Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler - Oppsamlingstråd

Startet av Bigdrago, søndag 03. oktober 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: Bigdrago på fredag 03. november 2023, klokken 22:12
Sitat fra: Egil S på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 21:55Da la jeg om til vinterdekk.
Sommerdekkene fikk rulle 7900km i år (fra nye).
Ser antydning til skjevslitasje på innsiden av bakdekkene, det er ikke kritisk, men godt synlig selv etter så få km.
Framdekkene viser også skjevslitasje.
Dekkene har hatt anbefalt dekktrykk og det har vært sjekket regelmessig.

Skal får vasket de skikkelig, så blir det vel å legge ett av hvert bak i bilen å besøke Skoda.

Iv80x med 21" med bridgestone. Bil gått 13000km. Utlevert mai 2022 etter ventetid ca 16mnd. Ikke mye tegn til skeivslitasje. Forrige sommer kjørte jeg med 3 bar mens i sommer 3.3 bar i alle hjul, unngår å ligge i sporene i veien. Mulig det er at jeg unngår sporete vei at dekkene er like fine? Har nå 19" vinterhjul med 3.3 bar.


Jeg var klar over problemet, og har bevisst valgt å kjøre med anbefalt dekktrykk dersom jeg fikk skjevslitasje kunne de ikke si at jeg ikke har fulgt anbefalingene.
framme er det noen galt med spissingen, bak må det være camber som er feil.

Er ekstremt høyt dekktrykk på denne bilen,
jeg har hatt flere biler på 2,1-2,2 tonn, de skulle ha 2,5 og 2,7 bar, skoda 2,7 og 3,1 på smalere dekk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Popeye

Sitat fra: Rusalka på torsdag 17. november 2022, klokken 12:0480x, motatt mai 2022 kjørt ca 13 000 km.
Stort sett kjempefornøyd.
Oppdaget i dag en litt (ok, kanskje ubetydelig) feil ...
Det "stilige" velkommen lyset som lyser opp bakken ble plutselig ikke så stilig lenger.....
Dette skjedde på begge sider av bilen.
Har ikke vasket bilen i maskin.
Noen andre som har sett noe lignende ?
Burde vel holdt litt lenger ?

Oppdaget nettopp  dette problemet på vår 80x fra april 2022. Merkelig at det skjer på begge sider samtidig (eller i hvertfall innen samme toukersperiode). Hos oss ser det slik ut:


EriTom

Folien med Skoda smelter... Vært problem fra dag en...
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Da har bilen min vært på verksted å flere ting har blitt sett på.

- Logolys i speil som i innlegget over på passasjer siden. Byttet OK (førersiden er fremdeles OK)

- Pulserende lyd i varmeapparatet. Ingen unormale lyder funnet

- Knirkelyd når man svinger, spesielt når det er vått. ingen feil funnet

- Batteritest da jeg ser noe redusert kjørelengde. Batteri testet, ingen celle feil og kapasitet innenfor toleranse. Avlesning med mitt diagnose utstyr viser at batteriet er 68kW ved 100%, et stykke unna de 77kW "tilgjengelig kapasitet" de reklamerer med.

- Skjevslitte dekk.
Fikk beskjed at dekkene ikke var "nok slitt" etter 8000km. Korden måtte være synlig, de utførte ikke 4-hjulskontroll engang. Regner med jeg må ta en tur til i juni-august neste år når dekkene blir mer slitt. Ingen vits å komme tidlig iallfall, de gjør ikke noe med det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på torsdag 07. desember 2023, klokken 19:07Da har bilen min vært på verksted å flere ting har blitt sett på.

- Logolys i speil som i innlegget over på passasjer siden. Byttet OK (førersiden er fremdeles OK)

- Pulserende lyd i varmeapparatet. Ingen unormale lyder funnet

- Knirkelyd når man svinger, spesielt når det er vått. ingen feil funnet

- Batteritest da jeg ser noe redusert kjørelengde. Batteri testet, ingen celle feil og kapasitet innenfor toleranse. Avlesning med mitt diagnose utstyr viser at batteriet er 68kW ved 100%, et stykke unna de 77kW "tilgjengelig kapasitet" de reklamerer med.

- Skjevslitte dekk.
Fikk beskjed at dekkene ikke var "nok slitt" etter 8000km. Korden måtte være synlig, de utførte ikke 4-hjulskontroll engang. Regner med jeg må ta en tur til i juni-august neste år når dekkene blir mer slitt. Ingen vits å komme tidlig iallfall, de gjør ikke noe med det.

Jeg har også hørt pulserende lyd i varmeapparat på min Coupe RS.
Hos meg var bakdekk blankslitt på innsiden i oktober, bilen hadde da gått ca 30000 km med 4 mm ellers på dekket. Fikk to nye bakdekk, og det ble justert etter nye spec fra fabrikken. (Jeg hadde også en 4 hjulskontroll i juni, men nå justerte de annerledes)

Egil S

Da var det visst min tur å få DAB radio problemet, var veldig hakkete i går på vei hjem fra jobb.
Tok en infotainment reset i fart, hjalp ikke, ble lei og byttet over til CarPlay.
Når jeg kom hjem å parkerte i garasjen var lyden borte, i dag har radioen fungert helt fint.

Jeg begynte å lure litt på om dette kunne være relatert til høyspent støy fra motor/inverter, evt jording i antenne eller mediamodul.
Det kan også være oppbygning at statisk elektrisitet i karrosseriet noe som kan forklare hvorfor det kommer og går, denne oppbyggingen kan avhenge av været.
Mulig bilen min utladet seg når jeg kjørte inn på et lett fuktig og varmt garasjegulv og derfor problemet forsvant.

Nå er jeg tidligere flytekniker og jobbet endel med bl.a radioer for 20-30år siden.
De som jobber offshore har sikker opplevd at helikopter blir kansellert pga statisk, det er når det er klart, kaldt og tørt og lufta lager statisk i turbulensen.

Jeg skal følge litt med, dere andre som har dette problemet kan jo se om problemet dukker opp i spesielle værforhold, om du får et støt når du går ut fra bilen når dette skjer og om problemet kun er der i fart og forsvinner når du stopper bilen og står på tomgang.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på torsdag 14. desember 2023, klokken 19:55Da var det visst min tur å få DAB radio problemet, var veldig hakkete i går på vei hjem fra jobb.
Tok en infotainment reset i fart, hjalp ikke, ble lei og byttet over til CarPlay.
Når jeg kom hjem å parkerte i garasjen var lyden borte, i dag har radioen fungert helt fint.

Jeg begynte å lure litt på om dette kunne være relatert til høyspent støy fra motor/inverter, evt jording i antenne eller mediamodul.
Det kan også være oppbygning at statisk elektrisitet i karrosseriet noe som kan forklare hvorfor det kommer og går, denne oppbyggingen kan avhenge av været.
Mulig bilen min utladet seg når jeg kjørte inn på et lett fuktig og varmt garasjegulv og derfor problemet forsvant.

Nå er jeg tidligere flytekniker og jobbet endel med bl.a radioer for 20-30år siden.
De som jobber offshore har sikker opplevd at helikopter blir kansellert pga statisk, det er når det er klart, kaldt og tørt og lufta lager statisk i turbulensen.

Jeg skal følge litt med, dere andre som har dette problemet kan jo se om problemet dukker opp i spesielle værforhold, om du får et støt når du går ut fra bilen når dette skjer og om problemet kun er der i fart og forsvinner når du stopper bilen og står på tomgang.
Hos meg har jo problemet med radioen vært fra dag en, og Skoda erkjenner at dette er et sw problem ?? Jeg fikk beskjed om å gjøre følgende når problemet oppsto: bytte til fm- Bluetooth-dab. Og ja, det fjerner hakking du hører....helt til neste gang bilen startes igjen.

Egil S

Jeg hadde en 100% fungerende DAB radio i går, på vei til jobb i dag tidlig hadde jeg 2-3 minutter med litt hakking, hjem i ettermiddag var det ingenting.
Ser ut som noe som kommer å går min bil.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hdh

Noen som har opplevd at kupelysene fremme plutselig slår seg på av seg selv? Opplevde dette nå i kveld. Først bare innimellom på passasjersiden, men ble hyppigere etterhvert og førersiden meldte seg også på til slutt. Stoppet når jeg bare lot lyset stå på på passasjersiden. Lurer på om vibrasjoner i kupeen pga humpete og isete vinterveier kan ha noe med dette å gjøre.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Egil S

Sitat fra: hdh på fredag 09. februar 2024, klokken 21:51Noen som har opplevd at kupelysene fremme plutselig slår seg på av seg selv? Opplevde dette nå i kveld. Først bare innimellom på passasjersiden, men ble hyppigere etterhvert og førersiden meldte seg også på til slutt. Stoppet når jeg bare lot lyset stå på på passasjersiden. Lurer på om vibrasjoner i kupeen pga humpete og isete vinterveier kan ha noe med dette å gjøre.

I facebook gruppen er det flere som har opplevd dette, de har fått byttet takmodulen, noen flere ganger.

Er dette noe du eller noen i baksetet bruker å manuelt slå av og på mye?
Bare gjetting, men om det ligger mye fett på så kan det være det den reagerer på.
har du denne funksjonen for å slå på lysene touch free på? at du bare vifter foran lyset for å slå av på?
kombinasjonen av fett/belegg på lampen og touch free aktivert og humpete veier kan jo gjøre at den tror du vifter foran lyset.
Ren spekulasjon, men du kan jo prøve å tørke av alle kupelysene å se om det hjelper, evt slå av touch free funksjonen.

Jeg har aldri opplevd dette, men så slår jeg så og si aldri disse lysene på/av manuelt heller.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hdh

Sitat fra: Egil S på lørdag 10. februar 2024, klokken 13:17
Sitat fra: hdh på fredag 09. februar 2024, klokken 21:51Noen som har opplevd at kupelysene fremme plutselig slår seg på av seg selv? Opplevde dette nå i kveld. Først bare innimellom på passasjersiden, men ble hyppigere etterhvert og førersiden meldte seg også på til slutt. Stoppet når jeg bare lot lyset stå på på passasjersiden. Lurer på om vibrasjoner i kupeen pga humpete og isete vinterveier kan ha noe med dette å gjøre.

I facebook gruppen er det flere som har opplevd dette, de har fått byttet takmodulen, noen flere ganger.

Er dette noe du eller noen i baksetet bruker å manuelt slå av og på mye?
Bare gjetting, men om det ligger mye fett på så kan det være det den reagerer på.
har du denne funksjonen for å slå på lysene touch free på? at du bare vifter foran lyset for å slå av på?
kombinasjonen av fett/belegg på lampen og touch free aktivert og humpete veier kan jo gjøre at den tror du vifter foran lyset.
Ren spekulasjon, men du kan jo prøve å tørke av alle kupelysene å se om det hjelper, evt slå av touch free funksjonen.

Jeg har aldri opplevd dette, men så slår jeg så og si aldri disse lysene på/av manuelt heller.

Tror disse lysene er den minst brukte funksjonen i hele bilen. Men jeg skal sjekke i innstillingene om touch free er på i hvert fall. Og gi lysene en omgang med pussefille og litt Jif.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Bigdrago

Sitat fra: hdh på fredag 09. februar 2024, klokken 21:51Noen som har opplevd at kupelysene fremme plutselig slår seg på av seg selv? Opplevde dette nå i kveld. Først bare innimellom på passasjersiden, men ble hyppigere etterhvert og førersiden meldte seg også på til slutt. Stoppet når jeg bare lot lyset stå på på passasjersiden. Lurer på om vibrasjoner i kupeen pga humpete og isete vinterveier kan ha noe med dette å gjøre.

Ja. Mine var diskotek. Du får nytt panel på garanti. Kjent problem
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Zooom

Har egentlig vært fornøyd med bilen siden jeg fikk den høsten 2022, men nå har det dukket opp noen feil. 

- Bakluken lekker. Samler seg vann på innsiden av luka. Har vært utbedret for dette tidligere, men det holdt tydeligvis ikke.
- Bilen har plutselig begynt å ringe opp viking redningstjeneste(?) med ujevne mellomrom. Kan skje flere ganger i løpet av en tur. Mistenker feil i panelet i taket da flere av de andre knappene i taket går av og på av seg selv.

oiqbal

#73
Sitat fra: Zooom på tirsdag 27. februar 2024, klokken 19:55- Bilen har plutselig begynt å ringe opp viking redningstjeneste(?) med ujevne mellomrom. Kan skje flere ganger i løpet av en tur. Mistenker feil i panelet i taket da flere av de andre knappene i taket går av og på av seg selv.

Det er nok styringsenhet som må byttes ut for å rette opp i det. Jeg har måttet bytte ut min hele 3 ganger på en 2022 SL modell...neste er vel å måtte heve kjøpet  :-X  Ta kontakt med din forhandler, så bytter de den ut på garanti.
2022 ENYAQ iV80x Sportline

oiqbal

Sitat fra: Egil S på torsdag 07. desember 2023, klokken 19:07- Knirkelyd når man svinger, spesielt når det er vått. ingen feil funnet


Opplevde akkurat det samme både på høyre, og venstre siden ved sving. Da fant de feil med lenkearm (som tydligvis var vanlig feil), og måtte i tillegg smøre opp noe under hjullager. Jeg har vært veldig fornøyd med min forhandler (Albjerk), som faktisk tar ting seriøst enn å fortelle at det ikke er noe feil...
2022 ENYAQ iV80x Sportline

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA