Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 rapidgater.....

Startet av trondhla, mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59

« forrige - neste »

trondhla

Tesla Bjørn har testet en Ioniq 5 1000 km sørover i Sverige fra Oslo og den rapidgater(!) under testen. Etter noe langkjøring havner batteritemperaturen på ca. 40C og ladehastighet samt motoreffekt begge strupes. Det må da være noe galt med denne spesifikke bilen eller?
I tillegg er forbruket på 278 wh/km for testen som helhet men det er normalt for motorveikjøring i Sverige på våt veibane

Videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

haraldk

Det er den samme demo/pressebilen som Kris Rifa også rapporterte problemer med (Thermal Throttling). Ingen andre har rapportert dette. Får håpe det er noe muffens med batterikjølingen på kun denne ene bilen.

Forøvrig grundig diskutert her: https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-5-awd-thermal-throttling.38074/

Det nevnes bl.a. en test under mye høyere temperaturer gjennom Tyskland i sommer uten at de opplevde noe lignende.

advale

#2
Man må ta TB med en klype salt når han begir seg ut på disse lang-testene. Det kan være litt "fake news" fra den kanten.

TB kjører som en svin. Han cruiser på 200km/t+ og akkurat på denne testen velger han å starte kl 4 så han kan unngå mest mulig trafikk (og holde farten oppe). Så får man bestemme selv hvor relevant det er...

Daniel_0007

Sitat fra: advale på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 00:43
Man må ta TB med en klype salt når han begir seg ut på disse lang-testene. Det kan være litt "fake news" fra den kanten.

TB kjører som en svin. Han cruiser på 200km/t+ og akkurat på denne testen velger han å starte kl 4 så han kan unngå mest mulig trafikk (og holde farten oppe). Så får man bestemme selv hvor relevant det er...


Tror du virkelig han holder 200 gjennom Sverige? Der han kjørte 200 var i fri fart gjennom Tyskland med model y uten å rapidgate.
Grunnen til han kjører tidlig på morgenen er å unngå kø slik at han ikke trenger å trekke fra så mye tid slik at testen blir mer fair.
Uansett som med leaf så er det få som vil oppleve rapidgate med ioniq 5, hvor ofte kjører man 100 mil på en dag? Ihvertfall på motorvei, kanskje tyskerne vil oppleve det mer.
Model 3 2019 LR Rwd

advale

Man trenger ikke å være i Tyskland for å kjøre i 200km/t... Er mye trafikk på autobahn så hvis man er oppe kl 4 i Norge får man helt sikkert kjørt mye lengre strekninger der man kan ligge flat 200km/t. I Tyskland er det også bare enkelte strekninger der man har fri hastighet.

hELgenen

200 i Norden er uansett ulovlig. Men mulig slike ting ikke stopper TB fra å prøve? Synes også de såkalte testene hans begynner å miste verdi. Det skyldes flere ting,men vind,vær,felg og dekktype betyr ofte mer enn hva som testene klarer å vise. Dessuten synes jeg denne 1000 km challenge gir lite verdi nå som bil etter bil begynner å få lang rekkevidde. Mao testen vil miste sin verdi i takt med at rekkevidden øker og nå er vi kanskje i et grenseland ett år til?Bilene har snart så lang rekkevidde at alle klarer seg med en eller to ladestopp.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:49
Dessuten synes jeg denne 1000 km challenge gir lite verdi nå som bil etter bil begynner å få lang rekkevidde. Mao testen vil miste sin verdi i takt med at rekkevidden øker og nå er vi kanskje i et grenseland ett år til?Bilene har snart så lang rekkevidde at alle klarer seg med en eller to ladestopp.
Snevert å tro at alle kjører norsk landevei. Synes egentlig det knapt er noen biler som har "lang" rekkevidde. iX50 og EQS nærmer seg. 30+ mil med skaphenger og 50 mil på Autobahn så kan vi snakke om lang rekkevidde.

Nettopp kort rekkevidde på motorvei er ett av de store ankepunktene mot Ioniq 5.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nordmannisverige

Det virker på meg som Ioniq5 har veldig mange innstillinger (spesielt på regen) som gjør at framre motoren kobler inn i ECO-mode.

Som jeg har forstått det så overrider iPedal ECOmode når det gjelder bruk av AWD???

Når det gjelder rapidgate, så virker det også å være et problem om man kjører laaangt og hurtiglader mye under kort tid (samme dag), for meg som kjører max 60 mil før jeg tar kvelden, så blir det neppe ett problem, eller?

turfsurf

Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 16:17

Når det gjelder rapidgate, så virker det også å være et problem om man kjører laaangt og hurtiglader mye under kort tid (samme dag), for meg som kjører max 60 mil før jeg tar kvelden, så blir det neppe ett problem, eller?
På norsk landevei blir det vel ikke ett problem. 60 mil er jo en ladestopp fra 10-80%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jorn01

#9
Statistikken sier at gjennomsnittlig kjørelengde for biler i Norge er ca. 1200 mil per år. Det er omtrent så langt vi pleier å kjøre også.

For oss har I5 tilstrekkelig rekkevidde for alle våre daglige turer, inkludert tur/retur hytta og familiebesøk - uten hurtiglading underveis. Jf. statistikken gjelder dette trolig mange andre også, siden vi altså er nokså gjennomsnittlige.

Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.

Porsche/Lambogini/Ferrari/BMW/AMG/Audi og Tesla har mye lekkert, trolig kan spesielt modellene som benytter flytende drivstoff være gode alternativer 😉

turfsurf

Sitat fra: Jorn01 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:30
Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.
Ja, det sier seg jo selv at hvis man ønsker lang rekkevidde og rask lading ikke bør velge en bil med medium rekkevidde og rapidgating.

Synes dog det er merkelig hvis en bil som ett av de viktigste salgsargumentene til er lynladig ikke kan kjøre 100 mil på motorvei uten problemer.

Tror mest på at det er problem med den spesifikke bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: advale på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 01:29
Man trenger ikke å være i Tyskland for å kjøre i 200km/t... Er mye trafikk på autobahn så hvis man er oppe kl 4 i Norge får man helt sikkert kjørt mye lengre strekninger der man kan ligge flat 200km/t. I Tyskland er det også bare enkelte strekninger der man har fri hastighet.

Han pleier å ligge 10% over fartsgrensa. Han startet kl 04 denne gangen siden testen er gjort på en ukedag og han ønsker ikke å stå i kø gjennom Gøteborg i rushtiden.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

Sitat fra: Jorn01 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:30
Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.
Ettersom jeg foretrekker elbil er jeg sjeleglad for at jeg ikke har behov for 1000km i 200km/t ofte :)
Men hva som er lang rekkevidde vil en aldri bli enige om. Noen synes en tur på 5-10 mil er langt. Andre forventer at bilen klarer minst 12-1500km på en tank. Og noen kjører 1000km på en dag med campingvogn på slep, på motorvei og alt annet enn 5 minutter stopp er helt ubrukelig.

Forrige langtur med Ioniq 5 gikk fra Oslo til dyreparken i Kristiansand, med overnatting i Risør på veien (uten lademulighet der den natten).
Da var det greit å kunne stoppe på Ionity rett før dyreparken og fylle på drøyt 56kWh på 20 minutter. Snittet når vi hadde «mer enn nok» var egentlig 180-190kW, men ble stående og vente på en kamerat som ladet med 50-60kW på en annen lader når I5`en tok 220kW.

Men – Hyundai må få på plass preheat på vei til lader. Hjelper jo ikke at bilen leverer knallbra i NAF ladetest på sommeren, om hastigheten blir veldig lav på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Campingvogn er jo en ganske laidback ferie, i tillegg krever det mye admin i form av rygging på plass, tømming av dass osv. Derfor undrer det meg veldig at folk som driver med denne aktiviteten bestemmer seg for å dra veldig langt med mye hastverk. Veldig glad jeg slipper, det høres skikkelig kjipt ut. Det som hadde vært digg er jo bare å parkere for kvelden inntil en saktelader uten å hekte av.

Uansett, hvis det viser seg at Ioniq 5 er litt sensitiv for dette på sommerferietur i 110+ så er det uansett ikke noe stort problem. Noen minutter ekstra på Circle K til å stå i kassekø, gå på do, scrolle mobil osv.
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på onsdag 13. oktober 2021, klokken 13:37
Campingvogn er jo en ganske laidback ferie, i tillegg krever det mye admin i form av rygging på plass, tømming av dass osv. Derfor undrer det meg veldig at folk som driver med denne aktiviteten bestemmer seg for å dra veldig langt med mye hastverk. Veldig glad jeg slipper, det høres skikkelig kjipt ut. Det som hadde vært digg er jo bare å parkere for kvelden inntil en saktelader uten å hekte av.

Jeg har kjørt ca. 15.000km med vogn bak en Tesla X75D i år. Ikke noe stress med rygging, om det er knotete så kobler jeg av og bruker moveren på vogna ;) Dass tømmes kanskje en gang i uka eller litt oftere, holder alltid utkikk etter "tømme-skilt" og tar en tømming om det skulle passe.

Og ja, har flere ganger parkert inntil en saktelader for kvelden uten å hekte av :) Har endog stått på SuC over natta, det må vel være innafor når man ankommer kl. 23:00 og drar 07:00 på en plass med 20 uttak. Men dessverre må jeg ofte hekte av for å hurtiglade, det er få plasser utenom SuC der det går an å lade med vogna påkoblet.

Har også med meg overgang fra Type 2 til schuko, da kan jeg lade også vogna på saktelader over natta om batteriet begynner å bli tomt og været er grått så solcellene ikke holder tritt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA