Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ikke start på bilen / reboote bilen?

Startet av FThorsen, mandag 04. oktober 2021, klokken 22:08

« forrige - neste »

FThorsen

Hei.

Har opplevd en gang nå at jeg ikke fikk startet bilen (slått på tenningen). Bilen ville bare stå i P eller N. Så den var ikke skrudd på skikkelig. Jeg prøvde vel i ett kvarters tid, og ringte både Hyundai Norge og importør uten hell.
Jeg er vant med Tesla, hvor man ofte måtte boote en eller begge "skjermene". Er det en mulighet å reboote bilen/skjermene i Ioniq 5? Jeg fant referanser til at dette var mulig på noe tyske forum, men ingen som nevnte hvordan. Det hadde vært greit til neste gang noe slik skjer.
Ps. problemet løste seg til slutt ved at jeg gikk ut av bilen, lukket og låste dørene, og så gikk inn igjen. Da var roadside assistant ifra Hyundai på vei for å taue bilen...  :D
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

terjsand

Opplevet samme med min P45. Viste seg å være under 12v på styrebatteri. Fikk hektet på lader så ordnet det seg..
Dette er nå 2 mnd siden og ikke vært problemer etter.

Øyvind.h

Vil ikke starte "skikkelig" ved lav spenning på 12V. Kjøp et sigarett-tenner voltmeter så kan du sjekke.
På den måten fant jeg blant annet ut at 12V laderen slår inn når en kjører bakrutevarmer, og om en bytter fra auto til fast påslått nærlys.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

FThorsen

Jøss, her var det merkelige ting som det virker som Hyundai ikke har tenkt på, haha.
Godt å høre at jeg ikke er alene. Men jeg tror ikke mitt problem var det samme som noen av deres. Men greit å vite.
Dog ingen som vet noe om det er mulig å "boote bilen"?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

RJK

Må jo være noe feil på bilen i tilfelle. På Kona, så lader den selv 12V-batteriet fra hovedbatteriet, når den finner ut at det er nødvendig. Jeg har derfor ikke trengt å tenke på dette i det hele tatt.

Går på en liten indikator i form av gult llys i logoen fremme når den lader. Så den sist for en dag siden, så det fungerer upåklagelig her, selv om jeg ikke er plugget inn noen sted.

Jeg ville jo trodd at Hyundai gjør det samme på Ioniq 5, så om det streiker, så er det all grunn til å ta en samtale med verkstedet.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

auduncsa

Gammel tråd men relevant problem fortsatt. Skjedde med oss en gang i sommer, og igjen i dag. Installerte oppdatering via USB i sommer selv til OTA utgaven. Er en premium/awd levert i februar 2022(2021 modell)

Ser noen forum nevner flatt 12v batteri, kanskje som følge av bruk av klimakontroll rett før start. Dette ka nvære veeeldig aktuelt for oss. Startet klimakontroll 30 min før vi skulle dra, så på nytt ca 3 min før vi gikk ut. Den startet uten problem 30 min senere når ungene og kona var levert. I sommer derimot bare nektet den, ingen forhånds oppvarming e.l.

Er på Hyundai nå som ikke finner noen feilmeldinger men legger inn en oppdatering på AV/NAV systemet i håp om det skal ha en effekt(det er ikke nevnt i oppdateringen at dette er en bugfix). De hadde en kunde i går med samme problem.

Edit: bilen stod på lading til 80% over natten, koblet fra lader når vi skulle kjøre.

Ørjan

Sitat fra: FThorsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:08
Hei.

Har opplevd en gang nå at jeg ikke fikk startet bilen (slått på tenningen). Bilen ville bare stå i P eller N. Så den var ikke skrudd på skikkelig. Jeg prøvde vel i ett kvarters tid, og ringte både Hyundai Norge og importør uten hell.
Jeg er vant med Tesla, hvor man ofte måtte boote en eller begge "skjermene". Er det en mulighet å reboote bilen/skjermene i Ioniq 5? Jeg fant referanser til at dette var mulig på noe tyske forum, men ingen som nevnte hvordan. Det hadde vært greit til neste gang noe slik skjer.
Ps. problemet løste seg til slutt ved at jeg gikk ut av bilen, lukket og låste dørene, og så gikk inn igjen. Da var roadside assistant ifra Hyundai på vei for å taue bilen...  :D

Har opplevd dette to ganger i for 2-3 måneder siden.  Måtte slå av bilen, lukke opp og igjen døren, låse og låse opp igjen. Så starte på nytt. Fikk den bare i P og N. Bilen virket "påslått" ellers......

Det jeg tror forårsaket det, var at jeg trykket startknappen og var for rask med å vri i drive for å kjøre av gårde. Det tror jeg ikke softwaren likte før den var startet helt opp. Derfor ble det "hikke" i systemet.
Vært bevisst dette etterpå og vridd til D når bilen viser klar til å kjøre symbolet. Har da ikke skjedd siden.
Hadde det vært 12 v batteriet. Hadde den nok ikke startet etterpå heller, etter lukke/låse og låse opp seansen.

Hadde vært spennende å høre om dere andre som har opplevd dette, ved ettertanke, har vært litt raske på "labben"? :-)
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA