Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

-30 øre pr MWt i natt. Spar 100kr på å lade om natta.

Startet av Trekkoppbil, lørdag 02. oktober 2021, klokken 21:21

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:20
Sitat fra: Svein_H på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:25
Sitat fra: arthur på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:16
Sitat fra: Svein_H på mandag 04. oktober 2021, klokken 15:52
Jeg følte også det var gambling da jeg kunne låse meg i 3 år til 55 øre/kWh for en snau måned sia, ....

Bare for å "pirke" litt så er det du har gjort det motsatte av gambling, nemlig sikring. Om, eller i hvilken grad, det var riktig i etterpåklokskapens lys vet vi om tre år, men i mellomtiden kan du sove godt og har betalt en pris som reflekterer hva alle har måttet betale i snitt de senere årene.

Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg har sikret meg en fast strømpris over tid ja, men jeg har også gamblet på at min fastpris vil lønne seg de neste tre årene, stikk i strid med all tidligere statistikk og påstandene om at spotpris på sikt vil være billigst. Jeg risikerer å gå på et skikkelig tap hvis spådommene mine viser seg å være feil, hvordan er ikke det gambling?

Da tror jeg bare at vi må konkludere med at vi er grunnleggende uenige mht hva som ligger i begrepet "sikring" eller å "sikre seg". Skal jeg følge din definisjon så ville jeg også ha sagt opp alle forsikringer som ikke er pålagt ved lov, eller av f.eks en kreditor siden det jo ikke lønner seg i snitt?

At spotpris over tid HAR VÆRT billigere enn å gå spot er riktig stort sett, ikke alltid, og ikke i de periodene jeg selv har gått for slik sikring, fast pris over avtalt periode. AT noe har vært betyr vel heller ikke at historien automatisk vil gjenta seg? Min egen avtale om fast pris har nå en hyggelig (mer)verdi og en slik verdi kan i mange markeder selges og cashes inn.

Og der begynner stråmennene å dukke opp ja, da gidder jeg ikke mer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Lars C. Krogenæs

Ved å inngå en fastprisavtale gambler du mot noen som har meget god innsikt i forventet strømpris fremover. Motparten sitter på de beste kortene, og tar minimalt med risiko. Det blir som å tro at du vil tjene mer penger enn casinoet du gambler hos.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arthur

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. oktober 2021, klokken 13:15
Ved å inngå en fastprisavtale gambler du mot noen som har meget god innsikt i forventet strømpris fremover. Motparten sitter på de beste kortene, og tar minimalt med risiko. Det blir som å tro at du vil tjene mer penger enn casinoet du gambler hos.

Dette blir alt for enkelt. Din motpart kan f.eks være en produsent som av forskjellige grunner ønsker å sikre seg leveranse av varen, kraft, til en for ham god (nok) pris eller en trader som ønsker å låse inn en margin osv osv Strøm er en vare som handles på samme måte som svært mange andre varer, eksempelvis, olje, gass, aksjer, korn, metaller osv osv osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ca119

Spot vs fastpris
Spotpris skal være billigst påstår mange.
Jeg valgte fastpris .... fordi da vet jeg hva jeg skal forholde meg til! Om 7mnd går min 50øre avtale ut og hva skal jeg velge da? Nå er fastpris (Sør-Norge) på 70øre (5år) til 94 øre (1år) hos polarkraft.no og det føles dyrt ut vs 50øre.
Men vi vet aldri hvor dyrt strømmen blir. 
Hvorfor koster strømmen 2-3kr/KWH i DK eller tyskland?
Det var en grunn for at jeg valgte fastpris (redseln for at Strøm blir like dyrt som i europa) og den andre er at jeg har hus og varmepumpe .... og da har jeg 3-4x mer forbruk om vinteren når strømmen er dyrt en om sommeren når prisen er lav men også forbrukte.
For min del var det nok lurt med fastpris kan man si nå, men klart jeg angret når strømmen kun kostet 20 øre sommern 2019.

Trekkoppbil

Det er vanskelige å forutse strømmarkedet om et halvt år, og valget er noe man må vurdere når man ser hvilke tilbud man får.
Fastpris er lønnsomt hvis man er flinkere enn leverandørene til å gamble på framtida.
Med spotpris kan man slå markedet,ved å legge strømforbruket til rimelige tidsintervaller. Man kan stille inn varmepumpa til å ta hensyn til spotprisen i aktuell region, men jeg trur man trenger stor akkumulatortank, hvis det skal få betydning, og nye tider med store svingninger i prisen.



Trekkoppbil

Mandag 29. november, ligger spotprisen på ca kr 1,50 om natta kl 00-06. På ettermiddagen, fra kl 13-21, ligger den på 3-4 kroner.

Det er 2 kr +moms å spare på å lade om natta i stedet for om ettermiddagen.

Lader man 11 kw i 5 timer, som er aktuellt hvis man skal lade en i-Pace halvfullt med 16A, så vil man spare 137kr inkl moms, på å lade om natta i stedet for om ettermiddagen.

OhmPaPa


arthur

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. november 2021, klokken 18:12
Fastpris er lønnsomt hvis man er flinkere enn leverandørene til å gamble på framtida.

Fast pris har med sikring å gjøre, ikke gambling, men jeg er kjent med at f.eks kinesere ser på sikring som gambling i tilfelle de tar feil og tar man feil i Kina så mister man hodet, bokstavelig talt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA