Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet på TM3 LR 2021

Startet av kokkos, fredag 08. oktober 2021, klokken 13:35

« forrige - neste »

kokkos

Hei,

Jeg hentet en ny TM3 LR nå i september, og er veldig fornøyd med bilen. Det var den eneste TM3-en jeg så da jeg hentet den!

Hjemme har jeg en Easee-lader, som er koplet på en 32 A kurs (IT-nett). Bilen lader på 32 A til å begynne med, og holder gode 7 kW en stund. Men etter en viss tid går den ned til 5 kW og 24 A, selv når jeg deaktiverer alt av smartlading og slikt. Er det andre som opplever det samme? Hvordan får jeg fikset det?
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

Handyman

Hvilken spenning viser bilen? Hvis spenningen blir lav så begrenser bilen strømmen.
Effektene du oppgir tyder på at det er en en-fasekurs, stemmer det? En 3-fasekurs vil for eksempel gi deg 6,4kW ved bare 16A, og er mye gunstigere. Ved 11kW trefase vil den trekke 28A.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kokkos

Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:07
Hvilken spenning viser bilen? Hvis spenningen blir lav så begrenser bilen strømmen.
Effektene du oppgir tyder på at det er en en-fasekurs, stemmer det? En 3-fasekurs vil for eksempel gi deg 6,4kW ved bare 16A, og er mye gunstigere. Ved 11kW trefase vil den trekke 28A.

Riktig, har enfas IT-nett. Bilen viser 215-230 V.
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

paalsen

#3
Kan det ha noe med å gjøre hvilken fase-modus du har valgt i appen? Står den på 1-fase eller automatisk?
Den må stå på automatisk eller 3-fase for å få 11kW tror jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: kokkos på fredag 08. oktober 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:07
Hvilken spenning viser bilen? Hvis spenningen blir lav så begrenser bilen strømmen.
Effektene du oppgir tyder på at det er en en-fasekurs, stemmer det? En 3-fasekurs vil for eksempel gi deg 6,4kW ved bare 16A, og er mye gunstigere. Ved 11kW trefase vil den trekke 28A.

Riktig, har enfas IT-nett. Bilen viser 215-230 V.
Varierer spenningen mye, eller er den stabil? Hvis den pendler så kan det være årsaken. Stabil spenning ned til 210V skal gå fint.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Begynner spenningen på 230V i det du plugger inn, men synker til 215V etterhvert som den øker strømmen til 32A? I så fall er det logikk i bilen som skrur ned strømtrekket. For med spenningsfall på 15V ved 32A, så er det 480W som "blir borte" på veien, og du vil ikke ha brann i det elektriske anlegget. Derfor justerer bilen ned strømtrekket for å forsøke å unngå varmgang i kabler i huset ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kokkos

Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 18:18
Sitat fra: kokkos på fredag 08. oktober 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:07
Hvilken spenning viser bilen? Hvis spenningen blir lav så begrenser bilen strømmen.
Effektene du oppgir tyder på at det er en en-fasekurs, stemmer det? En 3-fasekurs vil for eksempel gi deg 6,4kW ved bare 16A, og er mye gunstigere. Ved 11kW trefase vil den trekke 28A.

Riktig, har enfas IT-nett. Bilen viser 215-230 V.
Varierer spenningen mye, eller er den stabil? Hvis den pendler så kan det være årsaken. Stabil spenning ned til 210V skal gå fint.

Spenningen varierer litt, men holder seg stort sett mellom 225 og 215 V, med noen dipper ned på 210. Anlegget er akkurat oppgradert, og det er tatt hensyn til lading av elbil.
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

kokkos

Sitat fra: sjokomelk på fredag 08. oktober 2021, klokken 19:25
Begynner spenningen på 230V i det du plugger inn, men synker til 215V etterhvert som den øker strømmen til 32A? I så fall er det logikk i bilen som skrur ned strømtrekket. For med spenningsfall på 15V ved 32A, så er det 480W som "blir borte" på veien, og du vil ikke ha brann i det elektriske anlegget. Derfor justerer bilen ned strømtrekket for å forsøke å unngå varmgang i kabler i huset ditt.

Den begynner stort sett på 225-230. Anlegget skal være dimensjonert til elbillading på 32 A, så det burde ikke være noe varmgang noe sted.

Jeg har hatt elektriker på besøk i dag, han mente at det enten er bilen som gjør noe rart, eller at det er såpass gammelt strømnett i nabolaget til at det blir dipper på 10-20 V, og at det ikke er til å unngå.

Jeg har sendt spørsmål til Easee/Tibber og Tesla om dette.
Tibber har svart, og sier at det ikke skyldes noe fra deres side, med tanke på smartlading.

Tesla svarer vel i løpet av noen dager.

Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

sjokomelk

Med så stort spenningsfall er det noe som ikke er dimensjonert riktig et sted. Enten kabling, eller trafoen til nettselskapet ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: kokkos på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:22
Jeg har hatt elektriker på besøk i dag, han mente at det enten er bilen som gjør noe rart, eller at det er såpass gammelt strømnett i nabolaget til at det blir dipper på 10-20 V, og at det ikke er til å unngå.
Altså, hvis en enkelt last på 32A fører til en dipp på 10-20V i nabolaget så har nabolaget virkelig store problemer. Hva skjer når folk kommer hjem etter jobb og fyrer opp induksjonstoppene da?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kokkos

#10
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 12:17
Sitat fra: kokkos på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:22


Altså, hvis en enkelt last på 32A fører til en dipp på 10-20V i nabolaget så har nabolaget virkelig store problemer. Hva skjer når folk kommer hjem etter jobb og fyrer opp induksjonstoppene da?

Spørsmålet blir da om det er bilen min som gjør det, eller om det er alle elbilene, komfyren og vaskemaskinene som gjør det.
Jeg har hatt elektriker på besøk i dag, han mente at det enten er bilen som gjør noe rart, eller at det er såpass gammelt strømnett i nabolaget til at det blir dipper på 10-20 V, og at det ikke er til å unngå.
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 12:17
Sitat fra: kokkos på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:22
Jeg har hatt elektriker på besøk i dag, han mente at det enten er bilen som gjør noe rart, eller at det er såpass gammelt strømnett i nabolaget til at det blir dipper på 10-20 V, og at det ikke er til å unngå.
Altså, hvis en enkelt last på 32A fører til en dipp på 10-20V i nabolaget så har nabolaget virkelig store problemer. Hva skjer når folk kommer hjem etter jobb og fyrer opp induksjonstoppene da?
De kommer helt an på hvor man bor. Det er grunnen til at e-verkene skal godkjenne ladeuttak over en viss størrelse. Og ja, induksjonstopper er problematiske de også hvis nettet ikke er stivt nok. Store enfasebelastninger er det verste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 11. oktober 2021, klokken 13:58

De kommer helt an på hvor man bor. Det er grunnen til at e-verkene skal godkjenne ladeuttak over en viss størrelse.
Nja, jeg skjønner at store enfaslaster er problematiske, men det er i så fall summen av flere. At en enkelt 32A enfas last skal føre til 10-20V spenningsdropp for hele nabolaget kjøper jeg ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 14:02
Sitat fra: Handyman på mandag 11. oktober 2021, klokken 13:58

De kommer helt an på hvor man bor. Det er grunnen til at e-verkene skal godkjenne ladeuttak over en viss størrelse.
Nja, jeg skjønner at store enfaslaster er problematiske, men det er i så fall summen av flere. At en enkelt 32A enfas last skal føre til 10-20V spenningsdropp for hele nabolaget kjøper jeg ikke.
Det er mange i Norge som sliter med store spenningsfall og svingninger, og mange av disse har ikke det man kaller et nabolag ;-)
Lange strekk ute på fra en dårlig dimensjonert nettstasjon så skal det ofte svært lite til. De nærmest nettstasjonen sliter med høy spenning og de lengst ute med store variasjoner. Nå vet jeg ikke hvor trådstarter bor, men ser at elektrikeren lufter ideen om dårlig strømnett i området. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Hvis det er tilfelle, så burde ikke nettleverandør tillate så store kurser for elbillading?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA