Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Motorwatt

Noen klassifiserer alt som ikke passer inn i deres tenkesett som "fake news".....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: kodax på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:17
....Det siste de (og vi) vil er at det blir krav om at alle endringer må godkjennes av myndigheter, da kommer all videreutvikling til å omtrent stoppe opp.
En Typegodkjenning er vel i praksis bare en Samsvarserklæring fra Tesla om at bilene oppfyller gjeldene krav. Meg bekjent driver i praksis ikke myndighetene med testing og "godkjenning" av kjøretøy lengre. Omtrent alt ansvar er overlatt til produsenten. Så lenge Tesla vet at kravene er oppfylt er de trygge. Tesla kan få store problemer dersom en gransking skulle vise at de ikke oppfyller kravene, feks. ved at de sendte ut en SW med feil som gjør at bilen ikke oppfyller krav.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:15
Her har du førstehåndserfaringer. Er det nok nok deg?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/fix-for-broken-fsd-beta-10-3.244430/

Med tanke på hvordan Tesla-samfunnet har mobilisert for å rakke ned på og fjerne Missy Cummings fra NHTSA, er det vel ikke akkurat god "proof of concept" å slippe en oppdatering til bilen som skaper et lass av svært farlige situasjoner med ustabil bil-oppførsel og plutselige bråbremser helt ut av det blå. Det beviser vel heller at fru Cummings faktisk hadde et meget godt poeng da hun var negativ til at Tesla ville få 1 million robotaxier på veiene i 2020.

Tesla har vel muligens fått litt for store frihetsgrader når det gjelder å bruke offentlig vei og privatpersoner som testarena for uferdig beta-software?

geear

Alle som har bittelitt innblikk i hva automasjon og maskiner går i, bør ha en sunn skepsis til måten OTA foregår på i dag. Det er også bare en brøkdel av endringene man faktisk får opp i release notes. Hvordan opprettholdes typegodkjenningen av produktet når man gjøre fundamentale endringer OTA uten verifikasjon?

For å si det sånn så hadde jeg ikke tillatt at produsent av utstyr jeg har ansvar for i jobbsammenheng, hadde oppdatert automasjonssystemene på denne måten, med så lite informasjonsflyt.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:34
Noen klassifiserer alt som ikke passer inn i deres tenkesett som "fake news".....
Sunn skepsis burde brukes i alle sammenhenger, både når man leser på forum, tweets fra Elon osv.  ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: kodax på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:23
Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. oktober 2021, klokken 10:34
Noen klassifiserer alt som ikke passer inn i deres tenkesett som "fake news".....
Sunn skepsis burde brukes i alle sammenhenger, både når man leser på forum, tweets fra Elon osv.  ;)
Ironien i at en av de desidert mest pro Elon/Tesla personene på dette forumet her snakker om sunn skepsis?  :P

kodax

Artig at jeg oppfattes som det, men alt er jo relativt :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Da er lappen på, og alle er vel venner igjen  :P
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:14
Artig at jeg oppfattes som det, men alt er jo relativt :D
Haha, ja, det var det da. Det er ikke vondt ment, hadde sagt det face to face også (med et smil). Har ikke plassert deg i anti vaxxer og 5G-kategorien (enda)!

kodax

Takk:) Tipper det kan skyldes min «avmålthet» ift noens i mine øyne overdrevent fokus på negativtet  rundt FSD, noe jeg syns virker som er drevet av skuffelse over at Tesla ikke har levert varene. Det er jo forsåvidt fullt ut forståelig, og hadde jeg kjøpt FSD noen år før, så hadde jeg kanskje vært i samme klubb, men dersom man ikke er der, så syns jeg det er naturlig å være mer interessert i progresjonen enn problemene :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Er redd det, ja, min holdning til Tesla har nok vært ganske tydelig forandret de to siste årene kontra de to første som Tesla-eier, tillitsforholdet kunde og leverandør fikk en seriøs knekk, og det som er trist med det er at det hovedsakelig handler om kommunikasjon, og at det var helt unødvendig at det skulle bli slik. Forstår og irritasjonen over gjentakende surmuling, men det er vanskelig å bare få satt en strek over det. Da må de iallfall begynne å håndtere dette på en annen måte - ærlig og åpen dialog, og gange alle tidsfristene de setter til seg selv med pi før de publiserer.

Hadde de for eksempel sagt at inntil FSD var oppfylt så kunne man tatt den med seg videre til en ny Tesla, iallfall de som kjøpte med "gamle" vilkår omtrent uten forbehold, så tror jeg det hadde vært nok til å gjenoppbygge tilliten. Tror faktisk til og med at Tesla kunne tjent penger på det. Men.. det er uansett for sent nå.

kodax

Det burde egenlig vært så enkelt som at dersom man solgte bilen før FSD var levert, så fikk man pengene tilbake, evt at man kunne «returnere» dersom det ikke var levert innen en viss tid. Så ja, min fulle sympati, men null interesse :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Han her Tim kjører ganske enkel rute i utkanten av Las Vegas og teller også antall feil. 10.3 in action
https://youtu.be/G2rlD4UNcwA
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: kodax på mandag 25. oktober 2021, klokken 22:32
Det burde egenlig vært så enkelt som at dersom man solgte bilen før FSD var levert, så fikk man pengene tilbake, evt at man kunne «returnere» dersom det ikke var levert innen en viss tid. Så ja, min fulle sympati, men null interesse :D
En bedre løsning for Tesla hadde vært å overføre FSD til ny Tesla kostnadsfritt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA