Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

daktari

En tester som manuelt måtte unnvikende en søppeldunk - men klarte det ikke. Men han er ikke sur på FSD, så da så!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/fsd-beta-accidents.248428/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:35
En tester som manuelt måtte unnvikende en søppeldunk - men klarte det ikke. Men han er ikke sur på FSD, så da så!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/fsd-beta-accidents.248428/
Tja, han hevder jo at han ser bedre enn vision only og reagerer raskere enn FSD, og at hvis radaren hadde vært i bruk så hadde den kanskje oppdaget søppeldunken. Jeg oppfatter det han sier som fordekt kritikk, men pakker det inn for å få med seg "menigheten". I realiteten kan nok bilen se mye bedre enn han ved å analysere bildene i forskjellig kontrast etc., problemet er nok heller at hw ikke jobber fort nok, sw er ikke programert godt nok og/eller lignende. Det står vel forøvrig heller ikke hvilken versjon han har, (dette kan sikkert skje på nyere versjoner også, bare kanskje mindre risiko for det).
Altså; at det skjer slikt er jo forventet, og mye mer slikt kommer sikkert til å skje. Kjipt for den som opplever det, og skikkelig kjipt hvis det fører til alvorlige ulykker. Så langt har det ikke skjedd. Noen kommer garantert til å godte seg hvis det skjer, "endelig fikk de rett". For andre vil det være synd, det er tross alt veldig mye positivt hvis dette lykkes.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:33
Sitat fra: daktari på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:35
En tester som manuelt måtte unnvikende en søppeldunk - men klarte det ikke. Men han er ikke sur på FSD, så da så!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/fsd-beta-accidents.248428/
Tja, han hevder jo at han ser bedre enn vision only og reagerer raskere enn FSD, og at hvis radaren hadde vært i bruk så hadde den kanskje oppdaget søppeldunken. Jeg oppfatter det han sier som fordekt kritikk, men pakker det inn for å få med seg "menigheten". I realiteten kan nok bilen se mye bedre enn han ved å analysere bildene i forskjellig kontrast etc., problemet er nok heller at hw ikke jobber fort nok, sw er ikke programert godt nok og/eller lignende. Det står vel forøvrig heller ikke hvilken versjon han har, (dette kan sikkert skje på nyere versjoner også, bare kanskje mindre risiko for det).
Altså; at det skjer slikt er jo forventet, og mye mer slikt kommer sikkert til å skje. Kjipt for den som opplever det, og skikkelig kjipt hvis det fører til alvorlige ulykker. Så langt har det ikke skjedd. Noen kommer garantert til å godte seg hvis det skjer, "endelig fikk de rett". For andre vil det være synd, det er tross alt veldig mye positivt hvis dette lykkes.
Godt resonnement. Men jeg er uenig i at dette er å forvente. Hvis man tester full selvkjøring så er krav 1: "ikke krasj inn i noen ting". Jeg mener det er helt grunnleggende.

Og dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatOg dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.

Det er vel her begrensningen av hardware også blir mest synlig. Det mangler kameraer som kan "se" direkte til høyre og venstre fordi verken B-stolpe kameraer eller senter-kamera har denne muligheten. Min Passat med 360 graders-visning hadde kameraer plassert helt fremme på forskjermene. og var en fryd når naboens hekk sperret utsikten. Jeg fatter ikke hvordan Tesla skal løses dette uten HW-oppgradering.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:36
SitatOg dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.
...Det mangler kameraer som kan "se" direkte til høyre og venstre fordi verken B-stolpe kameraer eller senter-kamera har denne muligheten. ...
Hvor har du dette fra? Tesla har overlappende kameraer som dekker 360 grader rundt bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Helt riktig, men problemet er rekkevidden og ikke omkretsen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:36
SitatOg dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.
...Det mangler kameraer som kan "se" direkte til høyre og venstre fordi verken B-stolpe kameraer eller senter-kamera har denne muligheten. ...
Hvor har du dette fra? Tesla har overlappende kameraer som dekker 360 grader rundt bilen.
Det er blind-felt rett rundt bilen også.
Men viktigere er 1) rekkevidden (for lav oppløsning gir for dårlig rekkevidde, spesielt i fart - gjelder forover men enda mer bakover mtp autobahn) og
2) i en del situasjoner er kameraene i B-stolpen, som altså er ca 30 cm lenger bak enn førerens hode plassert for langt bak. Burde vært i nesa på bilen. Kreative hoder snakker om å sette kamera i lyktehusene foran. Se Chucks videoer med droner og målinger, bilen må ut i kjørefeltet for å se trafikk. VeryGreen har også noe om dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 02. desember 2021, klokken 14:18
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:36
SitatOg dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.
...Det mangler kameraer som kan "se" direkte til høyre og venstre fordi verken B-stolpe kameraer eller senter-kamera har denne muligheten. ...
Hvor har du dette fra? Tesla har overlappende kameraer som dekker 360 grader rundt bilen.
Det er blind-felt rett rundt bilen også.
Men viktigere er 1) rekkevidden (for lav oppløsning gir for dårlig rekkevidde, spesielt i fart - gjelder forover men enda mer bakover mtp autobahn) og
2) i en del situasjoner er kameraene i B-stolpen, som altså er ca 30 cm lenger bak enn førerens hode plassert for langt bak. Burde vært i nesa på bilen. Kreative hoder snakker om å sette kamera i lyktehusene foran. Se Chucks videoer med droner og målinger, bilen må ut i kjørefeltet for å se trafikk. VeryGreen har også noe om dette.
Da er vi mer på linje, og blindfeltene er rimelig små og nærme bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: daktari på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:11
Og dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.

"Spredning i kvalitet"... Det er vel NN vi snakker om her. Ikke akkurat så veldig overraskende at det noen ganger (helt uforklarlig for oss mennesker) blir tatt helt håpløse avgjørelser.

Derfor er det superviktig at de som er beta-testere er sitt ansvar bevisst og passer på som smeder.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

#295
Sitat fra: daktari på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:11
Og dette er det rare med FSD - den gjør noen ting tilsynelatende ganske bra, men feiler på helt grunnleggende ting noen ganger. Veldig stor spredning i kvalitet.
Ikke dersom man setter seg inn i hvordan opplæring av AI-systemer foregår. Men om man legger menneskets logikk til grunn kan det virke rart. Muffin vs Chihuahua er et eksempel. Vi ser forskjell ganseke rakst, mens AI må ha MANGE eksempler for å klare dette.
https://medium.com/free-code-camp/chihuahua-or-muffin-my-search-for-the-best-computer-vision-api-cbda4d6b425d
Systemet kan læres opp til å unngå stolper, men fortsatt kjøre rett i en bom. Dersom systemet ikke har lært hva en bom er, så vil det heller ikke identifisere bommen. 0, niks, nada for systemet. Menneskets hjerne skjønner jo dette.  Ja det er svært forenklet forklart, men illustrerer godt utfordringene ved opplæring av systemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Mens vi venter på ny versjon skjer dette:
https://twitter.com/mostlyharmlessz/status/1469421762555351042?s=20
Ifølge den som la ut videoen på YT, men som så slettet den, var bilen på FSD og krysser dobbel linje på vei mot en møtende bil. Sjåføren tar over, for kraftig, og kjører av veien.

Nå vet vi ikke om vedkommende brukte FSD eller AP eller bare sovnet ved rattet. Allle 3 kan være sannsynlige. Men det viser hvor kort tid det kan gå før noe går alvorlig galt. Samt så flaks at ikke noen unger lekte under trærne der bilen stanset.

Jeg er redd vi kommer til å se mer av slike situasjoner fremover, forhåpentligvis går det bra for både uskyldige 3. part og sjåfører.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA