Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

geear


o.b.lix

Sitat fra: daktari på mandag 11. oktober 2021, klokken 17:52
Sees når 10.3 er sluppet!

Kanskje FSD kommer til Norge etter 14.0 og hw5 er kommet...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 11. oktober 2021, klokken 18:10
Forøvrig, siste bommen den nesten krasjer i kan være et sensor-problem (kameraplassering) da den burde sett bommen 90 grader til venstre og ikke krysset vegen.
Kan ikke skjønne at hverken vidvinkel eller b-stolpe kamera har problemer med plassering der.

Om noe så er det evt mangel på lys.

Men er nok mest sannsynlig en mangel i deteksjonsalgoritmen ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Storg

Virker på meg som den sliter litt med mørket.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorEl

Sitat fra: Storg på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:22
Virker på meg som den sliter litt med mørket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror dere alle beta-testerne nå bruker kun visuelt AP, eller brukes radaren som noen av oss har? Eller er radaren faset ut nå?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:43
Tror dere alle beta-testerne nå bruker kun visuelt AP, eller brukes radaren som noen av oss har?
Stor jo i release notes for FSD Beta at det er Tesla Vision som brukes. Og at det er noen begrensninger ifht gammel versjon med radar.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Takk til Kodax sin link og turfsurf sin rettledende kommentar.

Fikk jo med meg at TeslaVision er det nye, men har også tenkt at det passet ekstra fint inn med leveranseproblemene rundt "data-dingser"..Så når bilen ikke ser en port/bom eller andre ting, så lurte jeg på dette med radaren :)
Litt merkelig at radar var et salgsargument når jeg kjøpte bilen sendt 2018..nå er den i veien ;D
Tesla som steber etter lavere vekt og strømforbruk, burde kanskje kalt inn våre gamle biler og tatt ut radaren for oss?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: geear på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:22
Sitat fra: RuneW på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:21
Sitat fra: daktari på mandag 11. oktober 2021, klokken 23:29
Sitat fra: kodax på mandag 11. oktober 2021, klokken 18:27
Radar er slått av for alle som bruker FSD Beta
Burde kanskje hatt en lidar istedet for å se vegsperringer og bommer.

Burde være unødvendig.
Basert på hva?

Så vidt jeg har skjønt, begynner Tesla Vision å bli rimelig bra på å lage en "punktsky" (virtuell lidar), i alle fall i dagslys. Utfordringen er, IMHO, å gjenkjenne objekter i denne "punktskyen".

Selv om noen tror det, så er det jo ikke slik at om man bruker punktskyen fra en lidar, så er plutselig problemet med å kjenne igjen objekter løst...

Man kan til og med argumentere med at siden punktskyen fra TeslaVision er generert fra samme punkt som kameraene som skal korrelere punktsky og pixler, så vil det være lettere å gjenkjenne objekter.

Dette er det jeg baserer "burde være unødvendlig" på.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Gjenkjenning kan helt klart være et problem med lidar også, men lidar vil vite at det finnes noe der, altså en gjenstand høyere oppe, som ikke er en ubetydelig strek i asfalten (for her har de vært nødt til å ignorere en del deteksjoner, som følge av at AP/summon for eksempel nektet å kjøre over overganger mellom brostein, belegningsstein, ny og gammel asfalt, betong osv. inne på parkeringsplasser, fordi den trodde det var kanter/sperringer). Det er her Tesla har hatt kjempeproblemer, fordi det er rent kamerabasert. De har ikke avstandsdeteksjonen, alt er basert på bildegjenkjenning i et (flere) 2D-bilde(r). Sjansen for gjenkjenning (se hva slags hindring det er), vil også øke med lidar, fordi det er begrenset hva som kan finnes i en gitt høyde osv.

daktari

Lidar sender ut lys og får svar tilbake og vil være god på å måle avstand og identifisere at noe er i veien, uansett hva det er.

Et kamera må gjenkjenne at "disse pixlene er ikke en del av veien men en bom som står i veien." Jeg husker når FSD kjørte sikksakk 2017 når det var mindre dumper i veien, dumpene gjorde at bilen trodde veien svingte. Lagde en video av det.

Så er det vel slik at selv de enkle fast lidarene nå (ikke i 2016) generer 3D punktskyer som har meget høyere oppløsning enn det kameraene til Tesla nå får til i 10.2. Det er sannsynlig at Tesla kan øke oppløsningen sin men hva er grensen med dagens hardware? Dette må være bleeding edge R&D. Se Rice Fry og VeryGreen sin tweet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1447385268009451522?s=20
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: Storg på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:22
Virker på meg som den sliter litt med mørket.
Generelt så ser kameraene mye bedre enn menneskets øyne i mørket.
På kjøretur i mørket forleden, skimtet vi noe som vi trodde kunne være en elg, men ingen i bilen klarte å verifisere det selv om vi stanset for å se etter.. Jeg lagret derfor et dasch-klipp. Da vi var hjemme sjekket jeg klippet og kunne da helt tydelig se elgen. Altså uten tvil bedre enn det menneskelige øyet.
Men at det vanskeligere for systemet å bygge en "3D-model" i svakt lys er jo klart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:10
Lidar sender ut lys og får svar tilbake og vil være god på å måle avstand og identifisere at noe er i veien, uansett hva det er.
Bare det ikke er nedbør så.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:10
Lidar sender ut lys og får svar tilbake og vil være god på å måle avstand og identifisere at noe er i veien, uansett hva det er.
Bare det ikke er nedbør så.
Korrekt. Der sliter kamera uten rensing også, mens radar er bedre.

Men det er interessant å lese hva nye betatestere forteller om  "beta" som en ganske intens opplevelse og relativt langt unna FSD de forventet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:10
Lidar sender ut lys og får svar tilbake og vil være god på å måle avstand og identifisere at noe er i veien, uansett hva det er.
Bare det ikke er nedbør så.
Korrekt. Der sliter kamera uten rensing også, mens radar er bedre.
Kameraet i frontruta renes jo hele tiden. LIDAR fungerer dårlig bak en skrå frontrute. Radar settes ut av litt våt snø eller slaps.
Alle systemer har sine utfordringer, men et rent optisk system tror jeg til slutt har størst mulighet til å kunne fungere under vanskelige og varierende værforhold. Det er tross alt det vi mennesker bruker, og våre "kameraer" er faktisk ganske dårlige. Det er jo vår tolking av levende bilder som foreløpig er bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA