Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindusviskere

Startet av haraldk, søndag 26. september 2021, klokken 00:30

« forrige - neste »

haraldk

Vindusviskerne (og armene) på I5 er skjult under bakenden av panseret. Dette er sannsynligvis på grunn av aerodynamikk og har mer eller mindre vært et standarddesign helt siden Ford Scorpio kom ut 1985. En utfordring med dette er at vindusviskerarmene må være i vertikal stilling for å løfte vindusviskerne opp fra frontruten hvis du vil bytte eller rengjøre viskerne. Når jeg parkerer utendørs i snøvær, har jeg alltid løftet vindusviskerne fra frontruten for å unngå at de fryser fast. Den vanlige øvelsen med mine tidligere biler var å aktivere viskeren og deretter slå av tenningen når armene var vertikale. Noen biler har også hatt en funksjon der du trykket på viskerhendelen én gang like etter at tenningen var slått av, og armene ville posisjonere seg vertikalt.

På I5 finner jeg ikke en måte å få armene til å stoppe i vertikal posisjon. Instruksjonsboken sier ikke noe om dette.

Jeg fant ut at den lengste armen/viskeren kan løftes med panseret åpent, men den korte armen kan ikke løftes, verken med panseret åpent eller lukket.

Er det noen som har funnet ut hvordan man gjør dette?

trykkertor

#1
Sitat fra: haraldk på søndag 26. september 2021, klokken 00:30
Vindusviskerne (og armene) på I5 er skjult under bakenden av panseret. Dette er sannsynligvis på grunn av aerodynamikk og har mer eller mindre vært et standarddesign helt siden Ford Scorpio kom ut 1985. En utfordring med dette er at vindusviskerarmene må være i vertikal stilling for å løfte vindusviskerne opp fra frontruten hvis du vil bytte eller rengjøre viskerne. Når jeg parkerer utendørs i snøvær, har jeg alltid løftet vindusviskerne fra frontruten for å unngå at de fryser fast. Den vanlige øvelsen med mine tidligere biler var å aktivere viskeren og deretter slå av tenningen når armene var vertikale. Noen biler har også hatt en funksjon der du trykket på viskerhendelen én gang like etter at tenningen var slått av, og armene ville posisjonere seg vertikalt.

På I5 finner jeg ikke en måte å få armene til å stoppe i vertikal posisjon. Instruksjonsboken sier ikke noe om dette.

Jeg fant ut at den lengste armen/viskeren kan løftes med panseret åpent, men den korte armen kan ikke løftes, verken med panseret åpent eller lukket.

Er det noen som har funnet ut hvordan man gjør dette?
Ja. Det står i eierhåndboken hva du skal gjøre på for at viskerne skal stoppe rett opp etter at bilen er skrudd av.

Kan skrive her hva du skal gjøre, men vil ikke ta fra deg gleden av å lese boken til bilen din.
Det er rimelig enkelt og gjort på 2 sekunder  ;D


haraldk

Mente jeg hadde lest hele manualen, men har altså oversett infoen på side 9-13   ;D

At jeg ikke fant dette ut ved egen eksperimentering skyldes vel min utålmodighet. Har ikke vært borti at man må holde ned hendelen i 2 sekunder, på tidligere biler har det vært nok med et raskt trykk på hendelen...

trykkertor

Sitat fra: haraldk på søndag 26. september 2021, klokken 12:35
Mente jeg hadde lest hele manualen, men har altså oversett infoen på side 9-13   ;D

At jeg ikke fant dette ut ved egen eksperimentering skyldes vel min utålmodighet. Har ikke vært borti at man må holde ned hendelen i 2 sekunder, på tidligere biler har det vært nok med et raskt trykk på hendelen...
Ja, det var en "uvanlig" tilgang til funksjonen. Men de har heldigvis tenkt på den, så det lar seg gjøre.
Tenker for de fleste eiere, er dette en funksjon kun verkstedet bruker, og de kjenner ikke til den selv.

RJK

Sitat fra: trykkertor på søndag 26. september 2021, klokken 14:33
Sitat fra: haraldk på søndag 26. september 2021, klokken 12:35
Mente jeg hadde lest hele manualen, men har altså oversett infoen på side 9-13   ;D

At jeg ikke fant dette ut ved egen eksperimentering skyldes vel min utålmodighet. Har ikke vært borti at man må holde ned hendelen i 2 sekunder, på tidligere biler har det vært nok med et raskt trykk på hendelen...
Ja, det var en "uvanlig" tilgang til funksjonen. Men de har heldigvis tenkt på den, så det lar seg gjøre.
Tenker for de fleste eiere, er dette en funksjon kun verkstedet bruker, og de kjenner ikke til den selv.
Fint at denne kommer i tråden, for alle som ikke tåler instruksjonsbøker eller klarer å overse dette, slik som trådstarter.

Bilen har ikke vært ute for en vinterdag ennå, og for alle de som parkerer ute, så kan det være at dette spørsmålet plutselig blir stilt.

Også for de som normalt parkerer i garasje eller carport, vil etterhvert oppleve å måtte parkere ute, så da kan de finne denne tråden.

:+1: ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA