Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

solcelle og strømselskap

Startet av lenny, tirsdag 05. oktober 2021, klokken 00:54

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: geear på torsdag 21. oktober 2021, klokken 14:54
Får se i februar-mars hvordan strømprisen ligger an da, og ta en vurdering av om det er verdt å skifte strømleverandør. I vinter er det så lav produksjon at det er ubetydelig. Veldig mye annet som er veldig bra med Tibber, men det er klart, havner spotprisen på 10-20 øre igjen så ender det med at solcelleanlegget omtrent aldri går i 0,-.
Dersom man produserer en kwt til seg selv så sparer man ikke bare spotpris, men spotpris + effektavgift, så 10 øre blir nok rundt 50 øre +/- hvor man bor. Men litt synd at man ikke får litt mer fra effektavgiften, siden man sparer strømnettet når plussstrømmen går rett til naboen.

Prisen på ett batteri vil vel synke i overskuelig framtid, så etter hvert så kan det jo bli lønnsomt å ha eget batteri og bruke all strømmen selv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Og på 50 øre går solcelleanlegg omtrent aldri i null. Svært dårlig og usikker investering økonomisk iallfall. Penger på konto ville sannsynligvis gi bedre avkastning.

jkirkebo

Midt Energi gir meg fortsatt den beste prisen. De betaler 110 øre/kWh for inntil 8000kWh eksport pr. år. De tar et påslag på ca. 8-9 øre/kWh men det betyr lite for oss som eksporterer mye og forbruker relativt lite.For storforbrukere med små solcelleanlegg vil det selvsagt være motsatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fastlane83

Har ett nytt anlegg installert i oktober 2021, akkurat da Tibber endret fra fastpris på overskuddsstrøm til spotpris. Er derfor på jakt etter den "beste" avtalen for min del. Har funnet ut følgende til nå:
* Midt Energi har beste fastpris på 1,1 kr pr kWh
* Fjordkraft har skybatteri der du kan selge overskuddstrømmen du produserer på sommeren på ett senere tidspunkt med antagelig dyrere strømpriser

For min del beholder jeg Tibber til spotprisen holder seg under rundt 80 øre pr kWh. Etter det blir det nok skybatteri fra Fjordkraft.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Veggen

Det som ødelegger regnestykket for Fjordkraft er det store påslaget.
De fleste bruker jo mye mer strøm enn de produserer.

flux

Kan man ha både salg og kjøp av strøm innenfor en klokketime?

I følge Elhub så ser det slik ut noen timer for mitt oppsett.

keepitsimple

Det som er litt spennende nå er at det burde lønne seg å ikke bruke strømmen du produserer. Styre forbruket til natten da du vel får støtte ned til 70? øre. Også selger du på dagen til 200 øre.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

flux

#22
Jeg har forsøkt å optimere litt for salg, fikk 335kr for salg (Tibber) av ca 175 kWh av 410 kWh timer produsert nå i mars. Har 5 kW anlegg på Vestlandet 😄

Vidar_S

Sitat fra: keepitsimple på fredag 08. april 2022, klokken 13:13
Det som er litt spennende nå er at det burde lønne seg å ikke bruke strømmen du produserer. Styre forbruket til natten da du vel får støtte ned til 70? øre. Også selger du på dagen til 200 øre.

Men må (dessverre) se på spotprisen uten mva for å finne hva man får for solgt strøm og nettleien må også tas med i regnestykket på kjøpt strøm, men det er noen øre/kWh å tjene på sånt om man først går inn for det ja :) 

Var enda bedre da spotprisen lå på rundt 7 øre og man kunne tegne avtaler for å selge solcellestrøm for 1kr / kWt

Vidar_S

Sitat fra: flux på onsdag 06. april 2022, klokken 20:14
Kan man ha både salg og kjøp av strøm innenfor en klokketime?

I følge Elhub så ser det slik ut noen timer for mitt oppsett.

Med forbehold om at jeg husker helt feil så mener jeg det er sagt / skrevet at AMS-målerne sender data hvert 15 minutt eller noe sånt. Om man da produserer mer enn man forbruker i en 15 minuttersperiode og deretter bruker mer enn det produseres i neste så vil man vel kunne ha både kjøp og salg innenfor samme time ja.
Sjekket for ordens skyld på elhub selv og jeg ser det samme i min oversikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA