Jeg har skjønnt at langt fra alle strømselskap tar imot plusskunder. Det er jo håpløs: jeg vil helst beholde mitt strømavtale som jeg har! Det skulle egentlig være et minimumkrav at alle strømselskap tar imot plusskunder mot betaling av spotpris for overskuddstrøm.
Nå får man risiko at man investerer et stort beløp i et solcelleanlegg og må bytte til en ugunstig strømavtale, eller får oppleve at den avtalen som er greit nok nå endres til noe mye mer ugunstig senere.
Tar Fjordkraft solstrøm, med påslag 5.49kr/kwt. Fordelen er at den la forbruke overskuddsstrøm på et selvvalgt tidspunkt isteden for at man blir betalt der og da. Men 5.49kr i påslag er dyrt. At man kan flytte på strømmen via en virtuel batteri er smart, så lenge det varer: Må koste selskapet dyrt! Men det er jo spesielt gunstig med store anlegg som produserer mye om sommeren, som man da har tilgode til vinteren. Skjønner ikke hvordan summer går opp hos Fjordkraft....
Alternativet er vel tibber, men der er det lite å hente. Kun spotpris. Ikke det verste, men ikke det beste heller. Tibber jobber sammen med Otovo og gir ekstra 2,500kr i tilskudd på anlegget. Det er ikke verst da, særlig ikke for mindre anlegg.
Og så, jeg antar at det er ingen inntektskatt e.l. på selvprodusert strøm, ikke bare det man selv forbruker men særlig ikke på det man selger tilbake til nettet? Har aldri lest om det, men det er jo veldig viktig. Rent teoretisk må man forvente at inntektene utløser en eller annen form av skatt?
Lurer bare hva andre tenker om alt dette?
Vurderer sterkt å få et solcelleanlegg, og føler at Fjordkraft har for tiden den beste strømavtale for pluskunder, selv om jeg misliker selskapet. Det ser ut at hvis man bestiller solceller via Fjordkraft kommer de fra solcellespesialister, og de er adskillig dyrerer enn Otovo (som brukes av Tibber).
Snakk om en jungel!