteriet rekker ikke å bli varm. Det er vel ikke-tema når man kjører 1000km på under 12 timer (og sommer-ish temperatur)

Jeg sjekket videoen fra Norge-testen. Han valgte å lade allerede, merkelig nok, etter å ha brukt bare 55 % prosent og selv da tok den imot mind-blowing 190kilowatt(!). Så hvorfor i alle dager skulle han henge seg opp i kilowatt-wave under hele Sverige-testen når bilen IKKE har noe problemer med kaldt batteri?

Sitat fra: automat på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:10
Så langt har vi din subjektive oppfatning av at TB kjører som et svin.

Hjelper det deg å heller høre på kona hans? Hun sier at han kjører som et svin  :laugh:

Øyvind.h

#47
Jeg tror bare vi får konstatere at du holder fast ved din tolkning. All informasjonen og forklaring du trenger for å forstå det nødvendige ligger nå i tråden.
For min del har kaldt batteri så langt vært større utfordring enn varmt batteri ved hurtiglading av I5. Det blir bedre med sommer enn vinter :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ID4

Tenker Bjørn Nyland har hatt mye underholdning av å lese denne tråden :)

Advale ser ut til å sitte med sin egen fasit.

Tror vel ikke Bjørn er noen sinke i trafikken, men Advale sin versjon er hinsides.

Merce

Sitat fra: advale på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 00:43
Man må ta TB med en klype salt når han begir seg ut på disse lang-testene. Det kan være litt "fake news" fra den kanten.

TB kjører som en svin. Han cruiser på 200km/t+ og akkurat på denne testen velger han å starte kl 4 så han kan unngå mest mulig trafikk (og holde farten oppe). Så får man bestemme selv hvor relevant det er...

Det er tull, han sier han sier han kjører "speed limit + vat" (slik de fleste vel gjør), og da er det useriøst å hevde han kjører i 200km/t. Med mindre du har noe mer håndfast å komme med.

OlaM

Jeg kjører absolutt ikke fartsgrense +25%.
'21 3LR

FThorsen

Jeg tipper at dette problemet en del testere har opplevd er en defekt som det er en service bulletin ute på;
Check coolant loss and, if necessary, replace coolant pump, IONIQ 5 (NE)

Jeg fikk bilen min sjekket for dette, og det var ikke noe problem på den. Men så har jeg heller ikke fått testet skikkelig hurtigladning (Ionity) da det er ett stykke til nærmeste lader.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Øyvind.h

Tror han sjekket kjølevæsken nettopp fordi han er klar over at noen har hatt lekkasje/lavt nivå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Han sjekket det ja, var ikke noe problem der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

advale

#54
Sitat fra: Merce på onsdag 03. november 2021, klokken 20:21
Det er tull, han sier han sier han kjører "speed limit + vat" (slik de fleste vel gjør), og da er det useriøst å hevde han kjører i 200km/t. Med mindre du har noe mer håndfast å komme med.

+ vat? Du vet hva vat betyr ikkesant? Nettopp, det er stilen til TB. Han bruker mye ordlek eller hva det enn heter. Det er derfor kw = kan like godt være =kmt

Det sier seg selv at han kjører langt over speedlimit når han legger over passet sitt for å gjemme den vekk, ref Tesla-videoen. Mens på ES8 var det ingen problem for han å si han holder 130km/t fordi acc fungerte opptil da. . Så bare der burde diskusjonen over speed-limit legges dødt..

(FYI, han VILLE kjøre mye fortere på ES8 men acc holdt bare til 130kmt (!!))

Kona er thai og i Asia generelt kjører de som svin - så hun er vant med "svineri" og til og med hun klager på han...  :laugh:

Det gjør mer "skade" å jojo-kjøre enn å cruise på f.eks. 165km/t.

Uansett, for å oppsummere:
* Han har allerede testet I5 i Norge - hvorfor skulle han teste den igjen i Sverige? Noen nevnte ting var ikke optimalisert ved Norge-testen, men hallo.. ja det er alltid noe som ikke er optimalisert. Titta forresten på Norge og der regnet det kuer og griser. Og det var likt forhold på Sverige-testen også. Han burde i det minste prøve å unngå dette i Sverige hvis han skal på dødt og liv re-teste igjen.
* Ekstrem fokus på ladehastighet under hele Sverige-turen. Noe som er merkelig fordi han ladet etter 55 % brukt i Norge og fikk 190kw inn. Det var ingen problemer med lade-hastigheten ved Norge-testen - hvorfor skulle han ha ekstrem fokus på det på en ny test?
* Uten at jeg har gått inn med lupe, han har ikke tatt bryet med å re-teste noen av de andre bilene?!? Dette er en gedigen varsellampe..

Alt dette tilsier at han fremprovoserte rapidgate så får han mer publisitet og mere klikk. På samme linje som biljournalister lager overskrift ved elbiler koster dobbelt så mye som diesel etc. Han nevnte også at det er vel ingen som kjører slik som han på den testen, ved å lade opptil maks 50 % for deretter å hammere videre. (hvis han er klar over dette så hvorfor i det hele tatt bry seg med en ny og virkelighetsfjern test?? ::)) Fyren er selvfølgelig glad i penger (som alle andre).

Dette er riktignok et nerde-heaven, så man diskutere gjerne flisespikkeri. Men at folk(nerder) fortsatt tror at TB er en Gud som ikke gjør noe feil blir bare lættis.

Skal bli morsomt å følge han videre når babyen kommer. Han mente jo det var et helvetes ork å ha en gravid kone på tur og gledet seg til ting går tilbake til normalen når babyen kommer  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ingen normale folk kjører slik som han gjør uansett, der man gasser på ekstremt og holder seg under 50%.. Så rapidgate er det minste problemet.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: advale på tirsdag 16. november 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Merce på onsdag 03. november 2021, klokken 20:21
Det er tull, han sier han sier han kjører "speed limit + vat" (slik de fleste vel gjør), og da er det useriøst å hevde han kjører i 200km/t. Med mindre du har noe mer håndfast å komme med.

+ vat? Du vet hva vat betyr ikkesant? Nettopp, det er stilen til TB. Han bruker mye ordlek eller hva det enn heter. Det er derfor kw = kan like godt være =kmt

Det sier seg selv at han kjører langt over speedlimit når han legger over passet sitt for å gjemme den vekk, ref Tesla-videoen. Mens på ES8 var det ingen problem for han å si han holder 130km/t fordi acc fungerte opptil da. . Så bare der burde diskusjonen over speed-limit legges dødt..

(FYI, han VILLE kjøre mye fortere på ES8 men acc holdt bare til 130kmt (!!))

Kona er thai og i Asia generelt kjører de som svin - så hun er vant med "svineri" og til og med hun klager på han...  :laugh:

Det gjør mer "skade" å jojo-kjøre enn å cruise på f.eks. 165km/t.

Uansett, for å oppsummere:
* Han har allerede testet I5 i Norge - hvorfor skulle han teste den igjen i Sverige? Noen nevnte ting var ikke optimalisert ved Norge-testen, men hallo.. ja det er alltid noe som ikke er optimalisert. Titta forresten på Norge og der regnet det kuer og griser. Og det var likt forhold på Sverige-testen også. Han burde i det minste prøve å unngå dette i Sverige hvis han skal på dødt og liv re-teste igjen.
* Ekstrem fokus på ladehastighet under hele Sverige-turen. Noe som er merkelig fordi han ladet etter 55 % brukt i Norge og fikk 190kw inn. Det var ingen problemer med lade-hastigheten ved Norge-testen - hvorfor skulle han ha ekstrem fokus på det på en ny test?
* Uten at jeg har gått inn med lupe, han har ikke tatt bryet med å re-teste noen av de andre bilene?!? Dette er en gedigen varsellampe..

Alt dette tilsier at han fremprovoserte rapidgate så får han mer publisitet og mere klikk. På samme linje som biljournalister lager overskrift ved elbiler koster dobbelt så mye som diesel etc. Han nevnte også at det er vel ingen som kjører slik som han på den testen, ved å lade opptil maks 50 % for deretter å hammere videre. (hvis han er klar over dette så hvorfor i det hele tatt bry seg med en ny og virkelighetsfjern test?? ::)) Fyren er selvfølgelig glad i penger (som alle andre).

Dette er riktignok et nerde-heaven, så man diskutere gjerne flisespikkeri. Men at folk(nerder) fortsatt tror at TB er en Gud som ikke gjør noe feil blir bare lættis.

Skal bli morsomt å følge han videre når babyen kommer. Han mente jo det var et helvetes ork å ha en gravid kone på tur og gledet seg til ting går tilbake til normalen når babyen kommer  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ingen normale folk kjører slik som han gjør uansett, der man gasser på ekstremt og holder seg under 50%.. Så rapidgate er det minste problemet.

Jeg har alltid blitt imponert av folk som spekulerer i andres handlinger og motiver uten å selv være tilstede, og som klarer å lage en konklusjon av det, basert på disse spekulasjonene. Kudos.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Vaduz


Daniel_0007

Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Model 3 2019 LR Rwd

nordmannisverige

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?

Tosran

Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 24. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 11:23
Ser ut som TeslaBjørn har funnet ut hvorfor den rapid gate`t

https://youtu.be/YoWETRlSCoc

Kort fortalt når man har på ac i bilen mens man lader så blir batteriet for varmt, kanskje derfor folk her ikke merker det da veldig få folk sitter i bilen når man lader, de fleste er ute og går på do eller spiser.
Kan det brukes til vår fordel, dvs kjøre a/c på fullt nå på vinteren for å varme batteriet så man får mer enn 103kW?
Noen som har testet, helst med OBD-app?
Det vil vel virke mot sin hensikt. Når du lader på vinteren burde en vel også slå av A/C? sånn at den kan bruke enheten til å varme opp batteriet istedet for cupee'n?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA