Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: FSD Beta for "vanlige" sjåfører  (Lest 17069 ganger)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6124
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #270 på: Fredag 26. November 2021, klokken 11:23 »
"Cars don't kill, people do".. eller noe.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kjoerte-tesla-mens-han-satt-i-passasjersetet.ufQTvL-Ez
Det er også kombinasjonen av folk og system som gjør at det kan gå galt. Selv om ID.4 eller Ioniq 5 er like kapabel L2 på motorvei som AP, så er disse designet slik at man aldri vil tenke på å forsøke å sette seg i sidesetet og aktivere TravelAssist. På Tesla er det faktisk mulig å kjøre slik en stund... hvis ikke de har strammet inn.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13367
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #271 på: Fredag 26. November 2021, klokken 11:29 »
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Nissan Ariya bestilt

Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6124
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #272 på: Fredag 26. November 2021, klokken 11:30 »
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2501
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #273 på: Fredag 26. November 2021, klokken 11:35 »
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Nå ja, den følger vegmerkingen. Så den følger feks forbikjørigslommer på lokalveger, men så plutselig er det ikke.

Jeg har ikke eneste gang opplevd at bilen bare gir opp og skjener over markeringer.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6124
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #274 på: Fredag 26. November 2021, klokken 12:50 »
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Nå ja, den følger vegmerkingen. Så den følger feks forbikjørigslommer på lokalveger, men så plutselig er det ikke.

Jeg har ikke eneste gang opplevd at bilen bare gir opp og skjener over markeringer.
Nei det er det som er - litt forskjellige erfaringer - og man kan ikke forutsi når avvik oppstår.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10402
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #275 på: Fredag 26. November 2021, klokken 13:34 »
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Av og påkjøringer med god merking?
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10402
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #276 på: Fredag 26. November 2021, klokken 13:37 »
Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Enig. Hadde Tesla skilt mellom AP slått på og AP aktiv, med automatisk aktivering så hadde det løst veldig mye.

Da gjennstår bare alle variantene av nedbremsing...
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2412
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #277 på: Fredag 26. November 2021, klokken 14:06 »
Er det virkelig noen her som tror at det er en risiko for at FSD-biler kan få lov til å gjøre verden til et farligere sted å være?
Selvølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys. Det har vel bare vært én ulykke med fatalt utfall for selvkjørende biler så langt, og den førte til at Uber ga opp.
AP derimot har det jo vært endel ulykker med, men det er jo en annen diskusjon.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model 3 LR - Mars 2019
Tesla Model Y LR FSD - November 2021

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5157
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #278 på: Fredag 26. November 2021, klokken 14:12 »
Sitat
Selvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2022.12.3.2
________________________________________________________________________________________________

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4034
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #279 på: Fredag 26. November 2021, klokken 14:19 »
Sitat
Selvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.

Tror mange har tatt det for gitt at FSD kommer til å bli godkjent.
Men det er neimen ikke sikkert det blir. Og blir det godkjent er det jo naturlig å legge inn begrensninger på HVOR man kan bruke dette. F.eks i visse soner langs enkelte veier. Og ikke bare HVOR, men kanskje også NÅR - f.eks kun under visse vær forutsetninger. Veien frem kan være lang. EU vil jo definitivt ha et ord med her. Norge vil trolig IKKE få lov til å godkjenne dette alene - og det er vel heller tvilsomt at Norge skal gå foran her med tanke på de veiene og værforholdene vi har.

Jeg tror de som kjøper FSD i dag egentlig kjøper en drøm.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10145
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #280 på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:01 »
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.
Slik er det fortsatt, merker ingen forskjell fra Model X (AP2.5 og etterpå HW3, som jeg ikke merket noen effekt av), og Model Y som jeg har nå. Når man har lært de å kjenne så er de ekstremt trygge og stødige, og kjører nærmere menneskelig enn noen andre biler. Forutsetter da at man har skjønt at det er noen begrensninger der  man selv må gripe inn, som rundkjøringer og for eksempel ved møte av lastebil eller traktor på smal vei, gjerne uten midtstripe, eventuelt en lastebil som kommer over gulstripa i en høyresving, det ser jeg komme og tar over, og kutter heller litt innersving i stedet for å la bilen bråbremse. I tillegg er det fortsatt noe tendenser til å svinge inn i utvidelser av veien, for eksempel påkjøringsramper med dårlig merking, møteplasser eller "forbikjøringsfelt" på utsiden av der biler ofte står stille og skal til venstre.

Jeg har opplevd en uventet manøver fra Tesla på AP ÉN gang, og det var en eldre Model S loaner som prøvde å kollidere meg inn i møtende bil over en bakketopp med motsol. Tror faktisk det var AP1. Har kjørt der maaange ganger på AP med X og Y, og de har aldri gjort det samme. Det skal også særdeeeles heftig regnvær til før de begynner å bli utrygge og nappe litt i rattet, det er når man selv som menneske begynner å tenke at her begynner det å bli sketchy.

Når det gjelder samhandling så er det ikke så mye jeg kunne tenkt meg utover at AP burde tillatt å slå på blinklyset og la sjåføren svinge over i nabofeltet, uten å proterestere eller avbryte AP. Det er mange veier som ikke er registrert som flerfeltsveier med tillatt feltskifte på EAP/FSD, og det er plagsomt når man ferdes daglig på den type veier. Dette fungerer strålende på e-Niro og utallige andre biler, men den kjører som om den er dritings sammenlignet med Tesla, pingpong mellom linjene.

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2412
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #281 på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:23 »
Sitat
Selvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.
Mener du at noen er redd for at hvis FSD Beta kommer til Norge, og dersom det skjer ulykker, så kan man ikke forby bruken av FSD Beta fordi det aldri ble godkjent?
(Eller mente du kanskje at FSD-problemer i Norge kanskje aldri blir noe problem siden det kanskje aldri blir godkjent?)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model 3 LR - Mars 2019
Tesla Model Y LR FSD - November 2021

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5157
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #282 på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:27 »
Eneste jeg har å bemerke utover det geear beskriver, er at den har en tendens til å legge seg for langt ut til venstre i høyresvinger når den er på Autosteer. Faktisk krysser den noen ganger såvidt midtdeleren. Men dette er selvsagt ikke noe problem på motorveier.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2022.12.3.2
________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10000
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #283 på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:31 »
Hadde vært interessant å se litt på tidsperspektiver for FSD beta i Norge.
Det er vel fastslått av tecnoking at det først er når FSD er ferdig med beta fase i USA. Neste hinder er vel at det er andre land foran oss i køen (Canada f.eks).

Mest interessant hva de positive tenker her imho. Det at noen tror det tar en levetid eller aldri er jo greit nok, men lite interresant

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5157
    • Vis profil
Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« Svar #284 på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:35 »
Sitat
Selvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.
Mener du at noen er redd for at hvis FSD Beta kommer til Norge, og dersom det skjer ulykker, så kan man ikke forby bruken av FSD Beta fordi det aldri ble godkjent?
(Eller mente du kanskje at FSD-problemer i Norge kanskje aldri blir noe problem siden det kanskje aldri blir godkjent?)
Så for sent at det var en dårlig formulering, men gad ikke rette. Selvsagt kan den forbys i godkjenningsfasen, og aldri bli en realitet. Eller en godkjenning kan trekkes tilbake. Ser at du presiserer Norge, men anser dette som en EU-sak. Som hELgenen skriver er muligheten for at Norge skal kjøre et sololøp utenfor EU er mindre enn mikroskopisk. Vi er flinke til å følge EU i dette landet.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2022.12.3.2
________________________________________________________________________________________________