Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: snakkesalig på fredag 26. november 2021, klokken 09:32
"Cars don't kill, people do".. eller noe.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kjoerte-tesla-mens-han-satt-i-passasjersetet.ufQTvL-Ez
Det er også kombinasjonen av folk og system som gjør at det kan gå galt. Selv om ID.4 eller Ioniq 5 er like kapabel L2 på motorvei som AP, så er disse designet slik at man aldri vil tenke på å forsøke å sette seg i sidesetet og aktivere TravelAssist. På Tesla er det faktisk mulig å kjøre slik en stund... hvis ikke de har strammet inn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. november 2021, klokken 11:29
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: daktari på fredag 26. november 2021, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. november 2021, klokken 11:29
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Nå ja, den følger vegmerkingen. Så den følger feks forbikjørigslommer på lokalveger, men så plutselig er det ikke.

Jeg har ikke eneste gang opplevd at bilen bare gir opp og skjener over markeringer.

daktari

Sitat fra: 1000kwh på fredag 26. november 2021, klokken 11:35
Sitat fra: daktari på fredag 26. november 2021, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. november 2021, klokken 11:29
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.

I Ioniq 5 er jeg helt enig i at ingen vil forsøke å sette seg i sidesetet, for den er nervøs og ustabil. Du føler deg rett og slett ikke trygg på at bilen har full kontroll. Den kan finne på å skjene ut av filen (samme i BMW, Audi og dels Mercedes). Sånne banale feil gjorde aldri Teslaene jeg hadde, der bilen rister i rattet fordi den varsler om at du er på vei ut av filen din, samtidig som bilen selv skulle styrt.....

Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Nå ja, den følger vegmerkingen. Så den følger feks forbikjørigslommer på lokalveger, men så plutselig er det ikke.

Jeg har ikke eneste gang opplevd at bilen bare gir opp og skjener over markeringer.
Nei det er det som er - litt forskjellige erfaringer - og man kan ikke forutsi når avvik oppstår.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 26. november 2021, klokken 11:30Det er jeg ikke enig i, Selv den 2021 3ern jeg hadde forsøkte å ta av- og påkjøringer innimellom og gjorde plutselige kast i veien. Falsk trygghet.
Av og påkjøringer med god merking?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. november 2021, klokken 11:29
Jeg skulle gjerne hatt Teslas system og stabilitet, med andre merkers valgmuligheter på innstillinger samt mulighet for å samhandle.
Enig. Hadde Tesla skilt mellom AP slått på og AP aktiv, med automatisk aktivering så hadde det løst veldig mye.

Da gjennstår bare alle variantene av nedbremsing...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Er det virkelig noen her som tror at det er en risiko for at FSD-biler kan få lov til å gjøre verden til et farligere sted å være?
Selvølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys. Det har vel bare vært én ulykke med fatalt utfall for selvkjørende biler så langt, og den førte til at Uber ga opp.
AP derimot har det jo vært endel ulykker med, men det er jo en annen diskusjon.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

SitatSelvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på fredag 26. november 2021, klokken 14:12
SitatSelvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.

Tror mange har tatt det for gitt at FSD kommer til å bli godkjent.
Men det er neimen ikke sikkert det blir. Og blir det godkjent er det jo naturlig å legge inn begrensninger på HVOR man kan bruke dette. F.eks i visse soner langs enkelte veier. Og ikke bare HVOR, men kanskje også NÅR - f.eks kun under visse vær forutsetninger. Veien frem kan være lang. EU vil jo definitivt ha et ord med her. Norge vil trolig IKKE få lov til å godkjenne dette alene - og det er vel heller tvilsomt at Norge skal gå foran her med tanke på de veiene og værforholdene vi har.

Jeg tror de som kjøper FSD i dag egentlig kjøper en drøm.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. november 2021, klokken 11:29
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.
Slik er det fortsatt, merker ingen forskjell fra Model X (AP2.5 og etterpå HW3, som jeg ikke merket noen effekt av), og Model Y som jeg har nå. Når man har lært de å kjenne så er de ekstremt trygge og stødige, og kjører nærmere menneskelig enn noen andre biler. Forutsetter da at man har skjønt at det er noen begrensninger der  man selv må gripe inn, som rundkjøringer og for eksempel ved møte av lastebil eller traktor på smal vei, gjerne uten midtstripe, eventuelt en lastebil som kommer over gulstripa i en høyresving, det ser jeg komme og tar over, og kutter heller litt innersving i stedet for å la bilen bråbremse. I tillegg er det fortsatt noe tendenser til å svinge inn i utvidelser av veien, for eksempel påkjøringsramper med dårlig merking, møteplasser eller "forbikjøringsfelt" på utsiden av der biler ofte står stille og skal til venstre.

Jeg har opplevd en uventet manøver fra Tesla på AP ÉN gang, og det var en eldre Model S loaner som prøvde å kollidere meg inn i møtende bil over en bakketopp med motsol. Tror faktisk det var AP1. Har kjørt der maaange ganger på AP med X og Y, og de har aldri gjort det samme. Det skal også særdeeeles heftig regnvær til før de begynner å bli utrygge og nappe litt i rattet, det er når man selv som menneske begynner å tenke at her begynner det å bli sketchy.

Når det gjelder samhandling så er det ikke så mye jeg kunne tenkt meg utover at AP burde tillatt å slå på blinklyset og la sjåføren svinge over i nabofeltet, uten å proterestere eller avbryte AP. Det er mange veier som ikke er registrert som flerfeltsveier med tillatt feltskifte på EAP/FSD, og det er plagsomt når man ferdes daglig på den type veier. Dette fungerer strålende på e-Niro og utallige andre biler, men den kjører som om den er dritings sammenlignet med Tesla, pingpong mellom linjene.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på fredag 26. november 2021, klokken 14:12
SitatSelvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.
Mener du at noen er redd for at hvis FSD Beta kommer til Norge, og dersom det skjer ulykker, så kan man ikke forby bruken av FSD Beta fordi det aldri ble godkjent?
(Eller mente du kanskje at FSD-problemer i Norge kanskje aldri blir noe problem siden det kanskje aldri blir godkjent?)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Eneste jeg har å bemerke utover det geear beskriver, er at den har en tendens til å legge seg for langt ut til venstre i høyresvinger når den er på Autosteer. Faktisk krysser den noen ganger såvidt midtdeleren. Men dette er selvsagt ikke noe problem på motorveier.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Hadde vært interessant å se litt på tidsperspektiver for FSD beta i Norge.
Det er vel fastslått av tecnoking at det først er når FSD er ferdig med beta fase i USA. Neste hinder er vel at det er andre land foran oss i køen (Canada f.eks).

Mest interessant hva de positive tenker her imho. Det at noen tror det tar en levetid eller aldri er jo greit nok, men lite interresant

Motorwatt

Sitat fra: kodax på fredag 26. november 2021, klokken 15:23
Sitat fra: Motorwatt på fredag 26. november 2021, klokken 14:12
SitatSelvfølgelig kommer det noen hendelser, men skjer det "ofte" alvorlige ting, så kommer det jo til å forbys.
Den kan ikke forbys før den har en tillatelse., og tillatelse er nok det største hinderet.
Mener du at noen er redd for at hvis FSD Beta kommer til Norge, og dersom det skjer ulykker, så kan man ikke forby bruken av FSD Beta fordi det aldri ble godkjent?
(Eller mente du kanskje at FSD-problemer i Norge kanskje aldri blir noe problem siden det kanskje aldri blir godkjent?)
Så for sent at det var en dårlig formulering, men gad ikke rette. Selvsagt kan den forbys i godkjenningsfasen, og aldri bli en realitet. Eller en godkjenning kan trekkes tilbake. Ser at du presiserer Norge, men anser dette som en EU-sak. Som hELgenen skriver er muligheten for at Norge skal kjøre et sololøp utenfor EU er mindre enn mikroskopisk. Vi er flinke til å følge EU i dette landet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA