Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

TøddiVedder

Bor i Bergen. FSD for bykjøring er av liten interesse. Men at den kan kjøre hele veien til hytten uten tull, vil være gull.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. januar 2022, klokken 09:46
Enig, men så bor du og jeg i to småbyer med 5-6 trafikklys. Mulig det har mere for seg i New York, Los Angeles, etc. Har inntrykk av at folk er mere interessert i teknikken enn nytten.
Selvfølgelig er det avhengig av hvor man bor og hvordan man bruker bilen. Utenom jobbkjøring om vinteren og litt småkjøring på ettermiddagen er hovedsaken av tiden jeg tilbringer i bilen lengre turer.

I tillegg er det jo på de lange turene jeg ønsker avlastning, ikke småturene. Og så tror jeg det er mye kortere vei til å få til noe som er "bra nok" på landevei og motorvei, enn i byer. Det er ikke uten grunn at Mercedes lanserer L3 på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Med denne prisutviklingen kjøper man snart FSD, og får en bil på kjøpet...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Kunne kanskje vært interessert i å betale 12000 norske øre for FSD, bare for å ha det, men det ville uansett ikke være verdt prisen etter min mening.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Autowinder

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. januar 2022, klokken 09:35
Fjerning av ghost braking, håndtering av veier uten midtstripe og 100% fartsgrenselesing er mye viktigere.

Det er vanskelig å kvitte seg med ghost breaking i og med at systemet skal ivareta sikkerheten til personene i og rundt bilen. Norske veier uten midtstripe og delvis manglende ( f.eks snedekte) striper gjør at bilen må bremse om den beregner en farlig situasjon ved anslått veibredde og møtende transport. Klart et irritasjonsmoment, men jeg har tenkt på det som bedre enn et uhell. 45000km med bruk av FSD nå og da var likevel ikke overbevisende nok til å kjøpe det på nytt. Hadde jeg kunnet kjøpe det on demand ved langturer i ferier o.l. til 1000-1500kr/mnd hadde det kanskje vært noe annet. I tillegg har det vist seg at prosesseringshastigheten ikke er høy nok for nyeste versjoner over tid, og sånn sett er FSD litt kravstor på ferskvare av HW til at det ikke er mer enn en gadget.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på søndag 09. januar 2022, klokken 09:38
Det er vanskelig å kvitte seg med ghost breaking i og med at systemet skal ivareta sikkerheten til personene i og rundt bilen. Norske veier uten midtstripe og delvis manglende ( f.eks snedekte) striper gjør at bilen må bremse om den beregner en farlig situasjon ved anslått veibredde og møtende transport. Klart et irritasjonsmoment, men jeg har tenkt på det som bedre enn et uhell.
Er enig i at man aldri blir kvitt alle "falske positives", men det er en del varianter man bør bli kvitt.

Møtende trailere som krysser midtstripen i venstresving må man bare lære seg å leve med tror jeg. Men det bør være unødvendig å bremse ned for skygger fra bruer, trær og tunnelåpninger. Og selvfølgelig at fartsgrensen endres på kryssende/nærliggende veier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat45000km med bruk av FSD nå og da var likevel ikke overbevisende nok til å kjøpe det på nytt.

Den kvasi-FSDen du har brukt til nå er bare småtteri, og neppe noe grunnlag for å vurdere den kommende FSDen på. Men ellers enig i at det er litt meningsløst å kjøpe FSD i dag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

trykkertor

Sitat fra: Autowinder på søndag 09. januar 2022, klokken 09:38
Det er vanskelig å kvitte seg med ghost breaking i og med at systemet skal ivareta sikkerheten til personene i og rundt bilen. Norske veier uten midtstripe og delvis manglende ( f.eks snedekte) striper gjør at bilen må bremse om den beregner en farlig situasjon ved anslått veibredde og møtende transport.....
Klart det, men visjonen er jo at FSD skal bli en bedre sjåfør enn mennesker.
Og i all den tid mennesker ikke har problemer med å vurdere disse situasjonene og mestre de godt, bør målet være å få FSD på høyde med menneskers vurdering.
Da bør vi ikke slå oss til ro med at "slik må det bare være" i all den tid det da er under målet/visjonen.

geear

Musken mener vel allerede at AP er bedre enn mennesker, mener jeg. Basert på statistikk om ulykker på AP kontra uten. Problemet er at en slik statistikk er helt fullstendig på villspor fordi den ikke tar høyde for at omtrent alle vanskelige situasjoner blir håndtert uten AP.

E_S

Per i dag er det sånn at selv på motorveien er AP en eller selsom opplevelse, med både merkelige fartsreduksjoner, fantombrems, vingling og mye annet rart. Den kjører som en 16-åring på sin første motorveistur. Filskifte på AP er fullstendig ubrukelig, og nå i vinterhalvåret skal det omtrent bare en søledam til før alt kutter brått fordi kameraet er for tilsmusset.

Om yttermarkeringen av kjørebanen er delvis dekket av slaps ser heller ikke bilen den, og vingler høyre og venstre fordi den ikke vet hvor kjørefeltet egentlig er.

Jeg kjørte nå i helgen en tur på 25 mil motorvei, og brukte cruisecontrol kanskje 10% av veien og AP ikke i det hele tatt - delvis fordi det nesten ikke fungerer, delvis fordi det ikke var tilgjengelig på grunn av søle på et eller annet kamera. Jeg savner å kunne velge "dum" cruisecontrol som ikke er adaptiv, og som ikke er avhengig av kameraene for å virke.
:)

geear

Tja. Opplever den nå som svært stabil på motorvei i nesten alle forhold, med unntak av når stripene er dekket av snø. Selv i lys, mørke og kraftig regn (såpass at bilister flest er nede i 50-60 km/t) så kjører den bra.

E_S

Sitat fra: geear på søndag 09. januar 2022, klokken 15:18
Tja. Opplever den nå som svært stabil på motorvei i nesten alle forhold, med unntak av når stripene er dekket av snø. Selv i lys, mørke og kraftig regn (såpass at bilister flest er nede i 50-60 km/t) så kjører den bra.

Er det litt slapsete og sølete, skal det ingenting til før den varsler for at et av sidekameraene eller frontkameraet er tildekket, og da funker ikke engang cruisecontrol. Dessuten synes jeg på motorvei at det er ganske slitsomt at den begynner å regulere farten til forankjørendes fart 2-300 meter bak uansett avstandsinnstilling, slik at det ikke er naturlig å skifte felt så tidlig for forbikjøring. Derfor er man i praksis nede på at ACC er brukbar om man ligger konstant i venstre felt *og* det ikke er sølete *og* det ikke er snø/slaps på stripene.
:)

geear

At den er dårlig når en eller flere sensorer er ute av spill, eller veimerking er uklar, er vel ikke overraskende? Det sier seg selv, ikke vits å prøve engang da. Men du skrev "per i dag", og utdypet ytterligere for vinterhalvåret, så for meg virket det som du mente den kjører som en 16-åring året rundt.

Helt enig i at vi burde kunne velge vanlig CC, men det har vært påpekt i så mange år at jeg har sluttet å tro på at det kommer.

E_S

Sitat fra: geear på søndag 09. januar 2022, klokken 16:02
At den er dårlig når en eller flere sensorer er ute av spill, eller veimerking er uklar, er vel ikke overraskende? Det sier seg selv, ikke vits å prøve engang da. Men du skrev "per i dag", og utdypet ytterligere for vinterhalvåret, så for meg virket det som du mente den kjører som en 16-åring året rundt.

Helt enig i at vi burde kunne velge vanlig CC, men det har vært påpekt i så mange år at jeg har sluttet å tro på at det kommer.

På en fin sommerdag kjører den som en 16-åring, på dårlige forhold kjører den ikke i det hele tatt.

På den fine sommerdagen er det panikkbremsing for skygger i veien, panikkbrems til 40 fordi det er en kryssende vei med 40-grense, smånapping i bremsen og 15 km/h ned fra satt fart uten at man kan forstå hvorfor, og panikkbremsing om bilen foran i filen ved siden av skulle nærme seg midtstripen. Den er rett og slett alt for nervøs til at jeg synes det er brukbart. Den kjører, kanskje forståelig nok, etter et "better safe than sorry"-prinsipp, mens en fører av kjøtt og blod vet at en skygge er bare en skygge, at man fremdeles er på motorveien selv om den lille veien ved siden av er bare 10 meter unna, eller at bilen foran som vingler litt i eget kjørefelt ikke er noe problem.
:)

Handyman

Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 13:54
Per i dag er det sånn at selv på motorveien er AP en eller selsom opplevelse, med både merkelige fartsreduksjoner, fantombrems, vingling og mye annet rart. Den kjører som en 16-åring på sin første motorveistur. Filskifte på AP er fullstendig ubrukelig, og nå i vinterhalvåret skal det omtrent bare en søledam til før alt kutter brått fordi kameraet er for tilsmusset.

Om yttermarkeringen av kjørebanen er delvis dekket av slaps ser heller ikke bilen den, og vingler høyre og venstre fordi den ikke vet hvor kjørefeltet egentlig er.

Jeg kjørte nå i helgen en tur på 25 mil motorvei, og brukte cruisecontrol kanskje 10% av veien og AP ikke i det hele tatt - delvis fordi det nesten ikke fungerer, delvis fordi det ikke var tilgjengelig på grunn av søle på et eller annet kamera. Jeg savner å kunne velge "dum" cruisecontrol som ikke er adaptiv, og som ikke er avhengig av kameraene for å virke.
Hver gang dette diskuteres blir jeg overrasket over hvor forskjellig AP og Selvstyring oppleves. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser. Systemet er langt fra perfekt, men jeg buker det mye og er godt fornøyd.
Filskifte er feks. noe av det jeg er mest fornøyd med, og bruker det "alltid".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA