Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ryggekamera og mørke

Startet av Janpihl, mandag 04. oktober 2021, klokken 07:46

« forrige - neste »

Janpihl

Hei
Har akkurat fått min id 4, og har oppdaget et "lite" problem.
Dette er sikkert helt normalt, en prøver allikevel å spørre.

Når jeg setter bilen i revers, ser jeg at ryggelys kommer på (ser i speilet), men kvaliteten i ryggekameraet er stadig helt mørk. Det er ingen forskjell i kameraet før og etter ryggelys (kan bytte ved f.eks. å sette bilen i N, så ses kamera bak stadig) det er like mørkt bak bilen før og etter lys har kommet på, altså er ryggekameraet helt ubrukelig når det er mørkt.
Virker som at lyset enten ikke er sterkt nok eller kameraet ikke er lyssensitivt nok.
Det er jo litt sjipt, da kameraet er der for å gjøre det enklere og sikrere!.

Har andre samme erfaring?
mvh. Jan

hELgenen

Du kan justere lysstyrken på skjermen i bilen. Ville forsøkt det- husker ikke akkurat meny valget - men du skal kunne skru opp lyset slik at bildet kommer klart frem

Dieselgubben

Tror det er vanlig å slite i mørket og regn, dette har jeg opplevd i flere biler.

Vurderer å bytte til sterkere pærer i ryggelysene. Noen som har gjort dette?

Jambo

#3
Problemet er at kameraet har så mye vidvinkel at det ser skiltlyset som blir reflektert fra skiltet. Så blir kameraet "blendet" av dette når det er mørkt, dvs. at kameraet velger feil eksponering. Det kan sannsynligvis fikses i en framtidig softwareoppdatering ved å f.eks. velge en mer senterdominert eksponering. Det finnes også noen som har laget en 3d-printet hette til å sette utenpå ryggekameraet som skygger for skiltet. Jeg har sett bilder av før og etter skygging som viser at det er det som er problemet.

En annen fix er å dekke til skiltet eller skiltlyset, men det er ikke lovlig.

amrois

Jeg hadde det samme problemet, og løsningen ble å justere kontrast, farger og lysstyrken på skjermen.  Etter dette ble kameraet fullt brukbart og absolutt ikke dårligere enn på tidligere biler. Forøvrig enig i at en mer senterfokusert eksponering virker som en god ide til fremtidige SW oppdateringer.
ID4 Pro Perf Tech

daktari

Enig, går fint når man justerer lyset.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Janpihl

Sitat fra: Jambo på mandag 04. oktober 2021, klokken 08:31
Det finnes også noen som har laget en 3d-printet hette til å sette utenpå ryggekameraet som skygger for skiltet. Jeg har sett bilder av før og etter skygging som viser at det er det som er problemet.
@jambo
Har du funnet 3D oppskriften til denne hette, den kunne jeg godt tenkt meg

Bjoris

Blir bedre med justering, men dette kameraet er elendig. Håpar de putter i noe med litt bedre oppløsning i 2022 modellen. Det er jo bare tull å ikke gjøre dette "litt" bedre, hadde ikke kostet mange kronene...

igniztion

Her er en som har designet en slik hette. Vil sikkert mye heller selge hetten enn å dele "oppskriften" :)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

biggern

Hadde vært artig å se bilde før/etter montering, samt bilde av enheten.

hakotorg

https://www.etsy.com/no-en/listing/1093649995/backup-camera-hood-for-vw-id4-camhood?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=id4&ref=sr_gallery-1-1&organic_search_click=1&bes=1

Han her hadde også en youtube-video som viser at det ser ut som det virker.
Bildene av skjermen i linken er fra den youtube-videoen.
Tror jeg skal prøve å tegne meg opp en selv.

hELgenen

Det der kan jo virke som et tulle produkt - er bildene før og etter er manipulert? Hvordan ellers får frem mer lys i der en har montert hetten? Skal det liksom være optikken i kameraet som lar seg påvirke av ryggelyset? Jeg har null problem i mørket uten denne hetten etter å ha justert bildet. En enkel måte å finne ut om dette er tull eller gull er jo å lage en papp variant og se om det gjør noen forskjell. Ville kanskje gjort det før innkjøp av noe slikt......

biggern

#12
Ryggelys er ikke som før, hvor det ga lys bakover. Idag er de så svake at det kun er en indikering til andre.
Jeg ser det ann, når jeg henter GTXn neste uke.

Jambo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 15:56
Det der kan jo virke som et tulle produkt - er bildene før og etter er manipulert? Hvordan ellers får frem mer lys i der en har montert hetten? Skal det liksom være optikken i kameraet som lar seg påvirke av ryggelyset? Jeg har null problem i mørket uten denne hetten etter å ha justert bildet. En enkel måte å finne ut om dette er tull eller gull er jo å lage en papp variant og se om det gjør noen forskjell. Ville kanskje gjort det før innkjøp av noe slikt......
Det er ikke et tulleprodukt. Jeg har sett bilder som andre på facebook og forumer har lagt ut av forskjell når de skygger med pappbiter eller dekker til skiltet. Problemet er at det er så stor vidvinkel på kameraet at selve skiltet er med i bildet. Skiltet er belyst av skiltlys og blir veldig lyst i forhold til omgivelsene. De har åpenbart programmert kameraets eksponering til å vurdere lyset i hele bildet, i stedet for senterdominert som ville løst dette. Å justere på lysheten hjelper ikke fullt så mye som det hjelper når kameraet eksponerer riktig.

Jeg regner med at VW oppdaterer dette via OTA snart, for det er _mange_ som klager på det. Men man kan også bare skygge for skiltet, som er det denne hetta gjør, så ikke kameraet kan se lyset fra skiltet.

biggern

Generelt må jeg si at jeg er skremt over disse ingeniører som er med på å planlegge/finne praktiske/løsninger på noe så enkelt.
Eller er det bare ett spill for galleriet/kunder på en billig løsning?
Kameraet fungerer greit i dagslys på alle biler, men når det er mørkt er logistikken/automatikken helt fraværende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA