Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: daktari på torsdag 04. november 2021, klokken 23:02
Sitat fra: kodax på torsdag 04. november 2021, klokken 21:51
Bilen min stopper på rødt lys og for stop-skilt, samt alt det andre som EAP gjør, og det fikk jeg til prisen av det EAP koster nå, så selv om lovnadene om full selvkjøring foreløpig er i det blå her i landet, så er «fullstendig uteblivelse» å ta litt hardt i.
I USA derimot ruller beta-en videre.
Stopper bilen din for rødt lys med FSD? Trodde det bare var i USA.
Da jeg hadde gratis fsd-uke på 3ern stoppet den aldri.
Jepp, (men naturlig nok bare når AP er aktivert). Stopper forøvrig også for grønt lys hvis man ikke gir spaken eller pedalen en liten bekreftende touch når den sier at man nærmer seg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Det var vel det jeg sa? :D. I tillegg reduserer den farten før rundkjøringer, stopper ved Full stopp-skilt, og en haug med ganger uten noen påviselig grunn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: kodax på torsdag 04. november 2021, klokken 23:19
Sitat fra: daktari på torsdag 04. november 2021, klokken 23:02
Sitat fra: kodax på torsdag 04. november 2021, klokken 21:51
Bilen min stopper på rødt lys og for stop-skilt, samt alt det andre som EAP gjør, og det fikk jeg til prisen av det EAP koster nå, så selv om lovnadene om full selvkjøring foreløpig er i det blå her i landet, så er «fullstendig uteblivelse» å ta litt hardt i.
I USA derimot ruller beta-en videre.
Stopper bilen din for rødt lys med FSD? Trodde det bare var i USA.
Da jeg hadde gratis fsd-uke på 3ern stoppet den aldri.
Jepp, (men naturlig nok bare når AP er aktivert). Stopper forøvrig også for grønt lys hvis man ikke gir spaken eller pedalen en liten bekreftende touch når den sier at man nærmer seg.
Ja og det fungerer faktisk helt OK når man skal rett frem i lyskryss. Stopper ved streken på rødt, og når lyset blir grønt (samt streken i veien) vipper man girvelgeren ned ned og bilen drar av gårde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Den stopper også for typiske T-kryss når man kommer inn slik at man må velge høyre eller venstre. Men igjen ganske aggressivt, spesielt om man kjører 70-80. Den klarer fint å stoppe uten at bremsen blir veldig ubehagelig, men den er så sen med å begynne å redusere farten at jeg alltid lurer på om den faktisk vil stoppe. Ville selv begynt å retardere/regenere forsiktig mye tidligere, og jeg er definitivt ikke blant de passive på veien...

Tror ikke jeg erfarte fartsreduksjon mot rundkjøringer før jeg solgte FSD-Xen for et par mnd siden.

Dette kom forøvrig for mange måneder siden.

daktari

ID.4 er også faktisk ganske god til å redusere fart på en behagelig måte i krappe svinger og rundkjøringer. (Mye bedre enn etronog 3ern) I går f.eks ut av Festningstunnelen østover kjørte den selv gjennom svingen ganske så komfy. Men stopper aldri for lyskryss.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatJepp, (men naturlig nok bare når AP er aktivert).

Trenger ikke å ha AP aktivert. Det holder med TACC for at den skal reagere på trafikklys.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: geear på fredag 05. november 2021, klokken 00:08
Den stopper også for typiske T-kryss når man kommer inn slik at man må velge høyre eller venstre. Men igjen ganske aggressivt, spesielt om man kjører 70-80. Den klarer fint å stoppe uten at bremsen blir veldig ubehagelig, men den er så sen med å begynne å redusere farten at jeg alltid lurer på om den faktisk vil stoppe. Ville selv begynt å retardere/regenere forsiktig mye tidligere, og jeg er definitivt ikke blant de passive på veien...

Kan det være at den ikke bruker kart-data (enda i Norge), men baserer seg kun på visuelle data og "oppdager" krysset litt sent?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 05. november 2021, klokken 08:44
ID.4 er også faktisk ganske god til å redusere fart på en behagelig måte i krappe svinger og rundkjøringer. (Mye bedre enn etronog 3ern)
Start gjerne en tråd på VW delen om MEB plattformens selvkjøringsegenskaper. Interessant det, men hører ikke hjemme her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sammenlikninger, og skrekkhistorier om andre bilmerker er ikke uvanlig i dette forumet. Hvorfor skal det nå plutselig ikke være ok?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: RuneW på fredag 05. november 2021, klokken 09:14
Sitat fra: geear på fredag 05. november 2021, klokken 00:08
Den stopper også for typiske T-kryss når man kommer inn slik at man må velge høyre eller venstre. Men igjen ganske aggressivt, spesielt om man kjører 70-80. Den klarer fint å stoppe uten at bremsen blir veldig ubehagelig, men den er så sen med å begynne å redusere farten at jeg alltid lurer på om den faktisk vil stoppe. Ville selv begynt å retardere/regenere forsiktig mye tidligere, og jeg er definitivt ikke blant de passive på veien...

Kan det være at den ikke bruker kart-data (enda i Norge), men baserer seg kun på visuelle data og "oppdager" krysset litt sent?

Usikker på om dette er relevant, men det er en rundkjøring i området her hvor TACC reduserer farten gradvis hver gang. Jeg har kun AP. Fartsgrensen er 70 og TACC står på 75. 100-200 meter før rundkjøringen reduseres TACC-farten (altså max fart, den farten den er stilt inn på) til først 70, så 60, 50 og 40 inn mot rundkjøringen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Bruker definitivt kartdata. Ligger i den berømte/beryktete Nav-databasen som ikke er særlig godt oppdatert. Selv i USA klages det på kvaliteten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Bilens stopper også for fotgjengere i fotgjengerovergang. I instrumentpanelet kommer den røde streken fra lyskryss "midt på veien" foran overgangen, og så ser man mennesker bevege seg over veien, og når de har krysset veien blir streken borte og bilen kjører videre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Trafikklys er ikke basert på kartdata. Her er det hva kameraene ser som gjelder. Det er vel sannsynligvis det samme med fotgjengeroverganger??
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Fotgjengerovergang er kamerabasert. Det var en strekning som fikk ny asfalt i sommer, og der så den ingenting før merkingen var kommet på plass. Og den viser også fotgjengerfeltet/rød strek hvis det er en bil foran deg som stopper for kryssende forgjengere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. november 2021, klokken 09:19
Sammenlikninger, og skrekkhistorier om andre bilmerker er ikke uvanlig i dette forumet. Hvorfor skal det nå plutselig ikke være ok?
Enig! Jeg synes det er veldig nyttig å vite de faktiske erfaringene fra folk, reklamene representerer ikke virkeligheten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA