Når kommer 2013-modellen?

Startet av Runex, søn 05. aug 2012, kl. 16:04

« forrige - neste »

Runex

Har godt som bestemt meg for kjøp av Leaf men ønsker å vente på 2013-modellen som har minst tre kjekke oppgraderinger:

  • Større lader
  • Oppgradert varmeapparat (basert på varmepumpe) som bidrar til økt rekkevidde på vinteren
  • Muligheter for bedre og mer praktisk interiørfarge (mørkt interiør)

Det jeg lurer på nå er når jeg kan bestille bilen og når den da er forventet levert. Håper å få den levert før nyttår, da den skal kjøpes som firmabil (fordel med nedskrivning allerede i 2012).
Selvfølgelig kan jeg stille dette spørsmålet til BNH, men det er jo så mange opplyste sjeler her inne som kanskje kan sitte på noe informasjon om dette. Noen som vet?
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

jkirkebo

Sitat fra: Runex på søn 05. aug 2012, kl. 16:04
Har godt som bestemt meg for kjøp av Leaf men ønsker å vente på 2013-modellen som har minst tre kjekke oppgraderinger:

Det jeg lurer på nå er når jeg kan bestille bilen og når den da er forventet levert. Håper å få den levert før nyttår, da den skal kjøpes som firmabil (fordel med nedskrivning allerede i 2012).

Skal ikke si noe sikkert, men jeg trodde ikke vi skulle få 2013-modeller hit produsert i Japan, men at alle skal komme fra Sunderland, UK. Den fabrikken starter opp tidlig i 2013, så det kan nok hende det er 2012-modeller som blir levert frem til det. Men BNH bør vel ha mer oppdatert info.

Japanerne har f.eks ikke mye bruk for 6.6kW lader, de lader typisk fra 100V eller CHAdeMO. I Norge er det vel heller ikke så mye poeng med det, 16A holder som regel fint hjemme og å finne noen kraftigere offentlige ladepunkter er vel bortimot umulig (tror det finnes ett).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RogerB

Jeg kunne godt tenke meg 6.6kW ladding hjemme  ;)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på søn 05. aug 2012, kl. 17:08
Jeg kunne godt tenke meg 6.6kW ladding hjemme  ;)

Har du 32A å avse på én fase da ? Med f.eks et normalt 230V 3x40A inntak blir det vanskelig å få til et såpass høyt strømtrekk over en fase, du må nesten har enten 400V eller 63A inntak for at det skal gå greit over tid.

Jeg har 3x63A 230V og selv da blir det vanskelig å avse 32A på en fase uten at sikringer går, spesielt vinterstid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RogerB

Ja jeg har også 3x63A inntak, la ut ny kabel PFSP 3x25CU til garasjen (var det jeg hadde liggende)
Jeg skal nok klare 6,6kW ladding  ;)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

hertugen

Jeg er i samme situasion som tråd starter.
Lette lit rund på nettet for en uke siden og fant at 2013 ikke kommer til Norge før tidligst Q2 2013.
Husker desverre ikke hverken årsaken eller hvilken side jeg fant det. :o

Hertugen


[
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

Kryten

Får vi.som har 2012 tilbud om bytte av lader tro?

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på søn 05. aug 2012, kl. 19:29
Får vi.som har 2012 tilbud om bytte av lader tro?

Mer eller mindre garantert nei. Laderen skal flyttes fysisk frem til under panseret. Det er mao. masse ledninger som må strekkes om, økes i størrelse osv. Det er ikke en enkel "drop-in replacement".
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Runex

Sitat fra: jkirkebo på søn 05. aug 2012, kl. 16:54
Skal ikke si noe sikkert, men jeg trodde ikke vi skulle få 2013-modeller hit produsert i Japan, men at alle skal komme fra Sunderland, UK. Den fabrikken starter opp tidlig i 2013, så det kan nok hende det er 2012-modeller som blir levert frem til det.

Hvis det er slik betyr det at Nissan her går på tvers av det som er vanlig i bilbransjen, nemlig at neste års modell leveres fra høsten året før. Jeg får nesten bare håpe at det du tror/skriver ikke stemmer.  :-\ Skulle gjerne hatt bilen her i år.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Moru

Da jeg bestilte Leafen i starten av juni 2012, var en av årsakene til at jeg gjorde det, at 2013 modellen ifølge flere Leaf-selgere ble makan med 2012 modellen. Mørkere interiør/ andre forandringer etc var ikke aktuelt "enda".

Så jeg vil nok tro at Nissan ikke slipper en bil med de oppdateringer som nevnt av trådstarter før tidligst sommer/høst 2013, og at den da blir kalt en 2014 modell?!

Men håper for dere som avventer kjøp at dette ikke stemmer...
Hell
Sølv-Leaf 4/7-2012.
24000 behagelige km pr 30/10-2013!

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Runex på søn 05. aug 2012, kl. 22:01
Hvis det er slik betyr det at Nissan her går på tvers av det som er vanlig i bilbransjen, nemlig at neste års modell leveres fra høsten året før. Jeg får nesten bare håpe at det du tror/skriver ikke stemmer.  :-\ Skulle gjerne hatt bilen her i år.

Nissan og Mitsibushi sine elbiler har ikke fulgt standarden med modellskifte på høsten.  Tror nok 2012 modellen blir solgt med uendrede spesifikasjoner frem til Sunderland fabrikken begynner å rulle ut Leafer.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trond.Strom

Sunderland...
I min verden vil jeg heller ha en leaf skrudd i japan uten varmepumpe og 3kw lader.

hkaspenberg

#12
Sitat fra: Trond.Strom på man 06. aug 2012, kl. 15:10
Sunderland...
I min verden vil jeg heller ha en leaf skrudd i japan uten varmepumpe og 3kw lader.
Vi som har levd en stund husker med gru Morris Marina, Austin Allegro? Bare for å nevne noen. Eller 6V Lucas elektrisk anlegg uten sikringer? Grøss. Fra spøk til alvor: Tror at streikeiveren blant engelske bilarbeidere har blitt noe redusert siden 1978 og at kvaliteten har blitt langt bedre. Nissan har faktisk gode erfaringer med å bygge biler i England, se http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Motor_Manufacturing_UK

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Nissan har produsert biler i Sunderland en stund -og jeg tror flere modeller på det norske markedet kommer derfra.

Nå er jo Volkswagens fabrikk i Slovakia regnet som bedre enn de i Tyskland, som i hovedsak beviser at det er produsenten selv som velger hvor høy kvalitet man får (ny fabrikk, motiverte medarbeidere og høye kvalitetskrav).

Jeg kjøper gjerne en Leaf fra Sunderland :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

Vi får håpe det stemmer, og tiden vil jo vise om japanskrudde leafer holder høyere kvalitet en englandskrudde leafer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA