Fra X til Y, eller?

Startet av jorkus, tor 23. sep 2021, kl. 18:25

« forrige - neste »

jorkus

Fikk ny model Y i går, X-en står i garasjen.. Hadde jo lyst på ny bil, men så er jo min 3 år gamle X bedre på nesten alt  :( Det eneste jeg kan se er bedre er vindusviskere og rekkevidde, men X-en har jo gratis SUC... X-en er som ny, gått 26000 km. Mangler argumenter for å ikke levere tilbake Y-en på angrefrist... Jeg vil gjerne bli overtalt, men akkurat nå er jeg 90% på retur.. Jeg syns det mangler så mye info på den lille skjermen og kartet er jo så lite og langt til høyre!
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Counterpointer

Kan gi deg noen små argumenter hvertfall.

Det er veldig en tilvenningssak å ha vertikal senterskjerm, jeg trives bare bedre og bedre uten display bak rattet og med sentral skjerm.

Skjønner den med det lille kartet. Det er lov å håpe at en går tilbake til den gamle visningen hvor kartdelen var større. Elon har i og for seg lovet dette, men han er litt svak på tidsaspektet.

jorkus

Aha, så kartet har vært større før?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Counterpointer

Det var OTA som kom til jul 2020 som endret visningen.

kodax

Automatisk åpning av bil bare med å ha mobilen i lommen er digg med 3/Y, (men som med deg så hadde vi mange flere grunner til heller å beholde X:).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Ville beholdt Xen ett par år til med så lite kjøring. TMY er morsommere å kjøre dog. Litt bedre rekkevidde og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Silkefot

Sliter litt med det samme, har en 7 seter Y i bestilling og en 6 seter X i garasjen og er sjeleglad 7 seteren virker å være forsinket... Når jeg forbereder ungene på at det antagelig kommer en ny bil om ikke altfor lenge lurer de på om jeg er sprø. Heldigvis har X'en kjørt 83000km så det er litt lettere å argumentere med at den kanskje er lur å bytte ut før den begynner å koste
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

kodax

De unga kommer nok ikke til å bli særlig fornøyd med den redusert plassen, setekomforten etc, kanskje med unntak av soltaket.
Model Y - Model 3

trykkertor

Sitat fra: kodax på tor 23. sep 2021, kl. 21:59
De unga kommer nok ikke til å bli særlig fornøyd med den redusert plassen, setekomforten etc, kanskje med unntak av soltaket.
Enig. Bestilte først Model Y 7-seter. Reduserte senere til 5-seter siden jeg ble usikker på hvor sjeldent de ekstra setene kommer til å bli brukt. Nå er nevøer og nieser på vei inn i 2-siffret alder, og egne unger tenåringer.
Ser på denne videoen her jeg gjorde lurt i å skippe 7-seter, og glede meg over bedre bagasjeplass.

https://youtu.be/QZpCKuGntFk?t=103

kodax

For all del, 2-rad i Y er absolutt helt ok, men en X føles jo som en limousin på 2. og 3. rad, særlig med 6-seteren.
Model Y - Model 3

Dieselgubben

Mye som tyder på at X skal opp i pris etter nyttår pga. mva på biler over 600 k. Tipper X blir å holde seg bedre i verdi enn Y, som i hvert fall jeg tror er overpriset (dårligere batteri og sannsynligvis kortere rekkevidde en biler fra Tyskland ? Og relativt sett vs. TM3).

tmn

Behold den bilen som fungerer best for deg i det daglige tenker jeg.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

RJK

Med så lite km i året (<9000), så bør man kanskje se på om leie av bil når du trenger det, er vel så greit. Det kommer jo veldig an på hvordan de km'erne fordeles, og hvor man bor.

Ser du har noen elsykler notert opp, så da kan man jo gjette at det er hytteturer, for daglig transport dekkes av slikt og kollektivtrafikk, og da er det selvsagt vanskelig å bytte dette ut med annen måte, om man ikke har en bilpool tilgjengelig i nærheten.

Selv endte jeg med å gå fra bilpool-løsning fordi jeg som regel kjørte få turer, men kjørte (mellom) langt når jeg først kjørte. Da ble km-kosten så dyr at jeg like godt kunne skaffe meg en rimeligere bil.

Stor plass til familie og masse bagasje var ikke så viktig for meg, da jeg som oftest kjørte alene eller med en passasjer (datteren min), og bare en sjelden gang med hennes nå voksne storebror og dama hans.

Dette var bare betraktninger til ettertanke, og jeg forventer ikke svar på det. Regner med du allerede har gjort vurderingen og kommet fram til hva som passer deg/dere best. Men hvis ikke, er det jo greit å ihvertfall la idéen få noen kaloriers forbruk... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: jorkus på tor 23. sep 2021, kl. 18:25
Fikk ny model Y i går, X-en står i garasjen.. Hadde jo lyst på ny bil, men så er jo min 3 år gamle X bedre på nesten alt  :( Det eneste jeg kan se er bedre er vindusviskere og rekkevidde, men X-en har jo gratis SUC... X-en er som ny, gått 26000 km. Mangler argumenter for å ikke levere tilbake Y-en på angrefrist... Jeg vil gjerne bli overtalt, men akkurat nå er jeg 90% på retur.. Jeg syns det mangler så mye info på den lille skjermen og kartet er jo så lite og langt til høyre!
Kjør Y-en litt mer. Jeg var litt lunken, litt "såder", med en gang jeg fikk den, etter å ha gått fra X, men jo mer jeg har brukt den jo mer fornøyd er jeg. Det er ikke mye jeg savner fra X-en, og jeg tror X kommer til å rase i pris når garantien går ut.

Y LR er i en helt annen klasse enn X75 på rekkevidde og ladehastighet, og jeg forventer at forskjellen er enda større vinterstid, i og med at Y har varmepumpe.

Jeg trodde jeg skulle savne instrumentpanelet veldig, men glemte helt av å savne det. Har bare blitt veldig tydelig hvor lavt prioritert vi med vertikal skjerm har vært, og at all satsingen til Tesla går mot horisontal skjerm.

Savnet de elektriske fremdørene i starten, men det har gått over. De har forårsaket opptil flere verkstedsbesøk på X-en, så det er kanskje like greit. Var veldig glad i falkevingedørene i perioden med små unger inn og ut, men nå setter alle tre seg inn og setter seg fast selv, så det betyr ikke noe lenger. Og FWD-dørene har også forårsaket opptil flere verkstedsbesøk, så igjen.. alt har en pris. Jeg tror vi er oppe i ni eller ti reparasjoner samlet for fremdørene og bakdørene, pluss låsemekanismen på frunken (og flertallet av feilene har selvfølgelig oppstått på ferier  :o).

Innfestingen og stikkontakten til hengerfestet er elendig plassert på X-en, ser ut som det blir mye bedre på Y.

Mobilen som nøkkel er herlig (men krever ladekabel med knapp på for å ikke være irriterende).

Det er fint å slippe CCS-adapteret.

Ladeplatene i Y-en er knall.

Netflix fungerer jo også meget bra på den horisontale skjermen, melder meg frivillig til å kjøre ungene på aktiviter nå, så jeg kan sitte og "vente"...  :P

Kjøreegenskapene er mye bedre på Y-en, men savner høydejusterbart understell.

Vil også anta at vi på et tidspunkt enten får fullverdig funksjonalitet på matrixlyktene via enten en softwareoppdatering eller mulighet til å kjøpe oppgradering via app. Det er iallfall matrix-lykter på bilen, selv om de kun benyttes statisk i dag.

Savner 7-seteren litt (hadde nye typen), men enn så lenge har vi ikke hatt behovet, siden vi er fem i familien så er det en "kjekt å ha" funksjon, for hytteturer og annet med en eller to ekstra. Ser det ikke som aktuelt å kjøpe 7-seters Y pga. plassen. Den ser veldig trang ut.

Frontruta på X var et "wow-moment", men bruksmessig setter jeg mye mer pris på løsningen som er i Y, med normal frontrute og solskjermer med bjelke/tak over, og et gigantisk glasstak uten forstyrrelser (slipper også bjelken som 3 har midt over baksetet).

Verditap tror jeg ikke det er enkelt å spå. Y kan potensielt få redusert nypris, mens X kan få et kraftig prisras når garantien går ut. Jeg har iallfall ingen planer om å eie en slik bil uten garanti. Har vært en tragedie selv i garantitiden for vår del. Hadde det enda vært slik at feilene kun kom en gang, og ble permanent rettet etterpå, men over tid så kommer de samme feilene om igjen.

Du skal kjøre bra mye på superchargere før gratis SuC har noen stor betydning, annet enn at det er en god følelse å "kjøre gratis". Hadde også det på X, supercharget over 20% av all strømmen vi brukte på bilen over nesten fire år (ca. 100 supercharginger), og kom vel frem til at det var snakk om et par tusenlapper i året. Y-en kommer jo også mye lenger på hjemmeladet strøm enn X75en gjorde, så det blir nok mye mindre supercharging på Y enn X.

Generelt så føles Y-en som den mest ferdige og velutviklede bilen fra Tesla så langt. Chassiet vrir seg også merkbart mindre enn i X, mye mindre knakelyder på skrå over en kant for eksempel, på tross av mye stivere understell.

DagfinnN

Vurderer å bytte til Y siden barna nå har flyttet ut. Men luftfjæring med hev og senk i X har fått meg til å nøle.
Jeg har en kronglete hyttevei.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA