Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe nå eller vente?

Startet av stefn92, fredag 01. oktober 2021, klokken 13:47

« forrige - neste »

jlan

#30
NCMA er veldig ny teknologi, så det kan være gode grunner til Tesla vil teste disse batteriene ut i Kina og Hong Kong først. På Asia sidene ser det nå ut slik:
          Hong Kong             Kina                  Korea
SR+:   455 km WLTP       526 km NEDC   
LR       542 km WLTP       640 km NEDC    511 km
P         528 km WLTP       566 km NEDC    448 km

Så det betyr vel at i Hong Kong leveres både LR og P med NCMA batterier, mens i Kina er det kun LR som har disse, og P har NCM?.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. oktober 2021, klokken 14:05
Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 12:05
Om noen gidder å bruke litt tid her så går det nok an å få et bilde av forskjellene. Er nok ikke noen grunn til å tro at det er annerledes på Model Y enn på Model 3.
Nei, eneste forskjellen vil være når TMY kommer med 82kWh batteri. Det vil da være LG, 82kWh batteriet på TM3 har frem til nå vært Panasonic (MIA).
LG i både 77 og 82kWh i Y, men annen celletype?


turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 18:41
LG i både 77 og 82kWh i Y, men annen celletype?
Annen kjemi ja, som nevnt over. Er vel 2170 begge to.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: lars667 på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:37
Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?

There is a chance for that indeed. That the new 82kWh pack can be a bit heavier.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:41
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:37
Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?

There is a chance for that indeed. That the new 82kWh pack can be a bit heavier.

Det er og en sjanse for at de plutselig oppdaterer nyttelast til "USA-nivåer"...men uansett blir det nok mer vekt...
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Aner man en liten prisoppgang i EU også?
Skal sies konkurranse-situasjonen er litt annerledes her da..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Jeronan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:41
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:37
Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?

There is a chance for that indeed. That the new 82kWh pack can be a bit heavier.
Er jo en viss fare for det motsatte også, eller ingen endring i det hele tatt. Kanskje har ny kjemi mer energi på færre kg eller samme antall kg, slik at vekten enten er uforandret eller endog noe lattere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:55
Sitat fra: Jeronan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:41
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:37
Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?

There is a chance for that indeed. That the new 82kWh pack can be a bit heavier.
Er jo en viss fare for det motsatte også, eller ingen endring i det hele tatt. Kanskje har ny kjemi mer energi på færre kg eller samme antall kg, slik at vekten enten er uforandret eller endog noe lattere.
NCMA har høyere energitetthet. Det vil si flere kWt pr vekt-/volumenhet. 82kWt skal altså ikke ta mer plass mer enn det på 77kWt.
Jeg tror at de kommer til å bruke samme formfaktor på batteriene, siden cellene har samme dimensjon. Altså batterier med samme antall celler og mål. Det vil antakelig ikke kreve endringer i produksjonen av batteriene. Når det gjelder vekt på cellenivå har jeg ikke klart å finne ut om NCMA-celler er tyngre enn LGs 2170 NCA. Noen som har vet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

#41
Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 10:57
Sitat fra: RJK på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:55
Sitat fra: Jeronan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:41
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:37
Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?

There is a chance for that indeed. That the new 82kWh pack can be a bit heavier.
Er jo en viss fare for det motsatte også, eller ingen endring i det hele tatt. Kanskje har ny kjemi mer energi på færre kg eller samme antall kg, slik at vekten enten er uforandret eller endog noe lattere.
NCMA har høyere energitetthet. Det vil si flere kWt pr vekt-/volumenhet. 82kWt skal altså ikke ta mer plass mer enn det på 77kWt.
Jeg tror at de kommer til å bruke samme formfaktor på batteriene, siden cellene har samme dimensjon. Altså batterier med samme antall celler og mål. Det vil antakelig ikke kreve endringer i produksjonen av batteriene. Når det gjelder vekt på cellenivå har jeg ikke klart å finne ut om NCMA-celler er tyngre enn LGs 2170 NCA. Noen som har vet?
Om formfaktoren ikke er endret, og man benytter like mange celler, så tilsier vel høyere energitetthet at vekt per celle er enten lik eller endog noe lavere. Men tror ikke vekta er så mye forskjellig, så det er vel egentlig bare at de kan få mer energi ut av cellene pga den endrede kjemien.

EDIT: Ut fra denne, kan det se ut som vekten er den samme, 2211 på både 82 kWh NMCA og 75 kWh NMC:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 08. oktober 2021, klokken 11:20
Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 10:57
Sitat fra: RJK på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:55
Sitat fra: Jeronan på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:41
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. oktober 2021, klokken 11:37
Betyr ikke større batteri også høyere egenvekt, og enda lavere nyttelast?

There is a chance for that indeed. That the new 82kWh pack can be a bit heavier.
Er jo en viss fare for det motsatte også, eller ingen endring i det hele tatt. Kanskje har ny kjemi mer energi på færre kg eller samme antall kg, slik at vekten enten er uforandret eller endog noe lattere.
NCMA har høyere energitetthet. Det vil si flere kWt pr vekt-/volumenhet. 82kWt skal altså ikke ta mer plass mer enn det på 77kWt.
Jeg tror at de kommer til å bruke samme formfaktor på batteriene, siden cellene har samme dimensjon. Altså batterier med samme antall celler og mål. Det vil antakelig ikke kreve endringer i produksjonen av batteriene. Når det gjelder vekt på cellenivå har jeg ikke klart å finne ut om NCMA-celler er tyngre enn LGs 2170 NCA. Noen som har vet?
Om formfaktoren ikke er endret, og man benytter like mange celler, så tilsier vel høyere energitetthet at vekt per celle er enten lik eller endog noe lavere. Men tror ikke vekta er så mye forskjellig, så det er vel egentlig bare at de kan få mer energi ut av cellene pga den endrede kjemien.
Sammensetningen av materialene i cellene er jo endret. Det kan absolutt bety endret vekt. For eksempel så vil 2 gram på cellenivå bety ca. 9kg endring av vekt på batteriet (4416 celler). Nå er det vel en større andel aluminium, så man kan jo håpe på en reduksjon, men dette er jo bare et tankeeksperiment fra min side.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Pew

For min del så kjøpte jeg nå. Får bilen i november/desember sier de og jeg har en følelse av at det vil ta lang tid før en eventuell erstatning med større batterikapasitet er tilgjengelig. Uansett så er rekkevidden mer enn god nok for meg. Klart at dersom forskjellen er stor så vil det påvirke salgsprisen, men det får bli fremtids-meg sin bekymring.

lars667

Vi hadde en tidligere diskusjon her vedr. nye og gamle lykter på TM3, og hva dette hadde å si på bruktprisen. Med gamle lykter hadde jeg ikke noe problem med å selge min bil i august. Det virket heller ikke som om jeg hadde noe nevneverdig handicap i forhold til mars++ biler med 50 km økt rekkevidde eller så. Noen kjøpere vil sikkert se på det (de som henger her?), men de aller fleste går nok ikke så mye i dybden. Det er verre når forskjelleng blir som gammel og ny type e-golf, hvor de nesten doblet en allerede veldig marginal rekkevidde.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA