Regenerering av bremsekraft

Startet av tomrh, tirsdag 07. august 2012, klokken 11:36

« forrige - neste »

tomrh

Da jeg kjøpte i-Miev'en i mai sa forhandleren at regenerering av bremsekraft bidrar svært lite. Syntes det var en merkelig uttalelse, for regenerering skal jo være en fordel med elbil og Mitsubishi har til og med tre ulike modi for motorbremsekraft.

I nysgjerrighet gjorde jeg nylig en liten test. Ved siden av der jeg bor er det en fjelltopp på 590 m.o.h. som det går an å kjøre helt opp til. Derfra er det bratt nedoverbakke ned til 140 m.o.h. over en strekning på 5 km, altså 450 meter høydeforskjell. Jeg rullet ned i "B" og noterte at jeg nær bunnen fikk en ekstra ladestolpe, det skulle tilsvare ca. 1 kWh med regenerert energi.

Noen andre som har gjort mer nøyaktige tester?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lars C. Krogenæs

Ikke testet tilsvarende, men: Hvis du regenererer har du brukt for mye strøm til å få opp farten. Det beste er altså å kjøre så mykt at du ikke behøver å bremse/regenerere. En god elbilkjører regenererer derfor ikke...

Dette gjelder derimot ikke i nedoverbakker, der du er nødt til å bremse, og dermed får utnyttet bremse-energien til fremdrift en gang i fremtiden.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:48
En god elbilkjører regenererer derfor ikke...

En god elbilkjører som er helt alene på veien regenererer ikke.  ;)  Men så lite regen/bremsing som mulig er selvsagt å foretrekke. Uansett er den krafta du klarer å hente inn ved regenerering uendelig mye mer enn en fossilbilist klarer å hente tilbake på vei ned samme bakken. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:52
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:48
En god elbilkjører regenererer derfor ikke...

En god elbilkjører som er helt alene på veien regenererer ikke.  ;) 

Da er jeg en dårlig elbilkjører, siden jeg heller regenererer ned lierbakkene enne å la luftmotstanden bremse  :D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:04
Da er jeg en dårlig elbilkjører, siden jeg heller regenererer ned lierbakkene enne å la luftmotstanden bremse  :D

Det skal jeg ikke påstå at du er, og som Lars sier så gjelder det ikke i nedoverbakker, men det kunne jeg kanskje presisert at jeg er enig i. Min erfaring er i alle fall at det er umulig å ikke trenge å bremse når bilen foran plutselig skal ta av til en sidevei i siste liten, og han er tom for blinlysolje.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#5
I nedoverbakker som Lierbakken (ca 6%) vil en nok komme opp ca. 150 km/t eller mer før luftmotstanden stopper mer akselerasjon så bremsing er og regenerering er nok nødvendig av sikkehets hensyn som også er en selvfølge for en god elbilist.  :)
Bremsing er noe en må gjøre av og til og da er det selvfølgelig bedre at en del av energien blir regenerert enn at det bare varmer opp luften.

Men så lenge hastigheten er forsvarlig er det bedre å trille enn å redusere farten med regenerering.

Altså stater du på toppen av Lierbakken med 60 km/t er det energimessig bedre å la bilen akselerere til 90 km/t før en bremser enn å bremse hele vegen i 60. (Strengt tatt lønner det seg energimessig opp til rundt 160 km/t men det er ikke smart av andre grunner)


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Og da skulle det vel være mest energibesparende å gjøre en eneste lang oppbremsing m/regenerering fra 120 til 80 istedet for f.eks. 4 ganger fra 90 til 80?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:29
Og da skulle det vel være mest energibesparende å gjøre en eneste lang oppbremsing m/regenerering fra 120 til 80 istedet for f.eks. 4 ganger fra 90 til 80?
Et er ikke god energiøkonomisering å kjøre i 120 km/t. Men er forholdene slik at billen triller ned en bakke hvor 120km/t er forsvarlig er det mest lønsomt å la den trille til farten er redusert til den du finner riktig (80km/t) før du trår på fartspedalen igjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:29
Og da skulle det vel være mest energibesparende å gjøre en eneste lang oppbremsing m/regenerering fra 120 til 80 istedet for f.eks. 4 ganger fra 90 til 80?

Lærte en gang at en 1/2mv**2 = mgh, så om du tar en lang eller flere oppbremsinger så blir energimengden den samme (ser bort fra tap og effekt som forsvinner i varme).

GammelThinken var helt genial på dette punktet. Slapp man gassen i utforbakke rullet den til hastigheten var 5 km/t høyere og så brukte bilen varierende regen for å holde denne hastigheten konstant ned hele bakken. Skulle gjerne sett en slik implementering av regen på nyere biler. ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:37
GammelThinken var helt genial på dette punktet. Slapp man gassen i utforbakke rullet den til hastigheten var 5 km/t høyere og så brukte bilen varierende regen for å holde denne hastigheten konstant ned hele bakken. Skulle gjerne sett en slik implementering av regen på nyere biler. ::)

Jeg savner også denne. OG det at den triller uten regen når du slipper gassen, og ikke regenererer før man toucher bremsa. Ideelt inn mot kryss o.l. Med Leaf'en må jeg "bake boller" for å oppnå tilsvarende funksjonalitet, spesielt siden jeg må ha spaken TO ganger bakover for å komme i ECO. Burde gå an å velge i innstillinger hvilket program som skulle være førstevalget.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Utrolig synd denne funksjonen ikke er viderefort paa nye biler.

Ellers regnes grovt sett at 2/3 av energien gaar tapt ved regen. I form av oppvarming av dekk, motor kabler, inverter og batteri.

Teoretisk sett burde vel konstant fart av ca 40 km/t ned bakker med Think Classic sin regen tilbakefore mest energi, da luftmotstanden har liten innflytelse i slik lav hastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:37
Lærte en gang at en 1/2mv**2 = mgh, så om du tar en lang eller flere oppbremsinger så blir energimengden den samme (ser bort fra tap og effekt som forsvinner i varme).

(Vi snakker om nedoverbakke hvor man kan velge å øke farten ved å trille, eller å bremse fordi farten er for høy.)

Hvis 4 oppbremsinger fra 90 til 80 er det samme som en eneste fra 120 til 80 energimessig når alt annet er holdt utenfor, så må det jo bli brukt mindre energi med 4 korte oppbremsinger når luftmotstanden også tas med? Det er også i tråd med hva Thomas Parsli skriver men står i kontrast til det Griffel skriver.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: cra på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:52
En god elbilkjører som er helt alene på veien regenererer ikke.  ;) 

Du må gjerne prøve det på den ruta jeg kjørte i går (350km) med Leafen. Spesielt på rv250 fra Vingrom mot Dokka. I de bratte nedoverbakkene var ikke engang 30kW regen nok til å holde farten nede på forsvarlig nivå så bremsene måtte også trå til for å holde bilen på veien (alle de bratteste bakkene har selvfølgelig en krapp sving i bunnen...).

På turen ned mot avkjørselen til Nord-Torpa økte batteriet med 4% og det kjørte jeg helt til Fagerlund på (der avkjørselen til Spåtind er).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:53
Utrolig synd denne funksjonen ikke er viderefort paa nye biler.

Ellers regnes grovt sett at 2/3 av energien gaar tapt ved regen. I form av oppvarming av dekk, motor kabler, inverter og batteri.

Muli den gjør det med Think, gutta med Tesla Roadster har derimot funnet ut at ca. 1/3 går tapt. Dvs. de sitter igjen med 64-65%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. august 2012, klokken 13:47
Sitat fra: cra på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:52
En god elbilkjører som er helt alene på veien regenererer ikke.  ;) 

Du må gjerne prøve det på den ruta jeg kjørte i går (350km) med Leafen. Spesielt på rv250 fra Vingrom mot Dokka. I de bratte nedoverbakkene var ikke engang 30kW regen nok til å holde farten nede på forsvarlig nivå så bremsene måtte også trå til for å holde bilen på veien (alle de bratteste bakkene har selvfølgelig en krapp sving i bunnen...).

På turen ned mot avkjørselen til Nord-Torpa økte batteriet med 4% og det kjørte jeg helt til Fagerlund på (der avkjørselen til Spåtind er).

Det var forsåvidt mitt poeng også; det er ikke mulig å kjøre bil uten å bremse, men det er ideelt å ikke trenge å bremse. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA