Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:20
Poenget er uansett det samme
Beklager OT. Men jeg syntes det var så hyggelig med de 2500 som ikke omkom likevel :) . Tallene spriker veldig forresten fra forskjellige kilder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Sitat fra: jlan på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:28
Beklager OT. Men jeg syntes det var så hyggelig med de 2500 som ikke omkom likevel :)
Rett og slett en gladsak:  2500 mennesker overlever hver dag i trafikken i India ved en feil!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. desember 2021, klokken 22:18
Uten at jeg er uenig i at FSD må ha ekstremt høy sikkerhet innebygget før den kan lanseres så er det viktig å peke på at vanlig trafikk uten FSD dreper og skader ekstremt mange mennesker hver dag!

Fra husken tar jeg India (som garantert  ikke har FSD) med 3000 drepte i trafikken daglig.
Det er viktig driver for autonomi, uten tvil.

Men vi må prøve å sammenligne like grupper trafikanter. I India er det jo 2 voksne og 2 barn på en scooter uten hjelm, 100 stk henger utenpå en lastebil, busser som kappkjører for å plukke opp kunder (eller var det Mexico), ingen fotgjengerfelt osv. Kan man innføre autonome biler i India uten å endre all trafikk samtidig?


Da jeg var ung var det ca 400 døde i trafikken årlig i Norge. Nå 30 år etter er vi jevnt under 100 døde/år. Mer 4-felt, l og mye mye mye bedre biler hjelper. Sikkert også mer salting. Jeg tror ca 2/3 som dør i trafikken i Norge får påvist rus og eller manglende setebelte, så sikkert noen selvmord inni de tallene også. Men fjerner vi rus så raser tallene drastisk - autonomi kan være virkemiddel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:11
Det finnes en drøss videoer allerede som viser en liknende svakhet, i disse er det bekreftet at FSD beta var aktivert. Flesteparten er det Teslaeiere/fans som har publisert.

Ser at de fleste av videoene er FSD 10.2 og 10.3, her er det vel som om å klage på rekkevidde på elbiler, og så vise link til Think.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RuneW

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:05
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. desember 2021, klokken 16:53
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 16:45
Hva tenker du på med "andre motivasjoner"?
Svindlere, konkurrenter, shortere etc.
Du mener det er sannsynlig at noen fremprovoserer en krasj, faktisk krasjer og potensielt skader/dreper uskyldige som ikke har noe med Tesla å gjøre, for å...?

Trenger ikke være så crazy. Man kan bruke en eksisterende video med ukjent årsak til ulykke og påstå ting.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: RuneW på onsdag 15. desember 2021, klokken 10:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:05
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. desember 2021, klokken 16:53
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 16:45
Hva tenker du på med "andre motivasjoner"?
Svindlere, konkurrenter, shortere etc.
Du mener det er sannsynlig at noen fremprovoserer en krasj, faktisk krasjer og potensielt skader/dreper uskyldige som ikke har noe med Tesla å gjøre, for å...?

Trenger ikke være så crazy. Man kan bruke en eksisterende video med ukjent årsak til ulykke og påstå ting.
Som feks shorteren som ropte høyt om at Tesla-er akselererte ukontrollert. Saken er to år gammel, så hadde dette vært bilene sin skyld, så det vel vært startet med tilbakekallinger for lenge siden: https://electrek.co/2020/01/20/tesla-defends-against-claims-unintended-acceleration-tsla-short/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

SurSnasen

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:11
Det finnes en drøss videoer allerede som viser en liknende svakhet, i disse er det bekreftet at FSD beta var aktivert. Flesteparten er det Teslaeiere/fans som har publisert.


Ikke akkurat suksess denne turen med 10.6.1, til tross for at Rocco på slutten sier "I think it did well".

https://www.youtube.com/watch?v=51mstpH9Qbg

daktari

Interessant med tidsstemplene i Roccos video, som viser at bilen klare ca 2 minutter av gangen.

Jeg har så lyst til å være optimist og tenke at "dette fikser de" men dæven så mye som mangler.

Black Tesla i NYC, siste 5 min viser noe av det samme. Trafikken innefor Ring 1 i Oslo er mer lik dette enn 3ndel andre videoer vi får se uten trafikk.

https://youtu.be/NbkqkSP1P6o
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:53
Kan man innføre autonome biler i India uten å endre all trafikk samtidig?
Det spørsmålet er nok mer generelt. Blanding av autonome kjøretøy og vanlig trafikk er jo problemet alle sliter med.

Vi må nok ha en mann med flagg som går foran autonome kjøretøy.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Bekymrer meg litt for «holliday fun», i fjor mistet jeg det store ryggekamera (som jeg trenger) for å få større del til FSD animasjon (som er helt unødvendig).

Skulle jo komme en mulighet til å justere ratio, men det har aldri kommet.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

v10.7.
Denne er fin  :+1: Expanded use of regenerative braking in Autopilot down to O mph for smoother stops and improved energy efficiency.

Ellers så har jeg ca 55,9% tro på at noe blir 19% eller 4,9% bedre.. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

#328
De er litt festlige de release notes. Hvis vi tror f.eks at Tesla har treningsdata med 1 million bilder av VRU - vulnerable road users. La oss si NN har 99% treffrate i dag, så bommer den på bare 10.000 bilder. En 19% endring i presisjon er jo da 19% av 10.000 bom, så da får vi 8100 bom istedet. Sagt på en annen måte vil den ikke ha rett 990.000 ganger av 1 mill, men 991.900. Går jo fremover hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TøddiVedder

Fikk en smakebit av FSD på nyttårsaften. Satt i bilen oppå en NAF bil og så på Netflix. (Punktering).
Ga mersmak det 😅

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA