Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

E_S

#361
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 16:47

Hver gang dette diskuteres blir jeg overrasket over hvor forskjellig AP og Selvstyring oppleves. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser. Systemet er langt fra perfekt, men jeg buker det mye og er godt fornøyd.
Filskifte er feks. noe av det jeg er mest fornøyd med, og bruker det "alltid".

Filskifte ja. Min erfaring er at at om man i det hele tatt er så heldig at bilen tillater det (som oftest er det jo en advarsel om "not available" om man prøver), må man sette på blinklyset fullt (å bare vippe spaken holder jo ikke), blinke i ca. 5 sekunder før det skjer noe som helst, og da er det 50/50 om den skifter fil eller bare gir opp. Jeg rekker å vippe blinkspaken og skifte fil manuelt sikkert 8 ganger på den tiden bilen trenger på å gjøre det - det er så tregt som kjøleskapskald sirup.

I tillegg, om man skal bruke det til en passering, må man jo legge seg ut i venstre 300 meter bak om man skal rekke å skifte fil før bilen slakker av for å tilpasse seg farten til forankjørende. Når jeg kjører på motorvei vil jeg holde en konstant fart hele tiden, og skifte fil etter behov for å holde denne farten - altså høyre så mye om mulig, og venstre for passering uten å måtte redusere farten så mye som 1 km/h.
:)

geear

Kan si mye om AP/FSD, men beskrivelsene dine er fryyyyktelig langt unna virkeligheten. Høres ut som du har en feil på din bil. Hva slags bil og AP-versjon har du?

Når man bruker navigate on autopilot og automatisk filskifte på, så foreslår den filbytte når den detekterer saktere trafikk foran. Auto filskifte som trigges manuelt avgjør du når du vil initiere helt selv. I de tilfellene setter jeg avstand til 1 hvis det er lite trafikk. Er det mer trafikk så kanskje 3. Selvfølgelig for kort om det går i tett trafikk, så da er det litt verre.

Motorwatt

300 meter??! Aldri opplevd, og jeg kjører veldig mye på motorvei. Enig at den ikke alltid er tilpasset min kjørestil, men det forventer jeg da virkelig ikke heller. Det er fremdeles både mulig og tillatt å bruke wattpedalen for å utjevne denne forskjellen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Forøvrig har Continental-radaren som brukes en rekkevidde på 170 meter (160 meter på Bosch - AP1).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 17:05
blinke i ca. 5 sekunder før det skjer noe som helst, og da er det 50/50 om den skifter fil eller bare gir opp.

Bilen skal skifte fil etter mellom 1,5 og 5 sekunder. Om din skifter fil etter det har gått 5 sekunder har du enten en Model S eller X med SW-versjon før 2019.40.2.2 eller det er noe alvorlig feil med din bil.

Kilde: e-post fra Tesla før de sendte ut 2019.40.2.2:
"Disse endringene er pålagt for å møte Europeiske reguleringer og vil kun påvirke noen Model S og Model X, da de fleste Teslaer med Autopilot allerede har denne funksjonaliteten. [...]
Når Auto Lane Change er aktivert og indikatoren er slått på, vil bilen vente minst ett og et halvt sekund før den starter filskifte, og vil vente opptil fem sekunder før den avbryter hvis filskifte ikke har vært mulig å starte."
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. januar 2022, klokken 17:52
300 meter??! Aldri opplevd, og jeg kjører veldig mye på motorvei.
Det er jo helt klart overdrivelser, all den tid hverken kamera eller radar ser i nærheten av så langt. Kan dog være andre problemer som gjør at den er treg med filskifte.

Selv har jeg som de fleste andre her ikke slike problemer. Automatisk filskifte fungerer dog ikke så bra når det er veldig tett trafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 17:05
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 16:47

Hver gang dette diskuteres blir jeg overrasket over hvor forskjellig AP og Selvstyring oppleves. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser. Systemet er langt fra perfekt, men jeg buker det mye og er godt fornøyd.
Filskifte er feks. noe av det jeg er mest fornøyd med, og bruker det "alltid".

Filskifte ja. Min erfaring er at at om man i det hele tatt er så heldig at bilen tillater det (som oftest er det jo en advarsel om "not available" om man prøver), må man sette på blinklyset fullt (å bare vippe spaken holder jo ikke), blinke i ca. 5 sekunder før det skjer noe som helst, og da er det 50/50 om den skifter fil eller bare gir opp. Jeg rekker å vippe blinkspaken og skifte fil manuelt sikkert 8 ganger på den tiden bilen trenger på å gjøre det - det er så tregt som kjøleskapskald sirup.

I tillegg, om man skal bruke det til en passering, må man jo legge seg ut i venstre 300 meter bak om man skal rekke å skifte fil før bilen slakker av for å tilpasse seg farten til forankjørende. Når jeg kjører på motorvei vil jeg holde en konstant fart hele tiden, og skifte fil etter behov for å holde denne farten - altså høyre så mye om mulig, og venstre for passering uten å måtte redusere farten så mye som 1 km/h.
Slik du beskriver det, får meg til å tro at du ikke vet hvordan systemet fungerer eller så setter du bevisst ting veldig på spissen, eller så er det noe alvorlig feil med bilen din.
Sjekk først at bilen/AP står i "Mad Max", da forslår den filskifte tidligst. Og ikke i nærheten av 300m siden hverken RADAR eller kamera har den rekkevidden. Hvis du er vant til å kjøre tett opp til den foran før du legger deg ut vil det nok virke uvant, men mer i tråd med slik man skal kjøre.
På NOA holder det med føste trinn når den foreslår filskifte.
Filskifte starter etter ca 1 sek og skal være FERDIG før det er gått 5 sek. Dersom du ikke har moment på rattet vil resultatet være at den avbryter på tidsavbrudd.
Sjekk bilen for feil, eller øv til du finner ut hvordan systemet fungerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke er en smule selvmotsigende

Motorwatt

Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 21:49
Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke
Det kalles copilot.... 👩🏻‍✈️
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Kan si at min erfaring med AP3 i fjor vinter var middels iX har bedre autopilot, også ved vinterføre, samt mye mye raskere og bedre filskift. Antagelig bl.a. fordi den har 5 radarer, frontruta er mye bedre og EyeQ5.

Men nå er dette en tråd om FSD, ikke AP.

For å forsøke å dra det tilbake kan jeg referere til Musks intervju hos Lex Fridman, der Musk sa at i v11 (om ca 1 måned) så fjerner de bildebehandling/prosessering før NN, NN skal nå behandle raw-format fra de 1,3ish Mp sensorene. Musk lanserer så begrepet "photons-to-NN" som jo høres fancy ut, men det er jo fremdeles bits som NN håndterer - ikke fotoner.
Spørsmålet blir jo da om de må trene det nye systemet på helt nytt, og hvor de får data fra- det er ikke åpenbart at de kan de-prosessere bildene de har samlet tilbake til raw - evnt har de damler på raw og må annonsere hele materialet på nytt...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. januar 2022, klokken 21:52
Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 21:49
Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke
Det kalles copilot....
Da stemmer det bedre, copiloten min trenger meget detaljert kunnskap for at hun ikke skal slå seg vrang

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 21:49
Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke er en smule selvmotsigende
Hvis man ikke leser bruksanvisningen så trenger det ikke være mye avansert for at mange ikke skjønner hvordan det skal brukes. Hvis man ikke leser bruksanvisningen, leser man kanskje heller ikke advarsler om begrensinger og farer ved bruk av AP. Når bilen en gang inn i fremtiden blir selvkjørende vil man neppe trenge å sette seg inn i noe at dette ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Kjørte RV3 fredag. I ganske lange strekk meldte bilen om 30 km/t - det er 70. Morsomt om en skulle hatt på fsd. Tipper ganske mange bak hadde tutet villt.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 21:49
Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke er en smule selvmotsigende
Hvis man ikke leser bruksanvisningen så trenger det ikke være mye avansert for at mange ikke skjønner hvordan det skal brukes. Hvis man ikke leser bruksanvisningen, leser man kanskje heller ikke advarsler om begrensinger og farer ved bruk av AP. Når bilen en gang inn i fremtiden blir selvkjørende vil man neppe trenge å sette seg inn i noe at dette ;-)
Bare sånn for ordens skyld, tror du virkelig jeg mente at en ikke skulle lese bruksanvisning ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA