Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

daktari

Min mening er at våre "kamera", samt deres tolkingsmaskin, er totalt undervurdert.

Alle Lidarer er beskyttet av en eller annen type glass. Her er en av Innuvision sine. https://www.innovusion.com/falcon

Uansett, FSD beta v 10.2 har et problem med bommer, veisperringwr og antagelig også utvalgte brostøtter.
Vi får håpe 10.3 blir bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

.. og nå har årstiden for meldingen "Flere kameraer er ute av drift" (på grunn av dugg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 20:15
.. og nå har årstiden for meldingen "Flere kameraer er ute av drift" (på grunn av dugg.
MoovIT som starter i München neste år har spyler på alle kamera.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:24
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:10
Lidar sender ut lys og får svar tilbake og vil være god på å måle avstand og identifisere at noe er i veien, uansett hva det er.
Bare det ikke er nedbør så.
Korrekt. Der sliter kamera uten rensing også, mens radar er bedre.
Kameraet i frontruta renes jo hele tiden. LIDAR fungerer dårlig bak en skrå frontrute. Radar settes ut av litt våt snø eller slaps.
Alle systemer har sine utfordringer, men et rent optisk system tror jeg til slutt har størst mulighet til å kunne fungere under vanskelige og varierende værforhold. Det er tross alt det vi mennesker bruker, og våre "kameraer" er faktisk ganske dårlige. Det er jo vår tolking av levende bilder som foreløpig er bedre.
Derfor trenger biler flere forskjellige sensorer for å klare selvkjøring. Også for redundans. Det kommer til å komme strenge krav til dette etterhvert..

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:07
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:24
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:10
Lidar sender ut lys og får svar tilbake og vil være god på å måle avstand og identifisere at noe er i veien, uansett hva det er.
Bare det ikke er nedbør så.
Korrekt. Der sliter kamera uten rensing også, mens radar er bedre.
Kameraet i frontruta renes jo hele tiden. LIDAR fungerer dårlig bak en skrå frontrute. Radar settes ut av litt våt snø eller slaps.
Alle systemer har sine utfordringer, men et rent optisk system tror jeg til slutt har størst mulighet til å kunne fungere under vanskelige og varierende værforhold. Det er tross alt det vi mennesker bruker, og våre "kameraer" er faktisk ganske dårlige. Det er jo vår tolking av levende bilder som foreløpig er bedre.
Derfor trenger biler flere forskjellige sensorer for å klare selvkjøring. Også for redundans. Det kommer til å komme strenge krav til dette etterhvert..
Det stemmer nok. Redundans kan løses med overlappende kameraer. Det har bilene allerede i dag. Det er ikke sikkert det blir krav om ulike systemer. Krav om redundans blir nok bare for sikkerhet og ikke for pålitelighet. Altså at bilen skal kunne stoppe sikkert dersom systemene svikter. Om ikke komme frem til målet er ikke farlig, bare "irriterende".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Tror det kommer an på nivå. På level 4/5 så MÅ bilen komme seg ut av veien også, kan ikke bare stoppe der den er, og lage farlige situasjoner eller trafikkork, uten noen som kan flytte den manuelt.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:57
Tror det kommer an på nivå. På level 4/5 så MÅ bilen komme seg ut av veien også, kan ikke bare stoppe der den er, og lage farlige situasjoner eller trafikkork, uten noen som kan flytte den manuelt.
Det er ikke redundans ved punktering eller feil i drivverket. Så det er uansett risiko for at en bil blir stående ved feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Samtidig er det en sjåfør inni bilen som faktisk i de fleste tilfeller kjenner bilen og kan ta aksjon. Om det så er å dytte/taue den ut av veien, eller kjøre den på starteren, eller skifte hjul. I en level 5 bil er det kanskje bare en passasjer som ikke aner en dritt om bilen inni der, vedkommende kaller da bare opp neste "robotaxi", og forsvinner, med bilen midt i veien..

Vil påstå det er mindre fare for punktering eller drivverksfeil, enn for regn, snø, sol, is, sludd, dugg, tåke, som kan være nok til å sette sensorer for selvkjøring utav spill.

I disse tider får jeg feilmelding på kameraer i B-stolpene omtrent hver eneste morgen når bilen har stått ute.

kodax

Ikke overraskende blir det en ny versjon før flere slippes inn.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:00
Det er ikke redundans ved punktering eller feil i drivverket. Så det er uansett risiko for at en bil blir stående ved feil.
Det er vel svært sjelden at en bil feiler så brått at den stopper midt i veibanen.
I så fall vil det være det samme med en manuelt kjørt bil. Ser ikke poenget her.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:00
Det er ikke redundans ved punktering eller feil i drivverket. Så det er uansett risiko for at en bil blir stående ved feil.
Det er vel svært sjelden at en bil feiler så brått at den stopper midt i veibanen.
I så fall vil det være det samme med en manuelt kjørt bil. Ser ikke poenget her.
Mulig jeg uttrykte meg dårlig. Poenget var ikke at de vil feile ofte, men at jeg ikke tror at det blir krav om at bilene skal komme seg ut av veien. Svikter bilen, så svikter bilen, og den blir stående uansett hva årsaken er. Redundanskravene tror jeg kun vil dreie seg om sikkerhet ved kjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

#71
Apropos 100/100 safety score

Tydeligvis unntak for investorer!




https://www.facebook.com/1406671632898820/posts/3096940587205241/?d=n

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Fint for dem, men når tror du Europa får FSD Beta?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tja, kanskje testes betaen i Norge allerede, og kanskje får vi den i år, eller kanskje neste år, eller kanskje senere. Å tro noe om når den kommer har for meg ingen interesse.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA