Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktignok ikke en elbil, men likevel...

Startet av ilmarw, tirsdag 08. januar 2008, klokken 08:27

« forrige - neste »

ilmarw

Polestar i bestilling

cra

Tja... DIskusjonen har som vanlig tatt helt av, i god Dagblad-stil, og når det gjelder bilen så er det jo slik at hvis noe ser ut til å være for godt til å være sant så er det gjerne det.

Men for all del, det skulle vært artig å prøve den. Mon tro hva slags utstyr man trenger for å fylle tanken? Og som nevnt i DB-diskusjonen; hvordan er sikkerheten i den bilen? Ikke minst med tanke på at du i praksis sitter på en bombe når det er stort trykk på tanken.

Og hvordan prisingen skulle blitt her hjemme er også litt spennende. Det koster sikkert litt å få den godkjent også, vil jeg tro?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Lurer veldig på teknologien her, ja. Er det noe nytt og revolusjonerende? Tviler på det. Høres mer ut som en av de sakene hvor man tenker 'oj, det virker interessant'. Og så hører du ikke noe mere om det.

Orket ikke å lese diskusjonene på DB, har meldt meg ut av prinsipp :-)

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Vi har jo hatt en liten diskusjon rundt denne doningen et års tid
se :

http://elbil.no/forum/index.php?topic=66.0

Her er det fler pekere til artikler og hjemmesider.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens





     Fremtidsdrømmer
« på: I går kl. 22:28 »     

--------------------------------------------------------------------------------

Interessant med "Biodrivstoff "for fly.
Bare en liten hake, det jordareal som brukes til å produsere drivstoff for et fly ville produsere mat til en stor by med mennesker. Og mat begynner å bli mangelvare.

Et kvantesprang i teknikk:
En flyvende ving med overflate dekket av solceller, flyvende lavt over vannet på "groundeffekt" ville kunne fly elektrisk uten drivstoff, med stor nyttelast.

Og fremdriften kunne økes ved å blåse luft inn i vingene og varme den med avkjøling av panelene, og slik lage en form for soldrevet jetmotor.
Litt væravhengig naturligvis, men det var seilskipene også.

Umulig utopi?  Ja, på samme måte som alle de tekniske gjenstander som vi omgir oss med, og som i begynnelsen ble påstått å være umulig.

Det er fortsatt bare fantasien som setter grenser, alt er umulig inntil en eller annen tenker annerledes og finner en måte å gjøre det umulige.

Kan noen her på forumet klippe et hull i et A5 ark , og krype gjennom hullet?
Jeg har gjort det, på samme måte som Columbus fikk egget til å stå.

Se: http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106306031.22/artikkel_print

Henning


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg har klippet hull i en skinnlapp på 10x15 cm som var stort nok til at vi fikk ti personer inni det på en gang. :) Skal love deg at det ikke var mange (les: INGEN) som trodde jeg i utgangspunktet skulle klare å krype gjennom hullet engang.

For øvrig så vet jeg om to måter å få egget til å stå oppreist på. :)

Og når vi er inne på egg: Klarer du å snu et egg som er plassert i et shotglass, uten å røde egget eller glasset?

Løsning: Oyåf uneqg cå rttrg, ergg birasen.
(Lim inn på http://www.rot13.com/index.php for å dekryptere)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#6
Sitat fra: hens på onsdag 16. januar 2008, klokken 18:21

Et kvantesprang i teknikk:
En flyvende ving med overflate dekket av solceller, flyvende lavt over vannet på "groundeffekt" ville kunne fly elektrisk uten drivstoff, med stor nyttelast.


Best kjente "ground-effect" fartøy er vell: "Caspian Sea Monster" som amerikanerne kalte det da det ble fotografert fra spion satellitt under den kalde krigen og uten at de forsto hva det var.

Bygget i 1966 og noe tilsvarende er ikke laget siden. Men av mindre frakoster er det laget litt av hvert. For interesserte anbefales siden:

http://www.se-technology.com/wig/index.php

klikk på: " what is WIG" og deretter "History"


Sitat fra: hens på onsdag 16. januar 2008, klokken 18:21

Kan noen her på forumet klippe et hull i et A5 ark , og krype gjennom hullet?
Jeg har gjort det, på samme måte som Columbus fikk egget til å stå.

Henning


Og vi som leste Donald Duck på 50 tallet lærte dette trikset av Donald selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA