Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler - Oppsamlingstråd

Startet av Bigdrago, søndag 03. oktober 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

bekjempdragen

Sitat fra: Hønefossmodelx på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:40
Vår Enyaq har begynt å lage et smell hver gang vi kjører til jobb om morgenen. Det virker som at bremsene bak henger på. I dag var det så ille at jeg måtte kjøre noen meter før høyre bakdekk løsnet. Har bestilt time på verksted nå.

Kan det være at transportklossene ikke er fjernet før utlevering? Sikkert ikke det som er problemet, men verdt å sjekke.

Har lest om mange tilfeller av dette. Mer i England, riktig nok.

Hønefossmodelx


Moas

Sitat fra: Hønefossmodelx på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:40
Vår Enyaq har begynt å lage et smell hver gang vi kjører til jobb om morgenen. Det virker som at bremsene bak henger på. I dag var det så ille at jeg måtte kjøre noen meter før høyre bakdekk løsnet. Har bestilt time på verksted nå.
Om vinteren bruker jeg parkbremsen 1 gang om dagen for å holde bakhjulene fri for rust.  Har gitt meg et rimelig bilhold når det gjelder bremser i mange år.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Bilskallen

Sitat fra: Hønefossmodelx på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:40
Vår Enyaq har begynt å lage et smell hver gang vi kjører til jobb om morgenen. Det virker som at bremsene bak henger på. I dag var det så ille at jeg måtte kjøre noen meter før høyre bakdekk løsnet. Har bestilt time på verksted nå.
Opplevde dette en morgen det hadde fryst til i løpet av natta. Fikk et juletre med feilmeldinger på toppen av dette. Ringte mobilitet og alt det styret der, men via en kompis som hadde opplevd det samme var det hjulet som hadde frosset. Rygget og kjørte frem et par ganger, nytt klunk og alle feilmeldingene forsvant. Ikke fått dette siden og det har vært flere frostnetter.

Hønefossmodelx

Vi har oppvarmet garasjen på ca 15 varmegrader så det kan ikke være det at det har fryst.

i3/RSiV

Har nå kjørt min Enyaq Coupe RS i to uker. Hadde litt problemer med å få innstillinger i infotainment systemet til å lagres, men fant et tips fra en ID eier om å lagre en ting du ikke hadde bruk for til slutt, endret velkomstlys til slutt og etter det har de andre innstillinger holdt seg lagret.

Eneste nåværende problem er av og på hakkete og forvrengt DAB mottak, noen andre som opplever det?

RsCoupe23

Hei!
Har også den type problemer med DAB på min RS coupe. Har enda ikke fått det fikset med forhandler, men har gitt beskjed.
Har du fått noe tilbakemelding på det?

i3/RSiV

Sitat fra: RsCoupe23 på fredag 17. februar 2023, klokken 21:14
Hei!
Har også den type problemer med DAB på min RS coupe. Har enda ikke fått det fikset med forhandler, men har gitt beskjed.
Har du fått noe tilbakemelding på det?

Har ikke rukket å melde fra om det enda, skal innom forhandler til uka.

Egil S

Har ikke hatt DAB problem på min RS, hører for det meste på P5/P6 Rock/NRJ, aldri opplevd noe problem med lyden.
Vet noen har fått nye antenner.
Hvordan er LTE signalet? du kan prøve å resette infotainment med å holde på "På-knappen" i 20 sek, evt prøv å trekk sikring nr 19 og restart kommunikasjonesmodulen.

Eneste jeg har hatt problemer med er at ambient lys resetter seg, går til "mode" og lysinnstillingene blir resatt (jeg slår av belysning av fotbrønnene), kjøremodus individuell resetter seg, dette skjer oftest når jeg får opp at "din profil har nye innstillinger, vil du bruke dem", trykker jeg ja, blir mye resat.
Jeg har hatt problem at fører setet ikke går til rett plass når jeg går inn i bilen.
Bilen var på verksted denne uka.
De kjørte en reset av setemodulen, får se om det hjelper.

Så ba de meg prøve å filme når ambient lys resette seg.

Har også merket litt skrangling i dørene framme når jeg spiller musikk (Canton), har funnet ut at det er i paraplylommen, skal prøve å kile noe (filt e.l.) inn i plast skjøten der for å stoppe det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Supernullet

Sitat fra: Egil S på fredag 17. februar 2023, klokken 22:12
Har ikke hatt DAB problem på min RS, hører for det meste på P5/P6 Rock/NRJ, aldri opplevd noe problem med lyden.
Vet noen har fått nye antenner.
Hvordan er LTE signalet? du kan prøve å resette infotainment med å holde på "På-knappen" i 20 sek, evt prøv å trekk sikring nr 19 og restart kommunikasjonesmodulen.

Eneste jeg har hatt problemer med er at ambient lys resetter seg, går til "mode" og lysinnstillingene blir resatt (jeg slår av belysning av fotbrønnene), kjøremodus individuell resetter seg, dette skjer oftest når jeg får opp at "din profil har nye innstillinger, vil du bruke dem", trykker jeg ja, blir mye resat.
Jeg har hatt problem at fører setet ikke går til rett plass når jeg går inn i bilen.
Bilen var på verksted denne uka.
De kjørte en reset av setemodulen, får se om det hjelper.

Så ba de meg prøve å filme når ambient lys resette seg.

Har også merket litt skrangling i dørene framme når jeg spiller musikk (Canton), har funnet ut at det er i paraplylommen, skal prøve å kile noe (filt e.l.) inn i plast skjøten der for å stoppe det.

Jeg har akkurat samme opplevelse med at ambient lys av og til resetter seg, og førersetet av og til ikke er rett innstilt når jeg setter meg inn i bilen, selv om jeg er eneste bruker av bilen. Men ikke så ofte heldigvis, kanskje 5-6 ganger det halvåret jeg har hatt bilen til nå, som oftest da i sammenheng med at jeg også får opp "din profil har nye innstillinger, vil du bruke dem". Jeg har derfor begynt å trykke "nei" på spørsmålet siste par ganger, og heller satser på en programoppdatering i ny og ne. Gi et ord dersom du finner ut om slik resetting kan forebygges på en eller annen måte...

Jeg har i tillegg noen mobil/iPad-holdere liggende i dørlommene bak, og de har jeg måtte kile fast i dørlommen for å unngå klirring.
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

bekjempdragen

Sitat fra: Egil S på fredag 17. februar 2023, klokken 22:12
Eneste jeg har hatt problemer med er at ambient lys resetter seg, går til "mode" og lysinnstillingene blir resatt (jeg slår av belysning av fotbrønnene), kjøremodus individuell resetter seg, dette skjer oftest når jeg får opp at "din profil har nye innstillinger, vil du bruke dem", trykker jeg ja, blir mye resat.
Jeg har hatt problem at fører setet ikke går til rett plass når jeg går inn i bilen.

Nøyaktig samme problem her.

Skjer hver gang jeg trykker "OK" på mld om nye innstillinger, og denne mld kommer nesten daglig.

Egil S

Jeg har funnet ut hva som skjer med ambient lysene.

Jeg bruker modus "tilpass" og har alltid rødt lys og slått av lysene i fotbrønnene.

Det som skjer er at bilen ser ut til å resette seg og velger modus "mode", den følger da kjøremodus, standard kjøremodus er "normal" og denne har et grålig lys, velger du "Øko" blir det grønt, "Sport" blir rødt osv.
velger jeg "tilpass" får jeg det røde lyset mitt igjen, men da er lysstyrken satt tilbake og jeg har hvitt lys i fotbrønnene igjen. Så det blir litt fikling for å få det tilbake igjen.

Merker også at kjøremodus "individuell" resetter seg samtidig, jeg liker å ha styringen i "sport", litt komfortabelt understell og gasspedalen i "øko", men alt er satt til "normal" når den resetter ambient lysene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:13
Jeg har funnet ut hva som skjer med ambient lysene.

Jeg bruker modus "tilpass" og har alltid rødt lys og slått av lysene i fotbrønnene.

Det som skjer er at bilen ser ut til å resette seg og velger modus "mode", den følger da kjøremodus, standard kjøremodus er "normal" og denne har et grålig lys, velger du "Øko" blir det grønt, "Sport" blir rødt osv.
velger jeg "tilpass" får jeg det røde lyset mitt igjen, men da er lysstyrken satt tilbake og jeg har hvitt lys i fotbrønnene igjen. Så det blir litt fikling for å få det tilbake igjen.

Merker også at kjøremodus "individuell" resetter seg samtidig, jeg liker å ha styringen i "sport", litt komfortabelt understell og gasspedalen i "øko", men alt er satt til "normal" når den resetter ambient lysene.

Der samme var det hos meg, både med lys og kjøremodus, men etter at jeg lagret til en annen "rytme" på de utvendige lysene, så har ambientbelysning og individuelle kjøreinnstiilnger holdt seg lagret. Så dette tipset fra en ID4 bruker at det lønte seg å lagre en siste innstilling man ikke hadde bruk for, da det ofte er siste innstilling som ikke lagres.

daktari

Det er en fyr på FB som klager på at varmeapparatet blåser kalt. Så har han målt 56 grader temp med car scanner, og 46 C når tempen har steget til 22 C i kupeen.

Men man fryser jo ikke når det blåser 46 C. Vært i Syden noen gang? 46 C er VARMT. Det er 10 grader mer enn kroppstempen.

Fyren må måle med et eget termometer. Enten er det feil på en sensor eller det er en lekkasje fra utsiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Sitat fra: daktari på mandag 27. mars 2023, klokken 20:05Det er en fyr på FB som klager på at varmeapparatet blåser kalt. Så har han målt 56 grader temp med car scanner, og 46 C når tempen har steget til 22 C i kupeen.

Men man fryser jo ikke når det blåser 46 C. Vært i Syden noen gang? 46 C er VARMT. Det er 10 grader mer enn kroppstempen.

Fyren må måle med et eget termometer. Enten er det feil på en sensor eller det er en lekkasje fra utsiden.

Fyren er meg :)

Det er mange som klager på det blir kaldt på beina i det samme facebook innlegget, så det er ikke bare "èn fyr", men det er vel ikke så viktig å nevne er det vel.

Siden det facebookinnlegget ble laget har jeg testet mer, det kan se ut som det er "Sync" funksjonen som er årsaken, muligens en konsekvens av software 3.0/3.1 og at kombinasjonen innstilt temperatur på fører og "Eco" på passasjer og baksetet gjør at det etterhvert blåser kaldt på fører fordi styringen ikke takler 2 soner i "eco" og èn på 22c, jeg har ikke endelig konkludert ennå fordi jeg ikke har hatt sammenlignbare værforhold, men har ikke hatt problemet på 3-4 turer etter jeg slo av "sync".

Vindkjølingseffekt er også et kjent fenomen, at luften har 43C ut av varmeveksleren før den akselereres av viften betyr ikke at den har den temperaturen når den treffer kroppen din etter å ha gått gjennom 1m med luftekanaler til dysen og ut i kupèen.
Er bare å blåse på hånda di det, luften har 30+c når den forlater lungene dine, men oppleves fremdeles som kald når den treffet hånda di på 0,5m avstand, akkurat samme effekt.

Hvis jeg har rett i at dette skyldes "sync", så er ikke dette et problem for de med Sw 2.x da "eco" kom med oppdateringen,
Heller ikke om du stort sett alltid har passasjer da bare èn eller ingen soner er i "eco" eller du  ikke har sync på.

Et problem bare for de som kjører alene og med sync på med nyere software.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA